hjälplös....
Jag har kännt mej hjälplös som kvinna första gången i mitt liv tror jag…. och det var INTE kul 
Åkte för o hälsa på vmin mor. Hade fått låna grannens bil. Jag kör inte bil så ofta så jag har lite svårt för att vänja mej vid en ny. Jag har dessutom lite svårt att hitta dragläget….
Grannen o ja hade vart o handlat tidigare på dan…o ja fick "kärringstopp" vid ett rödljus pga detta 4ggr! Vilket resultera i att först vid andra gången det blev grönt så kom vi iväg…
Vilket faktiskt e helt okej…. man kan inte va bäst på allt.
Så….när jag o två av mina barn åkte till mamma…. så har hon en backe precis innan man kommer upp till parkeringen som e brant. Dessutom e det en grusväg…. Mitt i backen dog bilen!!! Och jag kom inte därifrån! Hittade inte dragläget…och för varje gång så kanade bilen lite bakåt…
Också helt okej… om det inte hade vart för IS!! där bilen stannade var det hyfsat plant och isbelagt! Jag satt fast! kom ingen stans….
Mammas granne kom ut o såg lite frågande ut….
Jag fick be om hjälp…o jag skämmdes
för han tittade på mej som om han tänkte att fruntimmer som inte kan få bilen uppför en vanlig backe ska minsann inte ha körkort… (han är i 70års åldern)
Han fick allt fajtas lite för o få upp den med
Men det hjälpte inte, skadan var redan gjord.
Jag kännde mej värdelös. Jag som brukar klara mej själv….. är absolut inte van vid att behöva be om hjälp…. Jag kan meka med bilen, jag kan byta däck, jag kan själv
Mitt självförtroende fick en liten knuff…jag kände mej hjälplös! 
"Bra karl reder sej själv, en bra kvinna reder sej bättre"
Ähh, jag är oxå ganska hopplös med dragningsläget på nya bilar, men har ju inte haft körkort länge. Vissa saker är man bra på och vissa lite mindre bra på..

#1 hehe… skönt att vi e 2 då….
jag har haft det knappt i 1 år nu…. men jag har ju aldrig kört fast förut…. o har aldrig behövt hjälp heller för den delen. 
#2 Jag har haft mitt lite över ett år. Mammas bil får jag kärringstopp med ganska ofta, men den jag kör har jag endast fått kärringstopp på en gång, och det var i början. Vissa bilar passar man mer eller mindra bra ihop med, och som sagt, vi kan inte vara bra på allt ;) Att be om hjälp är ingen svaghet, snarare ett teckan på mognad!

#3 jooo antagligen… min egna lilla racer hade jag jättesvårt för i början… är/var skitsur för att crystlern e på verkstad….
men be om hjälp vet ja inte om det har med mognad o göra…(inte för mej.) Det är klart att man måste be om hjälp ibland. ja menar, det finns ju faktiskt saker jag inte kan göra pga ena eller andra orsaken (o då försöker ja inte ens) men jag har helt enkelt klarat mej utmärkt utan hjälp innan…o blev så paff att ja inte fixa det helt enkelt
är nog snarare bortskämd med att klara mej… *fniss*
#4 Kan så vara. Men tycker absolut inte att du borde skämmas eller på något annat sätt känna att det var dåligt.

#5…. nä visst var det inte dåligt
jag hade ju inte kommit därefrån om jag inte bad om hjälp…. men känslan av hjälplöshet irreterar jag mej på…. den har jag aldrig upplevt förut… men nån gång ska ju alltid vara den första 
Jag tror det var nyttigt ändå. Du kände dig hjälplös för första gången, men det löste sig fint ändå =) Sådan kan ibland vara lika nyttigt att lära sig som att klara sig själv tror jag =)
Paulina

#7 förmodligen var det bara nyttigt…men ja gillade det inte 
#8 Äh, jag gillar inte broccoli heller, men nyttigt är det ;) Skämt åsido, försök se det som en erfarenhet du fått, sen behöver du nödvändigtvis inte gilla den. Jag vet hur det är, är själv en typisk "kan-själv".
Paulina

hehe…. ja får väl göra det