Kvinna iFokus

Kvinna

Läst 131 ggr
[milla76]
0

Pms/Pmds - Brintellix

Hallå hallå Hallå 🩷
Akut hjälp 🙏🏻🩷

**** Brintellix ****

Jag undrar om någon har fått Brintellix för Pms/Pmds och blivit hjälpt det?
Jag äter nu 10 mg men mår jätte dåligt 😰
Kan det hjälpa att höja? Hur har det varit för er?

Tack på förhand 🩷

Lona
0

Hur länge har du ätit det och i vilken styrka? Är det "bara" för pms/pmds eller av andra anledningar också?
Det är förstås egentligen bara din läkare eller möjligen en farmaceut som kan svara på det men du ska absolut inte testa på egen hand. (Det har du ju inte skrivit heller men om du hade funderingar på det.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[milla76]
0

#1: Jag åt 5 mg i fyra veckor, höjde sedan till 10 mg och har ätit det i två veckor nu.
Nej jag har även en depression sedan ett år tillbaka så jag har provat olika antidepressiva mediciner och den här är den som sattes in sist nu.
Läkaren är inne på att jag ska höja till maxdos 20 mg

Karmatarerskanise
0

Höjning kan ge effekt. Om det är rätt medicin för dig är ju tyvärr omöjligt att veta.

Har du testat flera andra så ge denna några månader. Du är ju inte uppe i planerade dosen än heller.

Men höj inte tidigare än ni har planerat det. Det kan orsaka ännu sämre mående. Insättning upp till viss dos tar tid, och rådet är väl oftast att man äter dom i 6 månader för att verkligt kunna se om det har effekt.

Har du testat preventivmedel och att inte låta mensen komma alls för din pms?

[milla76]
0

#3:

Ja jag har testat massa olika preventivmedel men mår bara ännu sämre av hormoner tyvärr 😔

[milla76]
0

Någon annan som äter Brintellix?
Jag har tagit den i några månader nu, är uppe i högsta dosen 20 mg. Den har tagit mig ur den djupa depressionen men hjälper inte ett dugg för ångest och panikångest 😔

Lona
1

Med tanke på din andra tråd där du undrar om dosen är för hög, mådde du bättre när den var lägre?
Är det vårdcentral, gynekolog eller psykiatrimottagning som skriver ut din medicin?
Det kan vara snärjigt att få adekvat hjälp när sjukdomar och diagnoser går i varandra.
Du behöver givetvis inte svara men är du född -76? (Tänker på ditt användarnamn.)
I så fall kan det hela kompliceras av (för)klimakteriet, jag fick vidrig pmds åren innan klimakteriet kickade igång ordentligt.
Det var dessutom hopplöst att få vettig hjälp eftersom VC, psyk och gyn bollade runt mig trots att jag redan hörde till en psykiatrimottagning.

Mina tankar går såhär:
Om du kan tänkas vara i förklimakteriet, be att gyn kollar dig. De kan tex ta prover för att se var hormonnivåerna ligger.

Annars så kanske psyk kan kombinera något med Brintellix för att "komma åt" ångesten också? Ibland kan vissa kombinationer göra betydligt mer än respektive medicin var för sig.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[milla76]
0

#6:
Tack för svar 🥰🙏🏻
Jag ökade sakta upp dosen, det var inte förän jag hade ätit 20 mg ett tag som jag kom upp ur depressionen men det kan vara så att ångesten/panikångesten har blivit värre 🤔
Det har dock hänt en del saker på vägen med som kanske har förvärrat min oro/ångest också, svårt att säga vad som är vad 🤔
Men tanken slog mig idag att jag kanske kan ha ha för hög dos med?
Ska träffa läkare den 6/11, får stå ut tills dess.

Det är vuxenpsykiatriska som har skrivit ut Brintellix för depression.

Japp född 76 😉

Jag var hos en gynekolog idag som sa precis som du skriver, min pms/pmds kan vara i en övergång till klimakteriet nu 😔 det kan vara det som orsakar mitt dåliga psykiska mående också.
Gynekologen tog prover idag, blir intressant att se hur de är.
Tyvärr kan de inte hjälpa mig därifrån då jag inte får lov att ta varken progesteron eller östeogen pga att jag har haft hormonell bröstcancer 😔

Så det får nog bli att kombinera något med Brintellix, även om jag vill ha så lite medicin som möjligt, men såhär som jag har det ju kan jag inte leva, orkar snart inte en dag mer 😰

Tack snälla för ditt försök till hjälp 🙏🏻❤️ verkligen SÅ snällt ❤️❤️❤️