Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 4541 ggr
EmmaG
0

Cellprovskontroll, livmodercancer

Fick idag en kallelse till MVC om att göra en cellprovskontroll i förebyggande syfte mot livmoderhalscancer.
Jag som ens aldrig vart hos gynekologen förut (med undantag för aborten) så kanske någon vänlig själ som gjort denna undersökning vill berätta lite hur de går till o så?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[LucyInTheSky]
0

Det gick jätte fort och enkelt..  Dom tar prov på tre olika ställen med en typ jätte tops =) *jag är en stjärna på att förklara* Skäms

Jag var livrädd för att gå dit.. Men hon var jätte gullig och förklarade det allt för mig innan och vi pratade om ditt och datt medans.. Känns inte mycket alls, man känner ju att hon är där nere och grejar men det gör inte ont eller så.

[Tassy]
0

Njah, jättetops är det väl ändå inte, en lite lång tops bara Skrattande

Det känns inte att ta cellprov, möjligen kittlas lite. Sen prukar de passa på att känna på äggstockar och lite sånt, gör inte ont det heller. Glad

ChristineL
0

Nej, det gör inte ont, jag måste säga att det nästan är bekvämt att ligga i den där stolen :P Tycker jag… Men bara man slappnar och och om du säger att du inte varit på nån undersökning tidigare så kommer hon antagligen förklara allt. Jag tycker att dom brukar vara så gulliga mot oss yngre iaf :)

isa
0

EmmaG: Om du vill kan du läsa i en tidigare tråd , startad den 12/2 av YlvaLi, den heter "cellprovstagning" och har ganska många svar där med olika upplevelser.

mvh isa

EmmaG
0

Tack för svaren
Och tack för tipset #4

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken