Operation
Nån som har opererat bort livmodern? Jag var hos gyn i måndags för jag har blödningsrubbningar o smärta i nedre delen av magen i princip nästan hela tiden. Vid mens vid ägglossning vid..ja nästan jämt, blöder jättemycket vid mensen oxå. Jaha det visade sej att jag hade en slemhinneutväxt i livmodern med polyper, mm, just nu går jag på hormontabletter efter två månader ska jag tillbaks o nästa steg var att bränna bort detta men det kunde ge komplikationer efteråt så det "säkraste" var att ta bort livmodern helt o lämna kvar äggstockarn, men nu har jag läst att det kan bildas cancer i dom o så måste man göra en ny op.!! Jag måste erkänna att jag blev chockad av detta besked. Kände att jag kommer att tappa mycket av min kvinnlighet..det är nog inte så allvarligt men ni fattar vad jag menar (hoppas jag)berättade det för sambon när jag kom hem o han tog det ju helt lugnt o sa att ja, måste du ta bort dom så är det väl så..ingen kram eller tröst!! Ja ja alla kan väl inte känna sorg när man kanske kommer att mista en del av sin kropp..
Min mamma har opererat bort alltihop av just den anledningen att hon hade blödningar i stort sett hela tiden. Nu känner hon sig bara fri att slippa allt, och det är ju huvudsaken. Och det är ju det viktigaste även för dig, eller hur? Hälsan måste ju gå i första hand :) Det är ju inget som syns att man har opererat bort livmodern, det enda är ju att du får ta det lite lugnt några dagar efteråt. Annars kan du ju leva precis som vanligt.
Jag skulle känna att det var värre om jag skull drabbas av bröstcancer och behöva ta bort ett bröst, som sitter på utsidan, än att ta bort livmoderns som sitter på insidan.
Men prata med din sambo om hur du känner så skulle han säkert förstå :)
/Christine
Tack för informationen, det gjorde faktiskt min tillvaro lugnare!! Men sen har jag läst att man blir inkontinent av en sån operation, sant?? Har lite svårt att tro på det, man kan ju träna upp musklerna!!?
Nej, det vet jag inte om det låter så troligt med inkontinens? Vad jag vet har inte mamma haft några problem med det :P Som du säger så är det ju muskler som kan tränas upp så det tycker jag låter som en skröna. Men det är klart, inkontinens KAN ju drabba alla men om det skulle öka risken för att du opererar bort livmodern har jag svårt att tro.
/Christine
Nej det är sant, bättre att operera o må bra istället för att gå o ha ont hela tiden!! Känns lite konstigt oxå för på höger sida nere vid äggstocken så kan det bli jättevarmt innanför skinnet oxå, inflammation?? elr. nåt annat mysko!!sen känner man att det putar ut nåt..när jag sitter med lösa byxor på mej så känns det som att jag har nåt som sitter i knät!! nåt som putar ut från magen allstå.. mensen ska vi inte snacka om, det är bara tur att jag inte har svimmat än!! O sen blir man såå trött!!

En sådan operation gör dig inte mindre kvinnlig tyckr jag=) Så de ska du inte oroa dig för!
Om du vill ta bort äggstockarna eller inte är helt upp till dig, jag skulle antalgigen ha gjort det på en gång för att slippa komplikationer och att göra om det! du kan ju spara ägg om du vill=) tror inte att du kommer få problem med inkontinens heller, man skär ju itne i musklerna på det viset=)
Qui dormit, non peccat
vad du än bestämmer dig för att göra så finns vi här för dig gumman.
Men som sagt, din egen säkerhet och livskvalitet är viktigast.

Min mamma har också opererat bort livbodern pga menssmärtor som innebar att hon fick vara sängliggande pga kraftiga blödningar, kräkningar och kraftig ryggsmärta.
Hon tänkte på det i många år men tyckte att det gjorde henne okvinnlig osv, hon var sterilicerad för att hon inte ville ha fler barn.
Men förra året stod hon inte ut mer med smärtan och opererade sig, i dag mår hon jätte bra och förstår inte varför hon inte gjorde det tidigare!

Jag har opererat bort livmodern. Hade samma problem som du plus att vi har mkt livmodercanser i släkten och att jag haft mycket cellförändringar titt som tätt….så jag tyckte det var dags.
Det finns olika sätt att ta bort den på… jag tog bort min vaginalt… tappen tog de med, men äggstockarna är kvar pga att jag inte skall hamna i klimakteriet…. Jag har med detta sluppit ett snitt på magen och jag gick hem samma dag. Inte ont alls överhuvud taget
Urinblåsan kan de sy upp/fast om det behövs…jag slapp det… inkontinens är en komplikation men drabbar inte så många. Däremot kanske man blir inkontinent lite tidigare än många andra… men det går ju o fixa
Det ända "problem" jag haft var väl att i början gjorde det lite ont vid samlag, innan nervändar hade vuxit på plats igen. Jag var väldigt varm det första året oxå och mitt blodvärde steg o den oändliga tröttheten försvann (den man hade pga blodförlust)
Äggstockarna kan man ju få canser i ändå. Javisst, du kan oxå få slidcanser men det är inget man ska gå omkring o oroa sej för. Du får ju inte äggstockscanser pga att livmodern är borta….
Och en sådan operation gör dej absolut inte mindre kvinnlig…. ingen kan se att du inte har den kvar..
I april förra året så opererade de bort livmoder, äggstockar…ja allting. Jag känner mig inte mindre kvinnlig för det. Det enda som har hänt är att jag har kommit i klimateriet för att de tog bort äggstockarna….. Så det är vallningar och svettningar i tid och otid.
#0 En kompis till mig hade samma besvär som du och fick livmodern bortopererad. Hon säger att det var det bästa hon gjort. Hon fick tillbaka livskvaliten. Så lycka till!
TACK för alla inlägg, vilken tur jag har som ahr Er alla
, ja, jag övervägernog att ta bort livmodern med tanke på hur dåligt man mår under mensperioden, magvärk, ryggvärk, isar ända ner i benen, illamående, STORA blödningar, det sticker i fingrarna och det känns som att man kommer att kvävas av lågt blodvärde, ser suddigt, jobbigt när man ska köra bil, jobbar på kontor med kundbesök, hmm, jag vill inte vara som en "zombie" som inte hänger med på jobbet, allmänt trött, ingen ork kvar…..valet har blivit väldigt enkelt nu
. TACK alla!
Kram

Jag har op. bort min livmoder för ca. 14 år sen. Äggstockarna lämnades kvar för att jag inte skulle hamna i klimakteriet med en gång.
Har aldrig känt mig mindre kvinnlig. Att op. gjordes var pga smärtor i magen, som var endometrios.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
okej
,då är det inte så "farligt" -okvinnligt som jag tror/känner.