HPV
Jag skickade in ett sådant gyn-test och tydligen bär jag på HPV.
Förstår inte hur jag kan ha fått det, min partner har bara träffat mig och var oskuld när vi träffades. För 2-3 år sen hade vi ett uppbrott i förhållandet och då träffade jag någon annan som jag kan ha fått det av, men detta var ju 2-3 år sen?! Hur kan jag ha fått det nu?!
I vilket fall som. Jag har fått en tid hos barnmorskan nästa månad. Borde man inte göra något åt sin partner också eller?
#0: troligen fick du det för 2-3 år sen, HPV brukar vanligtvis vara symtomfritt i några år. Ibland läker det ut av sig självt, andra ggr kommer symtom senare. Det finns olika sorter, vissa kan ge kondylom men är ofarliga, andra märks inte av alls men kan utvecklas till livmoderhalscancer. Så jag antar att du ska kollas igen för att se till att det är ofarligt för dig.
#1: Ska inte min partner också isånafall kollas upp? Läste att män också kan bli påverkade av det.
HPV är så pass vanligt bland befolkningen att det inte är någon mening med att smittspåra HPV. Män kan också få HPV, huruvida de har regelbundna kontroller för det har jag ingen koll på. Kvinnor går ju på regelbundna kontroller för att vissa typer av HPV kan ge livmoderhalscancer och då kan upptäckas i ett tidigt stadie. Om din partner känner sig orolig så kan han göra ett eget besök till en gynmottagning.
Lägger till: Kollade upp på 1177, det verkar inte som att det finns något sätt för män att ta reda på om de har ett HPV-virus.
"Du behöver inte söka vård om du tror att du har HPV. Oftast går infektionen över av sig själv.
Men lämna prov för att upptäcka HPV och cellförändringar i livmoderhalsen varje gång du blir kallad. Och gå på kontrollerna om du vet att du har HPV som behöver följas upp.".