Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 9561 ggr
exitingsvillemo
0

Hårig eller inte?

Vad tycker ni om denna hysteri att raka/vaxa alla möjliga delar av kroppen?

Rakar Du benen? Under arnarna? Bikinilinjen?

Gör du skillnad på sommar och vinter? Sparar ut vinterpäls?

Lindbygarden
0

Jag tycker det är hysteriskt och är tacksam att jag har en sambo som inte bryr sig ett jota i det..

Jag rakar bara när jag ska ha kjol eller kortbyxor, likadant under armarna, jag har inte så mkt behåring heller så ibland skiter jag i det ett tag för att sen raka i perioder..

Rita-S
0

Jag rakar nog benen heller sällant. Rakar när jag vill känna mig lite extra lyxig, medan jag rakar mig under armarna för att jag tycker det luktar svett av håret oavsett hur mycket jag duschar. så det är för min egen hygien jag rakar där. Dock är jag inte panikslagen om det får växa nån vecka.. ;) Bikinilinjen om jag skal åka i väg på strand, men inte för att solbada i trädgården tex

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Karmatarerskanise
0

Rakar mig under armarna (behövs inte ofta då det växer sakta och lite), benen då jag vet att jag ska visa dom och ansar könet då jag vet jag ska visa det ;). Bikinilinjen då jag orkar. Alltså ungefär lika sällan som könet. Vilket inte är ofta ;)

[mia-38]
0

Jag rakar mej under armarna för jag tycker det är mer hygieniskt för mej. Rakar även benen och lilla musen. Flört Lättare att hålla rent och känner mej fräschare om jag är rakad.

AnneN
0

Jag rakar under armarna, men inget annat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Då måste jag fråga, ni som rakar er, vad tycker ni om det här med att vara naturlig? Och ni som behåller håret, vad tycker ni om rakning?

AnneN
0

Jag har inget emot varken de som väljer att helt avstå från rakning eller de som väljer att raka allt, det är helt upp till var och en vad man känner sig bekväm med.

_**/Mvh Anne

Rita-S
0

Jag brukar inte raka könet sådär, men jag klipper det kort runt vagina. Anledningen är att det klimpar sig så äckligt när jag har mens.. >.<

För mig kvittar det om folk runt mig välger raka sig eller inte, var sin kropp och vart sitt val :) Jag reagerar inte negativt om jag ser nån välger behålla hår under armarna eller har håriga ben, och jag bryr mig inte om dom är glattrakad heller :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Karmatarerskanise
0

Mer frågor :P

Varför väljer ni att raka er/ att inte raka er?

AnneN
0

Jag rakar mig under armarna för att jag svettas mkt mer om jag är orakad där, men väljer att inte raka mig någon annanstans pga att jag har väldigt känslig hud.

_**/Mvh Anne

Rita-S
0

som jag skrev längre upp.. under armarna för att jag tycker det luktar svett av håret efter ett tag oavsett hur jag tvättar, ben  är för lyxkänsla, och bikinilinjen (som ajg tar när jag skal på badstranden eller så) för att jag tycker baddräkter nyper i håret faktisk :)

exitingsvillemo
0

#8 eller hur, visst är det hemskt, jag ansar med saxen jag med =) den där lilla "kiss-tofsen" måste bort…

Rakar under armarna, men vintertid blir det mer sällan. Benen och bikinilinjen likaså.

Eller, omformulerar lite. På vintern använder jag vanlig hyvel (inte så ofta) och på sommaren blir det antingen vaxning eller epilatorn, då det håller sig slätt mycket längre och blir inte stubb på ett par timmar…

Jag känner mig fräsch när jag tagit bort lite lurv. Ska jag ut på krogen, eller bara "vina" med en väninna så blir det ofta att jag hyvlar av både benen, musen och armhålorna. Inte för att jag ska visa för ngn, men det ger en fräsch känsla… svårt att förklara.

AnneN
0

Ytterligare en följdfråga:

Vad använder ni då ni rakar er?

Själv så använder jag Veet under armarna för att då blir det inte stickigt som det kan bli av hyvel och det gör inte ont som bla vax kan göra.

_**/Mvh Anne

Rita-S
0

jag tycker inte veet fungerar så bra, det står kvar massor av stubbar ändå tycker jag.. det känns iaf inte slät :)

Jag vaxade bikinilinjen en gong.. AAAAAAAAAAAAAJ
Jag vet inte om jag vill göra det igjen Skrattande

Jag använder hyvel under armarna och på benen. Och på bikinilinjen.

Visst har jag i bland använd veet eller hyvel även på könet, men veet svider ju aningen om man träffer fel (hehe fråga inte hur jag vet) och hyvel känns lite skrämmande där nede.. visst har man nån teknik, men.. ja, det blir oftast saksen strax runt öppningen ;)

Tatsja
0

Jag rakar mig under armarna och bikinilinjen. Sen lite på musen, då det är väldigt tätt där. Benen är så fulla med ärr att det gör ont att raka dem. Vaxning är jag för feg för.

Använder en batteridriven hyvel.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

exitingsvillemo
0

Vilken Veet produkt är det ni menar? Finns ju både vax och kräm?

Krämen tycker jag luktar så fruktansvärt illa.

Gjorde en tabbe i somras också. Vaxade under armarna, men fick inte till det ordentligt, så jag tänkte att, ja ja, jag tar väl krämen till det sista… AAAAAJ… Inte att rekomendera, fick gå med armarna i luften i 2 dagar, det var nog det värsta jag varit med om.Skrattande

Jag använde kallvax i början men har gått över till varmvax, det tar bättre och ger en mjukare känsla på huden.

Rita-S
0

Krämen har jag använt. Veet vaxet har jag köpt dom små som jag vaxar ögonbryn och som jag även provade bikinilinjen med.

Benvaxet till veet var värdelös, jag sto i två timmar och vaxade upp och upp igjen och den fick helt änkelt inte med allt… fick ta med hyvel på det sista, och då tar det ärlig talat mindre tid att hyvla allt om man nu väl skal ta bort håret..

Karmatarerskanise
0

Veet hårborttagningskräm fungerar inte på mig.

Så jag rakar. Jag vill börja vaxa men jag orkar aldrig vänta till håret är så långt hehe

[Tassy]
0

Jag använder vanlig hyvel för det mesta, utom bikinilinjen, där använder jag veet kräm, är så känslig där att jag får utslag direkt Skrikandes knappt så veet för känsig hy hjälper heller, någon som har nåt tips? Obestämd

Rita-S
0

#19 vax och kortisonkräm :)

[Tassy]
0

#20 ska prova vid tillfälle, gruvar mig nåt så in i norden för vax Tungan ute

Rita-S
0

hm, du kan numma ner med is innan tror jag? Sen tror jag du även får tag på kräm som nummar ner på apoteket.. :)

exitingsvillemo
0

Finns ju Embla-salva som dom brukar använda till barn vid blodprov osv. Eller xylokain-salva, båda är en sorts bedövningssalva.

[Tassy]
0

#22 du menar att jag skulle klappa is på bikinilinjen, trots fibro? iiiih du är ju galen kvinna Skrattande haha, aaj vad ont det skulle göra! Tror jag skippar isen, men tack för tipset Cool

#23 xylocain har jag hemma, men det brukar inte alls hjälpa något på mig Obestämd embla har jag inte provat, men är det inte receptbelagt? eller är jag ute och snurrar? Förvånad

Lindbygarden
0

Hahaha.. jag har EN gång plockat bikinilinjen med pincette!!

Tog tid men hjälp vad bra det blev och ont gjorde det inte heller.. Så ska ni ha en riktigt vacker linje så plocka påOskyldig

AnneN
0

#16 det är krämen jag använder, jag gillar lukten, men måste alltid ha den i ett par minuter längre än vad det står på bruksanvisningen för annars förvinner inte allt hår.

_**/Mvh Anne

Linn
0

Jag rakar mig under armarna och på musen. Benen rakar jag oftast på sommaren men jag har vinterpäls på detta halvåret.

#25 jag provade det en gång, men bara några strån, och jag håller med, det görinte särkilt ont. Men jag skulle nog inte ha tålamodet att plocka hela bikinilinjen.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Lindbygarden
0

#27 Beror på vem man ska träffaOskyldig

Lindbygarden
0

Det som gör att jag tycker det är besvärligt med rakningen är att det lätt blir prickar och kan klia när det växer.. har testat med olika hyvlar och medel.. Sprit fungerar jätte bra men det gör ONT!

Att vaxa? Nej tack!

exitingsvillemo
0

Jag har faktiskt också testat pincett, eller typ, en sån där som skickar elektroniska vibrationer så hårrötterna lossnar. Och det gjorde inte alls ont.

Lika under armarna. Resultatet håller mycket längre, tack vare att hårrötterna följer med.

Vaxning mellan benen är faktiskt inte så farligt, det gör mer ont att vaxa under armarna.

Ang Emblasalvan så tror jag att du kan köpa den receptfritt, men jag vet inte. Men nog borde du väl kunna få det utskrivet av läkare annars? Det är väl bara att säga att du ska vaxa musenFlört

Linn
0

#28 tja, det skulle väl i sådana fall vara sambon som jag varit tillsammans med i 5½ år, så jag är inte så petig :P

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Maja
0

Jag rakar mig alltid under armarna, benen när jag har lust eller när det börjar kännas för hårigt och könet likaså. :P

Alex
0

Rakar mig överallt tänkte jag säga, men ja, under armarna, benen och könet alltså. :P

Anledningen? Känner mig helt enkelt fräschare och trivs bättre så. Använder hyvel, epilator ibland på benen sommartid.

Och har inga problem med folk som väljer att inte raka sig, det är ju helt upp till dem. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

exitingsvillemo
0

Igår använde Veets kräm. Inte den med spatel utan den som man kan duscha med och tar bort med en Svamp. Men av lukten att dömma så är det exakt samma sak som krämen med spatel.

Hursomhelst, funkade jättebra, även om jag fortfarande har väldigt svårt för lukten.

Men hur fungerar krämen igentligen? Under armarna kunde jag sitta med pincett och ta bort de sista stråna, dom lossnade som ingenting, vilket (enligt mig) tyder på att krämen inte bara verkar på stråna utan även på hårsäckarna.

Men i bikinilinjen blev det stubb innan jag ens kommit ur duschenObestämd så där verkar det som att krämen endast har påverkat stråna och inte på djupet…

Krämen är ju vansinnigt dyr också, med tanke på hur mycket man måste använda. Alla håriga ytor ska ju täckas… Hur tunnt lager kan man använda?

Rita-S
0

Vad jag vet, utan att jag är nån expert, nummar veet ned hela huden (därav att det inte gör ont) och får hårsäkken att vidga sig så håret bokstavligen talat bara ramlar ut eller nånting. numment blir det iaf, det vet jag ;)
Och doften är inte direkt den bästa.. >_<

Könet har en annan uppsättning på hårsäckarna tror jag, för även jag tycker det värkar som det är stubbigt direkt efter man kommer ur duschen när jag använt på bikinilinjen.

Så.. definitivt bäst resultat var vaxet så sätt, även om det var det mest smärtsamma jag varit med om nånsinne Skrikandes

[Tassy]
0

Min bikinilinje har nog inte läst detta om hårsäckarnas uppsättning hihi :P

Jag använde veet förra veckan och har fortfarande inte fått stubb efteråt på bikinilinjen. :)

Lindbygarden
0

#36 vilken lyx!

[Tassy]
0

#37 japp, jag är så tacksam så, men det kommer väl vid 40 Guld i mun

exitingsvillemo
0

"36 otroligt orättvist…

nu har jag tydlig stubb både på benen, under armarna och i bikinilinjen, så krämen tänker jag inte köpa nå mer.

vaxning eller epilatorn ger det längsta resultaten på mig.

[Tassy]
0

jag kan trösta med att jag fått lite stubb nu Tungan ute

Karmatarerskanise
0

Tänk om man kunde slippa håren bara Skrattande

Liss
0

Jag rakar mig under armar, musen och benen. Under vintern rakar jag inte benen lika ofta. Och ibland kan jag strunta i musen ett tag med.
Men jag känner mig otroligt mycket fräschare när jag rakar allting.

Andra får se ut precis som dem själva vill, de stör mig inteGlad

Och de som används är rakhyvel. Men skulle vilja ha något som håller längre. För mina ben blir det stubb på efter en halv dag, känns de somTungan ute

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Alex
0

#42 En halv dag? Jag tycker det räcker med några timmar ibland jag… Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

exitingsvillemo
0

#43 håller med, jag hinner knappt ut ur duschen innan det är stubb Obestämd

Rita-S
0

jag vurderar alvarligt att bita i hop och vaxa bikinilinjen

Det gjör så inni ont att göra det, och man är småöm i huden rästen av dagen, men sen tar det ju några veckor innan det blir stubb!

jag barberade i förgårs, och är nupprig och rödprickig änn. även om jag smörjer direkt med kortison salva.. suck.

Chestnut
0

Jag rakar mig på benen, bikinilinjen och under armarna. Rakhyvel för hela slanten. Känner mig så fruktansvärt ofräsch om jag inte har rakat mig under armarna på några dagar, benen och bikinilinjen är inte någon panik om det går ett par dagar upp till en vecka :P

Med vänliga hälsningar
Chess

Liss
0

#43 haha neeh förvisso! jag ville bara inte låta så illaTungan ute

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tootikki]
0

Hoho.Vad liten jag känner mej på den här sidan ;)

Jag rakar under armarna, benen (när de ska visas), armarna och bikinilinje (ibland i i alla fall.) Får så otroligt mycket prickar och jag kan verkligen inte få bort allt med hyvel! Det bilr liksom stubb när jag rakar. Veet funkar inte heller för mig! Allt försvinner inte under armarna heller.

Funderar på att skaffa epilator..

Gullan402
0

Rakar under armarna regelbundet för att känna mig fräsch. Resten mer sporadiskt, blir mer under sommarhalvåret.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Saga85
0

Under armarna rakar jag lite sporadiskt, kanske var 3e månad. Sen så ser jag till att hålla bikinilinjen i styr. Benen förstår jag inte vitsen med att raka.

AusaBausa
0

Rakar mig under armarna ofta..

benen så fort det blivit lite lite stubb där under sommaren, under vintern inte ofta alls(bara om man ska t simhall eller ha kjol)

Bikinilinjen ofta på sommaren o på vintern om jag ska t simhallen OCH ngn gång emellan..

använder engångs rakhyvlar eller rakhyvel m blad..samt raklödder

funkar bra men får fort stubb nästan en halv dag också känns det som…

Saga85
0

Kan ju tillägga att jag inte gör skillnad på årstider när jag ansar mellan benen. Jag tycker helt enkelt om att ha det kort och behändigt. Känns mer hygieniskt på något vis att ha det så.

[Vargnatt-]
0

Rakar under armarna ganska ofta, benen blir det ofta under sommaren och mindre ofta under vintern.

Johanna
0

har alltid varit noga med att raka mej lite överallt..

men.. sen jag blev gravid har jag blivit lite lat, o nu är det bara under armarna jag gör kontinuerligt.. det andra blir lite till o från..

sexlusten e inte va den en gång va så jag känner kanske inte att det är lika viktigt som innan…

Jenahbella
0

Jag rakar mig under armarna, benen och musen. :)

fotokrafs
0

Gör jag inget mot min hårväxt blir jag som en svarthårig apa. Och det tycker nog ingen är särskilt kvinnligt..

Erikalice
0

Jag rakar under armarna, benen och ansar musen och bikinilinjen rätt så ofta. Känner mig fräschare och finare när det är nyrakat. Rakar inte lika ofta nu på vintern, men nästan alltid innan jag ska träffa min älskling eftersom jag vill känna mig fin och sexig då, även om han inte skulle bry sig nämnvärt om jag slutade raka mig..

Använder rakhyvel och lödder för det mesta.

MiaMaria
0

Jag rakar benen vid behov, har inte så mkt hårväxt. Men sommartid o när jag ska visa mig i kjol eller likande så rakar jag dom, eller allra helst plockar jag dom med "mossrivaren" om jag har tid, vid akuta situationer kommer rakhyveln fram.

Under armarna rakar jag mig alltid, minst en gång i veckan. Tvingar, eller iaf tvingade (han gör de frivilligt och mer än gärna nu) även min sambo att ansa under armarna, då mkt svettlukt sätter sig i håren och sitter kvar, hur mkt man än tvättar.

Puppan rakas mer eller mindre ganska ofta, framförallt bikinilinjen är ett måste för mig.

Telefonkontakt
0

Jag rakar mig under armarna. Sen så är jag lat. Håller dock trim mellan bena med saxe. benen rakade jag sist i somras, ska raka dem dagen innan min bröllopsdag..

På sommaren så rakar jag benen några ggr, vill inte gå omkring med håriga ben så flk ser det. Nu under "vintern" så har jag både byxor och långkalingar så då ser ingen mina ben förutom min man, och han säger att han inte bryr sig. Tungan ute Så länge jag inte får hårigare ben än honom.. Men nu så är det nära att jag har det! (han har inte så jättemycket hår på benen för att vara en man)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

mymlanbus
0

Jag rakar under armarna några gånger per vecka, benen har vinterpäls just nu, musen ansar jag när det behövs :) Bikinilinjen är viktig när jag går och simmar, men annars… so what? :)

SaraC
0

Rakar benen, under armarna och musen. Ungefär varannan eller var tredje dag. Men orkar jag inte så struntar jag i det. Har provat både kräm och vax hemma, men tycker resultat blir uselt. Skulle gärna prova vaxa på salong, men har aldrig blivit av.

Gör det för att jag själv trivs bäst så. Andra får göra som de vill Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

elyse
0

Jag rakar benen, bikinilinjen och armhålorna ungefär varannan gång som jag duschar, ca varannan dag. Brukar ta bort allt könshår när jag har mens då jag tycker att det är fräschare så. Har vaxat benen en gång, på salong, och det var inte värt pengarna. Jag har så tunn hud så jag blev röd i flera dagar efteråt.

sara1987
0

jag rakar mig över allt,.. under armarna, benen o pyret. dock inte benen allt för ofta under vintern.

rakar mig för att jag själv känner mig finare och det känns mer hygieniskt.

Aviendha
0

Här rakas armålor ben och underliv. Dock blir det mer sällan på vintern med allt. Dels därför jag får så himla torr hud, och att man inte visar sig lättklätt lika mycket. Karln bryr sig inte ett endaste dugg i kroppsbehåring, vilket har hjälpt mig som i det närmaset hade hårfobi förr (då rakade jag i princip hela kroppen, mage, armar, rygg osv).

Rakar med en vanlig hyvel, men det är ju synd på stubben. Testade vax, det enda som hände var att ca 25% av håret försvann och jag svor som en full fartygsbesättning i orkan av smärtan.

Visst, min hårfobi sitter i lite än, men jag bryr mig inte om andra än killen i den frågan, och tro på tusan att karln har hår som en gorilla, så förutom vissa väl utvalda områden så klär han i sitt lurv ;)

bebbe
0

Jag rakade mig under armarna en gång för många herrans år sedan, men aldrig mer, när det började bli stubb så stack och kliade det så infernaliskt att jag fick gå med armarna rakt ut från kroppen, I övrigt har jag alltid haft så lite hårväxt både på benen och Hönan att det inte har varit behov av rakning, nu sen jag har blivit så här gammal (56) så är jag nästan kal som en barnunge mellan benen, Men men det sägs ju att det inte växer gräs på en racerbanaFlört

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Aviendha
0

#65 Haha, den var bra! Dock säger det väl något om min som jag inte vill påminnas om ;)

linhof
0

hmm…. jag rakar mej inte direkt… bara precis vid öppningen på musen…. och så klipper jag ner det lite…. mest är det för att gubben min tycker det killar i näsan Flört

Annars gör jag det inte. Om jag rakar mej under armarna så svettas jag mer…. o på bena är håren så ljusa så det behövs inte….

Hår har man ju av en anledning…. de ska ju avleda fukt, värme och bakterier….främst i underlivet

Jag är oxå lyckligt lottad då jag har mkt sparsam behåring Glad

studs
0

Rakar rubbet,känner mig ofräsch annars :)