Arbetslös och deppig
Jag vet inte var jag ska skriva detta någonstans. Men måste få skriva av mig, jag håller på att bryta ihop!
Jag blev arbetslös i mitten på december, så snart kommer min ersättning sänkas. Jag har en smärre panik, jag söker allt jag kommer över som jag anser att även jag skulle kunna få, både här runt malmö och i danmark, men tydligen så är det något fel på mig eftersom jag bara har fått några enstaka svar tillbaks om att jag inte har gått vidare i urvalsprocessen…
Så vad händer sen då?! Om jag nu skulle stå här utan jobb och mina stämplingsdagar tar slut? Hur ska jag då överleva, vad ska jag leva på?
Jag klassar mig själv som sambo, men är inte det fullt ut, han har sin lägenhet (men är alltid här) som han håller på att ska sälja för att vi ska bo i min fullt ut.
Men tills hans lägenhet är såld så tänker jag inte ens be honom hjälpa mig med hyra och allt som rör lägenheten, även om hans lägenhet står orörd.
Tänker även på att jag kanske ska börja plugga igen… Men vad?! Jag vet ju inte vad jag vill… Håller på att gå ner mig totalt och det gör ju inte mina beslut lättare därför jag ser svart på allt =(
Mitt förra jobb förstörde så mycket för mig, inte genom att de var tvugna till att sparka 25 pers, men på andra sätt =(
Även om jag inte vill tillbaka till mitt gamla jobb så hade jag ändå fast antsällning och ett jobb där jag trivdes med kollegorna… Hade de ringt och frågat om jag ville tillbaka så hade jag inte tvekat för att börja redan i morgon!
Nu har jag fått höra att de ska återanställa igen… Men de personer som ska tillbaka började efter mig =(
Jag var i lite samma sits som dig för några år sedan. Valet stod mellan att söka socialbidrag, flytta hem till mina föräldrar igen eller börja plugga. Vill klara mig på egen hand så jag bestämde mig för att börja plugga.
Hade ingen aning om vad jag ville plugga, men fick bra hjälp av en syokonsulent genom arbetsförmedlingen. Jag berättade om allt jag var intresserad av och hon tog fram förslag på utbildningar. Slutade med att jag hamnade på lärarprogrammet.
Det är roligt, intressant och givande. Har ingen aning om jag kommer vilja arbeta inom skolan hela livet eller hur länge, men när jag är färdigutbildad så vet jag att jag får jobb och att jag alltid har min utbildning att falla tillbaka på, det känns tryggt.
Jag tycker du ska överväga att börja plugga om du inte hittar något jobb. Nästan alla som börjar tänker samma sak som dig "jag vet inte vad jag vill göra/plugga". Kolla om det finns någon på arbetsförmedlingen som kan hjälpa till och guida dig lite.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jo jag ska på möte på måndag, så ska höra lite då.
Jag vet vad jag vill plugga till, men den utbildningen är inte csn berättigad så då får jag bekosta den själv och det är inget som jag har råd med.
För det första: Ja, det suger att vara arbetslös!
Två: Arbetsförmedlingen är inte alltid bra, för det mesta suger den också, man ska ha en jäkla tur om man får en bra handläggare.
Tre: om du är under 25 så har rätt att gå med i ungdomsgarantin och på så sätt sparar du stämplingsdagar. Det är inte säkert att du kommer få det jättekul där heller, men om inte annat så kan man knyta nya kontakter och få lite nya synsätt på saker.
Vad gäller dina ansökningar och CV'n, låt någon utomstående läsa igenom ordentligt och be om att få kritik, det är så lätt att man läser sig blind på det egna man har skrivit. Och man ska ALLTID skriva en ny ansökan för varje jobb och inte gå efter någon mall.
Du kommer klara dig på din a-kassa, men det kommer kännas tufft eftersom du är van vid att ha mycket mer pengar att röra dig med. Och allting kommer att ordna sig, förr eller senare dyker det perfekta jobbet upp :)
/Christine

Blä vet hur du känner dig.. Att vara mellan två jobb är värdelöst! och arbetsförmedllingen är totalt värdelös den med, fick inte nå hjälp alls från dem, de bara skaka på huvudet typ.
Qui dormit, non peccat
Men sa de ingenting om att du kunde gå med i ungdomsgarantin då? Tycker det är värt att tjata in sig där endast av den anledningen att man sparar kassadagar. Du får lika mycket ersättning fast från försäkringskassan istället, och så är det lite mer pappersarbete bara.
/Christine

#5 nee de nämnde det inte ens!
Qui dormit, non peccat
Men, då skulle jag nog rekomendera iaf att du ringer och tjatar lite på dom…
/Christine

#7 Jo de vore nog bra… men kan du berätta lite kort om vad det handlar om?
Qui dormit, non peccat
Det är lite olika från stad till stad. Men när man blir inskriven så går man först på ett antal möten typ 1/vecka eller nåt. Där kan man bli coachad till att söka jobb, lite föreläsningar om tex själförtroende, att äga sin egen framtiden, man är sitt eget företag eller liknande. Man kan bli tipsad om hur man skriver sin ansökan på ett nytt sätt. Få mer personlig hjälp liksom.
Sen efter ett tag kan man bli skickad till en andra aktör som har nånting annat som specialområde.
Som sagt så är det olika i olika städer, men här i örebro har det gett mig nånting, jag har inte fått nåt jobb än men jag ser på saker lite annorlunda nu.
/Christine

Ungdomsgarantin ska jag på information om på måndag.
Den drar inte igång förrän efter 90 dagar som arbetslös.
CV är det inga problem med. Mitt gamla jobb hade en försäkring som jag inte kommer på just nu vad den hette… Iaf så fick man tillgång till en personlig coach i minst 6 månader, som vi som blev uppsagda fick börja träffa ungefär 1 månad innan vi slutade… Min coach är väl ganska så bra, fixar fejk intervjuer, kommer med bra tips osv.
Men hur ska jag kunna använda mina erfarenheter jag fått nu när jag träffat honom när jag inte ens kommer på någon intervju =(
Jag har utnyttjat alla kontakter jag har… Jag har hört med gamla chefer men de har också varit tvingade att säga upp…
Av olika anledningar så vill jag inte gå tillbaka till baren, ett jobb som jag tycker är super kul egentligen! Men men…
Jovisst, men hur jag än gör med a-kassan så lyckas jag inte få pengarna till att räcka så jag kan betala alla räkningar på en gång utan har varit någon som jag fått vänta med tills nästa utbetalning =( Och hela tiden kommer det oväntade utgifter som avgift på lägenheten, premiehöjning för någon försäkring för just den månaden osv osv..
Bara så du vet, de är inte bara du som inte kommer på intervju ens. Så tänk inte så.. De är tusental som söker samma jobb nu, när de finns så lite. Så då får man verkligen stå ut om dem ska ens se åt ens papper. Och dessutom går dem nog allra först efter dem som verkligen har erfarenhet.
Jag har vart arbetslös i ungefär 2 år kanske. Haft lite smått i mellan, men aldrig fått nått ordentligt.
Är med i ungdomsgarantin nu och hatar det! Fick praktik kanske 3 dagar efter jag vart inskriven i ungdomsgarantin och nu får jag inte skriva ur mig igen eftersom de kan leda till att jag får mindre pengar. pratade dock med min handledare på ekonomiskt bistånd och hon förstod och kunde gärna gå med på att skriva ur mig, men enligt hennes chef fick hon inte uppmuntra mig till det, eftersom man får aktivitetsstöd från försäkringskassan medans man är där och då behöver inte ekonomiskt bistånd betala lika mycket.
Så jag ska försöka kombinera både ungomdsgarantin på adecco och min praktik. För praktiserar jag inte, leder de heller inte till jobbet jag kommer få i höst!
Är helt otroligt, när man verkligen försöker och har fått något som leder till jobb. Så hotar dem om att dra in pengar.. trodde de var hela meningen att hitta jobb för arbetsförnedringen. Men antagligen inte!
Ungdomsgarantin här är; Att gå på Adecco i 6 veckor, får en jobbcoatch som pratar med en om olika saker, man får gå på olika seminarium om mål och motivation eller arbetsplats sök osv. Finns en hel del. Efter dem 6 veckorna har jag inte en anning om vad som händer eftersom jag redan har praktik också. Förstår inte vad jag har där och göra när jag inte kan gå på allt heller.
Ett liv i frustration! Jag känner med dig!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Känner så väl igen detta. Har en son som varit arbetslös i många år och går på soc. Han söker alla möjliga jobb. Nu när han fått körkort, så kanske det är lättare. Tyvärr har han ingen utbildning. Däremot har han föreslagit till arbetsförmedlingen vad han vill ha för utbildning. De hänvisar till Lärnia och att han får betala det själv. Runt 30 000. Var han nu ska få de pengarna.
Hoppas det löser sig för dig snart.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#12 Kan din son inte få studielån?
/Maria

Jag är oxå arbetslös och deppig. Blev arbetslös vid jul 07 när dom la ner min arbetsplats. Jag är inte kräsen utan söker nästan allt. Personlig assistent, butik, café, receptionist och på Anticimex. Förut var det aldrig några problem att få jobb. Nu får jag vara glad om jag får ett brev där det står Tack för visat intresse, oftast hör man inte från dom alls.
Killen min pluggar och vi har inte råd att plugga båda två samtidigt. Fast jag skulle inte veta vad jag skulle plugga till ändå.
Som grädden på moset så har jag hjärtfel och vet inte när jag behöver opereras. Fast jag tror att jag kommer att mörka det lite eftersom det kan vara nått år bort i alla fall.
Och inte nog med det, jag är kvinna 31 år och barnlös med sambo. De flesta arbetsgivare räknar nog kallt med att man jobbar tills man fått fast tjänst (6mån eller nått), sedan blir det två barn med nått års mellanrum.
Så även om jag skulle lyckas komma på intervju så vet jag inte hur det skulle gå.
Men du är ju ung och det är ganska bra ändå. Du har inte hunnit bli lika dyr (=har hög lön) som en "gamtacka" som jag, så dina chanser är nog ganska goda i alla fall.
Jag tror säkert att det kommer att lösa sig för dig. Det har ju bara gått 4 månader än. Du kommer säkert att få något sommarjobb som du blir kvar på till hösten =)
Lycka till!
#13 Nej, han har skulder.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#15 Aj då…Hoppas det löser sig ändå på något sätt.
/Maria
Jobbigt, när livet bestämms så mycket av att man ha ett arbete. Och att en utbildning kostar en massa pengar som man inte har:(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jag har tvärt om. är jättetrött på mitt jobb och helt förstörd i ryggen så läkaren vill sjukskriva mig men man måste jobba för att få pengar när man inte har a-kassa.har inte råd att gå hemma och vågar inte säga upp mig i dessa kristider.
jag förstår dig hur det känns. har varit arbetslös från och till. försök att hålla igång med något. gå upp vid samma tid och sov inte bort hela dagen tex .vi är ju i en lågkonjuktur just nu så det är svårt att få jobb, men inom äldrevård och lite sånt brukar det finnas om du kan tänka dig något sånt.
Gå till jobbet du är intresserad av och presentera dig. jag ha fått hålla på med att läsa cv och lite sånt och är det många som skickat in så slänger man bort hälften ungefär och läser de första meningarna på resten. om någon är intresserad så hör de av sig via telefon eller besök.prova det. har fått mina jobb på det sättet, och då har jag inte ens haft utbildning inom de områderna. 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#0 har du försökt att aktivt ringa runt till olika arbetsgivare som DU är intresserad av att jobba hos? Ibland är det så att arbetsgivare blir intresserade då man ringer själv och de har kanske inte hunnit lägga ut en annons ännu och då kommer du före alla andra.
Och det kanske bara är ca 30% av alla jobb som ens kommer ut på annons. Så därför får man leta reda på jobben själv…och jag vet av erfarenhet att du KOMMER FÅ ett jobb om du är jättejätteaktiv. Och om du skickar in en ansökan, försök att ringa runt till dessa arbetsgivare för att höra hur det går. Visa intresse så kanske de plockar fram din ansökan bland alla andras.
Och om det är en arbetsgivare som blir intresserad av dig, men känner sig lite osäker, så fråga din handläggare på AF om de inte kan bevilja praktik någon månad eller så, så att du får visa "vad du går för". Ett bra sätt att "få in en fot".
Du kanske redan har provat allt ovanstående. Men ge inte upp, en vacker dag så är det en arbetsgivare som behöver ha JUST DIG och din kompetens! Lycka till!
(Har bara lånat användaren för att kunna göra ett inlägg).
#0 visst förstår jag din frustration. Att gå arbetsledig och söka jobb och uppleva den ena besvikelsen efter den andra tärar så hårt på självsäkerheten, och självsäkerheten är alfa omega när man då kommer på arbetsintervju!
Det är så lätt att säga "du måste gå självsäkert inn med attityden att jobbet är redan ditt, dom vet det inte änn bara" men det är nåt helt annat att göra det.
Och att bara gå hemma leder rätt ofta i slutändan till det jag kallar brakkesjuke på norsk. I en nedadgåande spiral tappar man orken. Först kanske man slutar klä upp sig så himla mycket när man skal ut. Sen kanske man inte orkar gå ut med kompisar jämt så det blir mer sällant. Man kanske slutar orka med att göra alla extrasaker man inte behöver göra. Man kanske slutar helt gå ut med kompisar och vill heller att dom kommer hit.
Man når till slut en punkt där man ser allt stöket hemma och har inga krafter att ta tag i det, trots att man faktisk har all världens tid på dagarna att hålla det rent och städat.
Och en dag kikar man sig sjäv i spegeln och undrar hur hamnade jag här?
Och så säger alla runt en "men det är ju bara att rycka upp sig?"
Nej inte riktig så lätt, men jo det är ju det en måste göra, men lätt är det inte alls.
men om jag nu skulle forsöka komma med tips och råd till dig, och alla andra arbetslösa som läser här, och även dom som har jobb nu..
Bli medlem i akassa! Det är så himla viktigt att ha nåt att ramla tilbaks på ut i fal man en dag står utan arbete. Det är olika regler för olika akassans, och jag kan bara Unionens regler då jag sitter i Unionens fackliga styre på jobbet, menär man anställd nånstans borde man bli medlem i en akassa så fort som råd är.
är man redan arbetslös, skriv en generell söknad och en CV. Kom i håg att en söknad borde va kort och saklig och på enbart en sida. En kort presentation om dig själv och att du vill arbeta.
Din CV skal innehålla alt du gjort, alt du pluggat, personalia om dig själv. Där skal det va rena fakta och årstall, referenter.
Stoppa i kuvert och gå runt på samtliga arbetsplatser i områder där du kunne tänka dig jobba, och be någon ge till personalansvarig på företaket. väm vet? Man kanske kan få ett arbete även om där inte finns nån utlysning nånstans? Det är inte alla jobb som utlysast utanför väggarna på firmaet!
Va inte petig! Skit i om "städerska" kanske inte är drömjobbet. Det är ett jobb iaf, och ger innkomst. Och man får faktisk lättare ett jobb när man redan har ett, även om du skulle få jobb som städerska är det inget som säger du måste bli där en viss tid. Får du jobberbjudande på annat håll på ett jobb som är bättre så tar man ju det självklart.
Prata även med kommunen. Kanske finns det nåt som det är brist på? Kanske dom desperat behöver en bokhandel? Kanske man kan få stöd att starta upp eget? Kanske det finns nån rådgivare på arbete du kan tala med så du kan få ett hum om vad där finns brist på av arbetstagare innom kommunen så du får en ide om vad du vill plugga till med? Det kanske även finns arbete innom kommunen som kan va intressant?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.