Samtycke
Lever själv i en lång stabil relation och har inte upplevt detta själv men jag pratade med några singelkompisar som tycker att detta med samtycke börjar gå för långt. Killarna vågar inte göra någonting och ska fråga om lov för precis allting i sängen. Det vara bra lite oväntat och en ny för mig vinkling på samtycke. Är detta vanligt? Att det liksom blir "osexigt" med samtycke?

Om tjejer/kvinnor hela tiden skall förvänta sig att killar skall ta alla initiativ så blir det lätt det där med övertalning och tjat för att killar tror att tjejer skall "hålla på sig".
För mig är sex det intimaste två människor kan ha ihop, skall man då inte kunna säga att man är sugen på det och fråga om den andra/andre vill?
Då kanske man ändå inte skall ha sex?
Jag lever ett ganska aktivt singelliv och detta känns nog igen lite. En del killar smsar och ber nästan om ursäkt efteråt, trots att samtycket varit väldigt tydligt från min sida. Sen finns det exempel när det varit tvärtom också givetvis.
Jag har aldrig upplevt det? Jag rör mig då inom hbtq+ kretsar. Aldrig upplevt att det är något man tjatar om för att man är rädd för konsekvenserna. Man ser bara till att båda är med på det och ifall någon ändrar sig så är det så.
Det är inget jag upplevt som överdrivet eller liknande. Nu har jag då förövrigt en partner sedan September igen.
//Neo 🏳️⚧️🏳️🌈 (hen/hens)
"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien
Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.
Medarbetare på Tonåringar iFokus.
Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.