Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 7085 ggr
Rubiinen
0

Vilken diet?

De största anledningen till att många är överviktiga är ju för att de tröstäter. Jag är mullig just nu, men jag tröstäter inte. Jag ÄLSKAR mat i alla dess former. Även bakelser… Kakor.. chips.. godis.. ALLT ! Gissa om jag har svårt att gå ner i vikt.. Faller alltid tillbaka i dåliga vanor.. Det som funkat bäst för mig att hålla viktien under en längre tid var Nutrilett. Jag minskade magsäcken och sötsuget försvann. Jag Körde Nutrilett stenhårt ett par veckor max sen höll jag vikten länge även fast jag åt vanlig mat i lagom portion. Sen började alla kakor och godisbitar komma tillbaka i vardagen sen har det gått utför..

Vilken diet har funkat bäst för er?

Aviendha
0

Har aldrig vågat testa en diet. Dels för att jag faktiskt inte behöver, dels för att jag i perioder inte äter mycket pga. psykiska skäl. Som nu, inte mer än någon macka till frukost i 6 dagar and counting.. Skulle jag lägga en diet på det skulle jag nog inte alls kunna sköta den på ett bra sätt, eller fastna i någon slags självsvält om jag får gissa.

Mamma brukar köra en "sopp-vecka" om året, och det verkar funka för henne, då hon håller vikten rätt länge efter denna vecka på olika soppor är över.

Svärmor är helfrälst i viktväktarna och har efter flera år med viktproblem fastnat då det hjälper henne att gå ner och behålla vikten, men hon kan inte vika från den för då kommer kilona på en gång. Om man kan kalla det diet vet jag väl inte men ändå ;)

hus-musen
0

Har aldrig gått på någon diet faktikst.. vill jag minska i vikt så låter jag sunda förnuftet råda och låter bli fett, kakor, saft, dricka, godis osv

Qui dormit, non peccat

SaraC
0

Har aldrig bantat själv. Men jag vill tro att det bästa är att äta vanlig mat. Så mycket hemmalagat som möjligt. Se till att äta frukost, lunch, middag och mellanmål, så man håller sig mätt och inte får sug efter sött. Försöka ta en frukt eller något annat när sötsuget sätter in. Men att ha t.ex. en dag i veckan när man tillåter sig att äta gott, annars tror jag inte man står ut. Så motion på det självklart!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aviendha
0

#3 Håller med dig, vet bara vilket underverk det gjort på min karl med hemlagat på fasta tider, sen när motion lades på det har han rasat ännu mer och mår bättre än någonsin =)

SaraC
0

#4 Samma med min Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rubiinen
0

Min pojkvän gick ner 10kg en sommar med hjälp av Nutrilett. Det är ca ett halvår sedan och han har inte gått upp ett gram även fast han äter normalt nu.

elize-l
0

Äter LCHF och har gjort dett lite drygt ett år nu =)

[Vargnatt-]
0

Min sambo gick med i aftonbladets viktklubb för ungefär ett år sedan, där får man tips på maträtter för varje dag osv, och det har hjälpt oss båda att gå ner i vikt. Jag har gått ner 14 kilo nu på ett år ungefär och sambon har gått ner mer än det.

Liss
0

Har aldrig varit i behov av att gå på dieter. Äter väldigt lite för övrigt i mellan åt i alla fall, så sånt skulle nog slå fel på mig.

Jag har de tänket också, att röra sig efter vad man äter. Man ska helst äta små portioner många gånger om dagen. Och gärna frukt i mellan. Där efter rör man sig efter det..

Jag har själv en hund att gå ut med flera gånger om dagen, och de räcker gott för mig. Antagligen för att jag äter så pass lite också i och för sig. Jag går nog mer med min vovve än vad jag skulle behöva med maten jag äter (äter bara en macka vissa dagar).

Men som sagt, äta ordentligt många gånger om dagen och sen röra sig som man ska. Sitter man och säcker i soffan hela tiden är de rätt uppenbart att man lägger på sig. Hur man än äter.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Rita-S
0

#9 jag sitter och säcker i soffan och går ner i vikt nu för att jag nu tydligen äter rätt för min kropp. Men man måste äta efter hur man rör sig, det håller jag med om, och man måste ju då tillfoga lika mycket kalorier som man gör av med. Tillför man massor av kalorier och sitter still så går man ju upp av sig själv.

Själv kan jag inte leva på någon "normal" diet med frukt och sådan, jag mår hemsk av det, har konstant diarre, illamående och magkramper. Och inte är det glutenallergi, candida, laktosallergi eller nåt sådan, jag har varit kollat för det under nästan 20 år med utredning av magen. Jag levde viktväktarna och jobbade i lantbruket, som städerska, och red 2 hästar om dagen 7 dar i veckan. Jag hadde inte alls nåt stillsittande liv skal jag lova, och ändå gick jag upp hela tiden på toppen av hela eländet med magen.

Jag lever nu på något begränsat kolhydratsdiett, men inte särskilt superstrikt. For första gong på 20 år har jag en BRA mage och kan känna hunger igjen. Men jag är inte en av dom där nyfrelsta som menar detta är ända korrekta sätt att äta på. Det fungerar för mig, sen kan jag inte uttala mig om vad som fungerar på andra.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

isa
0

Jag skulle behöva gå ner några kilon. Jag vet inte vilken metod jag ska använda.

Är det någon härinne som vet om det är sant att man kan få bort vätska som bildas i kroppen utav mediciner och som bildas av min sjukdom.? Det är magen och buken som det kommer mycket vätska i.

Det är två personer på mitt jobb, som gått med i viktväktarna och de säger att det går att få hjälp med det hos viktväktarna.

Sjukdomen är ju kronisk, så det kommer alltid att bildas mycket vätska i min kropp. Ska jag banta hela livet då?

mvh isa

Musiken
0

Jag pallar inte dieter. Tappar motivationen, faller tillbaka, och trottnar pa att ata samma mat hela tiden! Kakar nagon sorts LCHF nu dock, men ser det inte som en diet, utan bara god mat utan onodiga saker som pasta och ris som anda bara fyller ut magen utan att smaka sa mycket.

Millaris
0

Jag har provat viktväktarna i och med att min syrra var med där. Då gick jag ner en 15 kilo. Men allt det har jag gått upp.

Har ett enormt sötsug och nu arbetar jag med en livstilsförändring och därför försöker jag hitta saker som fungerar för mig. Men diet… nja inte riktigt min grej.

Liss
0

#10 Ja precis, jag sitter med och säckar en hel del i soffan:) Men som sagt så rör jag mig därefter också hur jag äter. Äter jag så pass lite som nu så behöver jag inte så mycket rörelse heller:)

Rita-S
0

#14 nej det är just det, om man ater lite nog går man inte upp heller. Nu äter inte jag så lite, men jag äter tydligen bra för min kropp och mage iaf, och det är för mig mer värd enn all värdens dietter och mediciner!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Citronmeliss
0

Jag har ätit LCHF i två år och mår väldigt bra av den kosten så jag har ingen tanke på att sluta.

Ser den dock inte som en diet utan som ett medvetet val av naturliga produkter med lite eller inga kolhydrater och utan onödiga tillsatser.

Bra som viktminskningsmetod men framför allt många hälsovinster för mig!

För första gången någonsin tror jag, så har jag varken järnbrist eller B-12 brist!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Liss
0

#15 Absolut! Dieter och mediciner brukar inte vara bra i längden i alla fall:)

Rita-S
0

#17 nja, det är ju en defenitionsfråga vad man menar med diett :D Att äta normal mat är ju en "normaldiet" tex :)
Men bantningsdietter vars syfte är enbart att va fettsnålt, kalorisnålt eller snålt på nåt annat ene och ensam att gå ner i vikt lär nog knappast va bra i längden oavsett vilken typ diett det är :)

Men sen kan man även förlora vikt enbart på att lägga om kosten till nånting mer hälsosamt för ens egen kropp, och då är det i sig ingen bantningsdiett, utan omlägning av kosthåll. Jag har lagt om mitt kosthåll själv, jag kommer leva såhär, för aldrig har jag mådt så bra nånsinne som jag gör nu. :)

Saga85
0

För några år sedan vägde jag betydligt mycket mer än nu - resultatet av arbetslöshet, bo hemma, dagliga fikor. Men så fick jag jobb, och bodde bara periodvis hos mina föräldrar - och utan att tänka på det gick jag ner från "överviktig" till "normalviktig", en sisådär 10 kg på ett halvår. "Hemligheten" var att jag när jag själv står för handlingen skippade bröd. Därmed kunde jag inte ta några mackor då och då, utan tvingades till att laga riktig mat.

Sedan har jag tyvärr lätt för att överdriva, och när jag väl insåg att jag hade gått ner blev jag så inställd på att gå ner mer att jag gick till överdrift och blev underviktig. Men det är en helt annan historia.

ChristineL
0

Jag har aldrig gått på nån diet, alltid kunnat äta mycket utan att gå upp i vikt, fram tills jag blev 18-20 typ :P Numera kör jag på att träna några gånger i veckan och sen tänka lite på hur och vad jag äter, svårare än så är det inte :)

fotokrafs
0

Ingen speciell diet, i alla fall inte för viktminskning eftersom jag snarare borde gå upp i vikt. Jag är lite som andra här i tråden och har ingen större matlust på dagarna, men när maken kommer hem så blir det till att laga något och då äter jag glatt :)

PS Vi äter väldigt sällan kakor, bakelser och chips. Godispåse inköps varannan vecka. Inget större sockersug alltså..

mammiz
0

Jag har kört viktväktarna. Gick ner ca 30 kg, inte gått upp mer än att jag kan pendla upp 2-3 kg och sen ner igen. Det är ca 7 år sedan jag nådde målvikten.

ChristineL
0

#22 - Bra jobbat! Måste vara skönt att kunna se tillbaka så lång tid och fortfarande är det bra :)

mammiz
0

#23 tack! Ja det är jätte skönt. Men det är ju ändra livsstil helt som gäller om det ska hålla i framtiden. Går ju aldrig att äta som man gjorde förr! :)

Ayena
0

Jag har testat både kalori och kolhydratmetoden. Kolhydratmetoden använde jag som en start, men gick sedan över till kalorimetoden. Gick ner 23 kg på ett år.

Jag mår inte bra av att inte äta kolhydrater helt enkelt utan mår mycket bättre att äta bröd, frukt och grönsaker och naturligtvis även kött/fågel/fisk samt ägg och mejeriprodukter.

Om man ska gå ner i vikt och hålla vikten så måste man lägga om sin livsstil och hålla reda på vad man äter. Det är där som kruxet ligger Flört

Ayena
0

Oj såg att jag inte hör hemma i denna grupp! Skäms