Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketterden-kvinnliga-kroppenfysisk-hälsa
Läst 69 ggr
Anonym
Anonym
2023-01-16 10:06
0

Blåsträning

jag utvecklade som ungdom en dum vana att gå på toa ganska så ofta även om jag absolut inte behövde då jag av någon anledning var livrädd för att kissa på mig. Den vanan blev värre med åren och nu är jag 25 och har börjat få nog av att allt jag gör styrs av tillgängligheten av toaletter och att jag är livrädd om det inte finns toalett tillgängligt. Jag avbokar till och med vissa saker därför. Men för någon vecka sedan började jag med blåsträning. Jag gick tidigare ofta efter 45min eller 1 timma (även om jag i nödfall faktiskt kan hålla mig i tre timmar). Jag bestämde mig för att försöka sakta öka det och nu funkar 1 1/2 timma och ibland till och med 2 1/2 innan jag verkligen måste gå. Men hur kan jag försöka få processen att bli snabbare? jag vet att det ju främst är mentalt och en rutin som jag måste bryta men finns det tricks för att göra det enklare?
Jag undviker vätskedrivande saker då jag alltid varit känsligt mot sådant men undrar om det finns något jag kan göra för att få den mentala spärren och behovet att försvinna. Ska på semester om två veckor med några vänner och jag skulle gärna nå i alla fall 4 timmar samt kunna dricka en normal mängd vatten under den tiden för att ha en behaglig semester. Målet är antagligen väldigt orealistisk. Någon som har råd?

Anonym
Anonym
2023-01-16 10:34
0

kan tillägga att jag efter 2 timmar inte brukar ha en full blåsa men ibland har jag det och jag känner ingen skillnad då jag är kissnödig oavsett men ibland är blåsam dock full

Sindri
2023-01-16 14:40
0

Vad bra att du tagit tag i det där, det måste vara väldigt handikappande annars.
Det där "tvånget" som utvecklat har såklart påverkat de signaler som din blåsa sänder till din hjärna.
Din blåsa tror antagligen att den är full innan den är det. Sedan kanske det handlar om lite gymnastik för blåsan, att den får vänja sig sakta vid att kunna utvidga sig mer och mer.

Jag tror inte det kan gå fortare än din kropp vill, men du kan känna dig lite säkrare kanske om du gör knipövningar - sånt som kvinnor som fött barn får lära sig. För att lära dig vilka muskler du skall träna kan du testa en gång när du kissar att bryta av strålen. Så skall det kännas när du tränar de musklerna.

Jo, jag tror visst du kan träna dig till att klara 4 timmar, men det kommer ta lite tid bara. Du måste också prata med din hjärna så att den pratar med blåsan. Det största jobbet är nog det.

• Redigerat 2023-01-16 14:41 av Sindri