Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 5735 ggr
Musiken
0

Inflammerade harsackar

Nagon mer an jag som far inflammerade harsackar da och da vid rakning? Hur undviker man dem egentligen, och hur "behandlar" ni dem?

Jag forsoker klamma dem, men lyckas aldrig, utan far snallt vanta tills de behagar forsvinna av sig sjalv Obestämd

Dojdan
1

För min del beror det mycket på vilken rakhyvel jag använder. Om jag nån gång tar en engångsrakhyvel så får jag fruktansvärt mycket hårsäcksinflammationer.

Aviendha
0

Även jag påverkas av rakhyveln. Visst kan det hända i vilket fall, men det blir alltid, och mycket om jag har en kass engångshyvel. Ska finnas produkter som man använder vid rakning som ska minska risken för detta, tror det finns på apoteket men mer vet jag inte.

Köpte någon desinficerande gel till leksakerna här hemma, och butiksbiträdet sade då att an kunde smörja på det efteråt för att minska risken för inflamerade hårsäckar. Har aldrig testat, dock funkar lite deo alldeles efter rakningen på mig. Men det använder man ju bara "där uppe" för jag vill inte få in det i musen ;)

ChristineL
0

Jo, jag brukar få det ibland. Jag har också en sån där desinficerande gel till leksakerna men den innehåller ju alkohol så den sved som tusan! rekommenderar inte :P
Men jag har köpt en grej på apoteket från rfsu som heter Nice n' Cool intim after shave. Visserligen sved den också men inte lika mycket och det kändes bättre efteråt iaf :)

Telefonkontakt
0

jag får det även fast jag inte rakar mig, MASSOR den senaste tiden. så jag rakde mig i föra veckan (första gången på typ 2 år) och då har ag inte fått nya..

Jag brukar ialla fall få vänta ut dem, yckas klämma ibland men oftast inte.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Aviendha
0

Har hört att det inte är bra att klämma dem, det kan leda till en värre inflammation. Dessutom hjälper det ju oftast inte ändå ;)

ChristineL
0

Kom på ett tips till. Aloe vera gel! Finns på apoteket men säkerligen även ica :)

Karmatarerskanise
0

Aloevera gel fungerar jätte bra

elyse
0

Jag brukar skrubba mig innan och smörja in mig med body butter efteråt. Och jag använder bara engångshyvlar med enkelt blad, jag blir irriterad av flera blad.

WinterPrince
0

Aloe Vera Gel funkar till det mesta! Har det på finnar och andra småsår. Även hästarna har en egen tub.

WinterPrince
0

Aloe Vera Gel funkar till det mesta! Har det på finnar och andra småsår. Även hästarna har en egen tub.

hus-musen
0

Lättast är att raka sig i slutet av duschen när håret är mjukt, använda mycket lödder, ha en fräsch bra rakhyvel o sen avsluta med någon smörjande som tex någon babykräm för känslig hy=)

Aloevera är jag allergisk mot så det har jag inte provat.

Qui dormit, non peccat

Anna_Sv
1

Passa er tjejer när ni rakar i armhålorna så att ni inte råkar ut för samma elände som jag för några år sen: när man rakar sig på känslig hud kan små rispor uppstå där stafylokocker kan krypa in. Just detta hände mig när några av mina svettkörtlar blev inflammerade. En svettkörtel är stor som ett knappnålshuvud men inflammationen blev ca 10 cm stor. Det ledde till feber, värk och två veckors antibiotika samt dagliga besök hos sjuksköterska för hjälp med dränage. Ett par år och några fler inflammationer senare opererades jag för hidroadenit (=svettkörtelinflammation). Ärren efter inflammationerna är groteska.

Ett råd kan jag ge er: på Apoteket kan man köpa en flaska Hibiscrub (finns bakom disk). Det är ett bakteriedödande medel som även används på sjukhus innan operationer. Det fungerar bäst om man tvålar in, låter sitta ett par minuter och sedan rakar. Inte ens jag får några fler inflammationer längre sedan jag började med det.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"