Vad är en bimbo?
Bimbo är ett ord som används vitt och brett. Men vad betyder ordet egentligen?
Vad tycker Du är en bimbo? Är det ett skällsord eller en beskrivning på en viss sorts kvinnor?

ingen aning faktiskt.. använder inte det uttrycket
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag använder inte heller det uttrycket, men när jag hör det tänker jag nog mest dum blondin…
/Christine
Mibmo för mig är någon som spelar dummare än vad den är, för att få uppmärksamhet.
För mig är det negativt. Om man nu får namnge någon kändis så är Linda Rosing för mig just en Bimbo
.
/Maria

Bimbo är för mig någon korkad blondin som tror att hon vet alltig, fast oftast gör sig dummare än vad hon är. Lite krånglig beskrivning, men men. xD
Jag har alltid uppfattat det som ett skällsord
Jag ser de nog som ett skällsord. Hör de inte ens speciellt ofta.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#2#5 så en bimbo är alltid blondin? 
Håller nog med Hera
Bimbo för mig är ett skällsord. Beskrivning av en blond, dum tjej.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#8 Klart att det är en blondin, brunetter kan ju inte vara dumma! 
Nej men för mig är det ett skällsord.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

För mig är det ett nedsättande uttryck om tjejer som tar sig fram i livet enbart med hjälp av sina fysiska attribut.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
För mig är en person som är bimbo, en som inte forsöker ta fram sin inteligens, utan spelar på sina kvinneliga atributter och på att va dum och hjälpeslös för att släppa anstränga sig. Ofta är dom fruktansvärt upptagna av sitt utseende och spenderar mycket tid och pängar på att träna, sminka sig och klä sig bra, för att understreka den skönhet dom har.
Det är numera nedsättande uttryck, men dessa tjeier har bidragit till att skapa begreppet själva.
Det jag tror är att dom flesta som beteknas som bimbos inte alls är så dumma eller ovetande som dom värkar va, kanske inte hellre så uppriktig intrecerad av smink och kläder heller för allt jag vet, det är en roll för att få fördelar.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hur ska vi då kunna få bort detta uttryck? Tror du har rätt Rita. Hör ju många ungdomar säga om andra tjejer att hon är en riktig Bimbo. Dum i huvudet. Urblåst, som de säger själva. Men det kan bottna i avundsjuka också.
Se bara på historier. Är det någon brunett som det görs roliga historier om? Nej, hon är blond och bimbo.
Väl mött, Tatsja
ser det som ett skällsord.men jag kopplar inte ihop det med träning och yttre attributer. För mig handlar det om överdrifter och rejäla sådana.
Jag känner många intelligenta kvinnor som är mkt måna om sitt yttre och lägger mycket pengar o tid på detta men samtidigt studerar och har en yrkeskarriär.

Jag blir ofta kallad bimbo :) haha men med glimten i ögat.. :) Även när jag va brunett! haha
Där jag bor så används ordet Bimbo ofta och då är de oftast förknippat med att någon tjej (med vilken hårfärg som helst) gör något som inte riktigt är jätte smart…
Någon i tråden nämnde avundsjuka och de känner jag att jag kan hålla med om. Jag själv kan t.ex kalla en tjej för "j-vla bimbo" om jag ser någon stå och kroma sig framför min sambo… och då är de ju svartsjuka och avundsjuka.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

nedsättande värdering av korkad tjej. Behöver inte vara blondin men är oftast det…
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

För mig är de nog mest negativt, en korkad tjej. Men ska man lyssna till talesättet så är de ju en annan sak 
Babe
In
Total
Control of
Herself
#18 - Bitch och bimbo, är det samma sak alltså?
/Christine

Jag tror inte att vi kommer att få bort sådana uttryck förrän kvinnor själva slutar använda sitt utseende för att komma framåt!
Det är tjejerna själva som väljer att göra så och det späder på fördomarna om kvinnor och ger män en fortsatt snedvriden bild av kvinnor, kvinnlighet, vad kvinnor gillar osv.
#20 uteseendet kommer nog ha stor betydelse så länge det används i komersiella avseenden och vi är sexuella varelser. Skönhetsidieal (stavas) kommer alltid variera, jag önskar att naturligt och kurvigt kunde bli ett av dem.
Sen är du inne på något väldigt viktigt och det är att många kvinnor omnämner andra kvinnor i dessa ordalag. Vet inte om män faktiskt dömmer lika hårt?

#21 Ja det kan man undra… jag tror att deras smak är precis lika individuell som vår smak. Sedan finns det många som är förblindade av idealbilderna och tror att killar måste ha tvättbräda, muskler, vara långa och mörka (eller vad idealet nu är) och ställer liksom in sig på det och missar allt det andra… och tvärtom, killar som tror att tjejer måste vara långa, smala, långa ben, långt hår och stora bröst (om det fortfarande gäller) och gör samma sak.
Fast när jag pratar med min son som snart är 19 så säger han att killar överlag gillar inte alls så där smala och uppsminkade tjejer som reklamen idealiserar och det inger ju en gammal mamma ett visst hopp 
Tur att man inte har blivit kallad Bimbo.
Jag ser det ordet likadant ibland när man säger till en kille, att han tro att han är en Macho, det är lika negativt för mig om nån kille tror att han är det.
#22 Jag troor att vi kvinnor ibland lägger krokben för oss själva ibland och hjälper till att skapa dessa ideal. De flesta killar jag pratar med gillar "vanliga" och naturliga tjejer och inte det extrema..
Sen så är det ju så otroligt mycket annat som gör en människa attraktiv än ett flashigt yttre..
Men media gör inte mycket för att hjälpa till.
lite OT, ber om ursäkt för det!

Bimbo och bitch är inte samma sak. Bimbo är en korkad tjej och bitch en elak tjej.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#24 Jag håller helt med dig där! Det är ju bara vi tjejer själva som har makten att sluta hänga upp våra liv på dessa ideal, för så länge vi gör det kan vi ju aldrig duga!

viss sorts kvinnor enligt mig :P dock inte alltid neggativt
Jag stöter inte på ordet bimbo längre, men använde det ibland när jag var yngre. Och enligt mig hade det inget med hårfärg att göra - en bimbo var helt enkelt en tjej eller kille som inte brydde sig om "viktiga" saker, utan mest tänkte på utseende och vars enda hobby verkade vara fester och skvaller/skitsnack.
_No way! Yes way!
MiaMaria; Nu virrade du allt till det :P
Vi snackar inte om Bitch, utan om bimbo ;)
Tror en del har rätt. Vi måste sluta med att använda orden själva, men jag tror aldrig det händer. Tyvärr. Kvinnor kan vara väldigt avundsjuka på andra och då kommer dessa uttryck fram. Är en kvinna vacker i andras ögon och blond, då får man ofta höra att hon är en bimbo. Hon kan då vara en framgångsrik kvinna, men avundsjuka och svartsjuka kommer ofta fram från andra.
Så jag tror vi måste rannsaka oss själva och sluta med att använda nedvärderande ord.
Väl mött, Tatsja
#19 En bitch är en elak person som tror att hon är mycket bättre en alla andra. Ett bimbo är en snygg blondin som är dum och fånig :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#30 Där har du absolut en poäng- mkt avundsjuka!