Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 2754 ggr
elize-l
0

Kvinnor

Ibland känns det som det finns 2 arter av Homosapiens, människor och
kvinnor. Att vi kvinnor ofta räknas som mindre värda finns det alldeles för
många exempel på.

Några av många sådana är Afghanistan Iran, Pakistan, Saudiarabien
samt många, många fler länder i världen.
När apartheid rådde i Sydafrika så slöt sig de flesta av världens länder
upp bakom bojkotter och embargon. Men när det gäller kvinnans situation
i de nämna länderna så höjs inga röster för bojkotter !
Då talas det istället om förståelse, traditioner, kultur och religion.
Men de vita i Sydafrika hade ju i sin kultur och religion för att inte tala
om tradition att de vita var överlägsna. Vad är skillnaden ? Är det oljan
och militära orsaker som gör att man blundar eller är det bara för att det
gäller kvinnor?

Obsevera ingenstans i själva koranen står det att kvinnan ska ha
sämre rättigheter än männen och att de ska förtryckas. Tvärtom så var
profeten Mohammed mycket positivt inställd till kvinnor och i koranen står
att kvinnan är lika mycket värd som mannen.
Det är tolkningar som män har gjort av koranen som har lett till den situationen
som vi idag har i tex Saudiarabien och Afganistan. I Saudiarabien är det idag
tillåtet för en far att avrätta sina egna döttrar om de vanhelgar familjen.
Det uppmuntras till och med!

I USA bombas kliniker som utför aborter och läkare mördas av fanatiska
sk kristna abortmotståndare. Har de inte förstått Jesus budskap om
människokärlek, förlåtelse och det av de tio guds buden som säger
''Du ska inte dräpa''

I Sverige mördas 30 kvinnor varje år av män de levt tillsammans med, alltså
mer än en kvinnan varannan vecka !
De kvinnor som trakasseras, misshandlas och förföljs av sina ex blir idag
inte skyddade av samhället eller rättsväsendet. Visst de kan få skyddade
identiteter, vilket innebär att de blir tvungen att flytta till en annan ort, lämna
familj och vänner, säga upp sig från sina arbeten, ofta hamnar de i
ekonomiska svårigheter om de blir arbetslösa p.g.a flytten, ofta långa
resor för att någon gång få umgås med sin familj mm.
DE tvingas fly, DE tvingas överge allt, DE råkar mest illa ut och det för att
de är OFFER .
Varför istället inte ha fotboja på de män som förföljer sina familjer och tvinga
dessa män att gå i samtalsterapi under tiden eller tvingas i fängelse ?
För dessa män är inte friska och ingen dom som säger att de inte får ha
kontakt med sina f.d kvinnor gör någon verkan.

Är Kvinnor alltså enbart oskyldiga offer för männens förtryck och
diskriminering i Sverige ?
Nej naturligtvis inte !
Vi kvinnor har ett stort eget ansvar för att vårt inflytande i samhället inte är
lika stort som männens, att vi alltjämnt tjänar mindre och har lägre
anställningsprocent än männen.
Hur många kvinnor är det som engagerar sig fackligt, politiskt eller i andra
typer av intresseorganisationer ?
Ja inte är det 50 % i alla fall. Och det beror INTE på att kvinnorna hålls
tillbaka av elaka män utan istället på att kvinnor är FENOMENALA på att
hitta undanflykter för att slippa bry sig.
Jag har inte tid……. Jag är inte intresserad…… Jag kan inget… Jag
vet inget….. Jag måste tänka på familjen osv. Kvinnor är också EXPERTER på
att gnälla, jag vet ingenstans att det gnälls så mycket som på kvinnodominerande
arbetsplatser, man gnäller på lönen, arbetstiderna, chefen, dålig arbetsmiljö men
då det gäller att GÖRA något för att försöka ändra på detta…
då blir det TYST…..

Hur många kvinnor är det som aktivt försökt att påverka politiker etc för
att försöka hjälpa sina förföljda MEDsystrar, genom lagändringar ? Tyvärr
bara någon futtig procent av vår del av befolkningen.

Vilka föredömen är vi kvinnor för nästa generation av killar och tjejer ?
Det ska ju alltid sättas etiketter på människor vad ska jag kalla mig för ?

Feminist, humanist, kvinnosakskvinna eller rätt och slätt bara för
MEDMÄNNISKA !

Hoppfull
0

Skrattande Kyss

Applåderar..! Hårt men sant!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Gasoline
0

Tyckte att detta va mycket bra skrivet, men måste oxå tillägga att det står i koranen ungefär såhär "Kvinnan ska hedra och lyda sin make" och "Om kvinnan ej lyder sin make har denne rätt att straffa henne", eller någåt sådant. Stod iaf i den koranen vi hade i skolan. Men däremot står det oxå att mannen ska behandla sin kvinna väl. L

Musiken
0

Mja.. Visst ska man kampa for varandra osv, men helt haller jag inte med!

Man maste acceptera att alla lander inte ar Sverige! Visst, vi som bor har tycker att det ar skitbra att Sverige ser ut som det gor med jamstalldhet osv, och det ska vi sjalvklart kampa for att bevara, och forbattra! MEN, vi maste komma ihag att inte klanka ner pa andra manniskors kulturer!!! Min kusin ar fodd in i islam (hennes pappa ar muslim och nar han brot med min moster sa tog han min kusin med sig till sitt hemland), och uppvuxen i en otroligt strang familj bestaende av hennes pappa och farmor. Hon lever i ett arrangerat aktenskap och bar burka, och vet vad for "krav" som ligger pa hennes axlar. Hon ar nu 24 och har flyttat till Sverige igen, och forstar inte hur VI kan vanhedra kvinnor sa som vi gor! Har ar kvinnor objekt, och vi sjalva som kvinnor UPPMUNTRAR denna bilden! Vi sanker medvetet varat eget varde for att bli uppmarksammade av mannen. Vi ar losaktiga och vi lever i tron om att sa lange alla far gora sina egna val i allting sa blir det bra.

Visst har hon varit olycklig pga av sin religion, men vilken manniska har inte varit olycklig? Jag har iaf varit valdigt olycklig pga av min manga ganger!

Det jag ville saga med detta ar att allt ar inte svart och vitt. Hela varlden kan inte bli som Sverige, och Sverige kan inte bli perfekt. Vi ar alla manniskor, vi har alla olika asikter, och vi ror oss i grupper med likasinnade. Sa lange manniskor tycker och tanker olika sa maste vi acceptera det. Vi kan forsoka "omvanda" de som tycker "fel", men det sanker oss till deras "laga" niva. Vi ska inte behova andra varlden. Den kommer alltid att besta av orattvisor, och sa smaning om kommer folk att inse att "oj, det har vi haller pa med ar nog inte sa smart" och andra sig. Men det kommer alltid att komma nya grupper, men nya ideer och sa gar allt runt igen.

Visst ar det bra att kampa, men vi far inte tro att vi ar de som vet bast, for i andras ogon ar vi dem som har fel.

Sweelin
0

Jag håller med både #0 och #3!

Man ska inte trycka ner kvinnor! Men samtidigt i all dagens ungdom så går ungdommar i tajta manande kläder …

Men jag tycker inte det är en ursäkt för det män kan göra!

Som Musiken säger så är det andra kulturer, andra relogioner och andra åsikter såklart! Vi tycker inte att Islam (ex) har bra "regler om kvinnor" och dom tycker inte vi har det i Sverige!

Jag menar dom i min skola kan komma med ett linne som sträcker sej över rumpan med bara ben och ett tajt linne! Så där vet jag inte vad som är rätt och fel!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

exitingsvillemo
0

Jag tycker att jag jobbar hårt med kvinnors rätt varje dag när jag uppfostrar min son.

Jag försöker lära min son att alla människor är lika mycket värda oavsett kön, hudfärg mm.

Samtidigt är det svårt, eftersom många vuxna (föräldrar, dagispersonal m.fl) ser flickor som just det svaga könet.

Ta dagis som ex. 2 pojkar börjar slåss, ingen ingriper förrän slagsmålet bryter ut fullständigt och då går en vuxen in och bara bryter, sen är det bra. kontra med om en pojke knuffar till en tjej, får det samma reaktion? Nej, oftast (inte alltid) inte. En vuxen går då in och förmanar pojken och tar upp den hysteriska flickan (som alla kvinnor vet precis hur hon ska spela sin kort rätt, för att få ut så mycket uppmärksamhet som möjligt) och tröstar, kramar och blåser.

Omedvetet så är vi vuxna väldigt duktiga på att stoppa barnen i olika fack. Ett maskulint och ett feminint.

Flickor retas och "slåss" mentalt, medans killar tar till fysisk reaktion, är det ena egentligen bättre än det andra?

Halkade lite ut ur trådens syfte här, det jag ville komma fram till är att jag försöker uppfostra min son till en framtida bra man som kommer älska och uppskatta sin kvinna, för det hon är och inte för det hon inte är.

Andra religioner där det är OK att misshandla fru och döttrar ja till och med döda dom, har jag ingen förståelse för alls.