Varma kläder inomhus?
Hur klär man sig på vintern för att inte frysa inomhus?!
Jobbar på kontor och efter 1-2 timmar så fryser jag extremt mycket. Det är ca 21 grader inomhus.
Jag har på mig ullunderställ, byxor (jeans eller polyester byxor), en tjock tröja över ulltröjan i bomull eller bomull/polyester blandning. En till tröja över den i samma material. Vinterskorna har jag på mig inomhus med ullsula. Men ändå fryser jag!
Hur ska jag klä mig?!
Lager på lager med naturmaterial tycker jag funkar bäst. Gärna inte för tajt.
Att ha en ullsjal eller liknande över axlar/ben kan göra underverk.
Man får heller inte glömma att röra på sig med jämna mellanrum.
/Maria
#1 ok ja alla kläder sitter ju väldigt tight i och för sig.. kanske får köpa en storlek större.. men ska understället sitta väldigt tight också?
Har du några speciella byxor på vintern?
Ullsjal ska jag testa :)
Jo jag går några rundor per dag på kontoret.
#2 Understället kan ju sitta tajt tycker jag men inte resten…
När jag jobbade på kontor så var jag noga med att ta av mig understället inne så att jag inte hade samma kläder som ute.
Jag tycker om att ha jeans och jag älskar min termokjol som är lätt att ta av och på.
/Maria
#0: Undvik bomull när du fryser. Ylle är bra.
Håller med föregående, inte bomull eller syntet. Bomull är ett svalt material, syntet blir varmt närde tär varmt och kallt när det är kallt.
Ullen skall helst vara av det svårskötta slaget - d v s inte superwash, då den behandlingen tar bort en del av ullens värmande egenskaper.
För övrigt så tycker jag att du skall kolla din ämnesomsättning, din termostat verkar inte fungera riktigt. 21 grader är inte så kallt.
Och hur äter du? Ger du din kropp tillräckligt med bränsle och sånt den kan jobba med? Våra kroppar omvandlar ju vår föda till energi, dels för att hålla kroppsvärmen och dels för att hålla våra organ i gång.
Jag hade samma problem som du förr - ville helst ha 25 grader - men det är ju ohållbart. Min frusenhet berodde helt på att jag åt fel.
#5 ne min termostat verkar inte fungera, har sagt det till läkare men dom bryr sig inte..
Ok hur ska man äta för att va varm då? Mycket kolhydrater?
#6: Så trött man blir på vården ibland. För det första så kan läkare alldeles för lite om hur kroppen fungerar och bör fungera. De är mer inriktade på sjukdomar och deras behandling.
Ämnesomsättningen styrs mycket av sköldkörteln och underfunktion i den är ganska vanligt.
Då blir man trött, frusen, går lätt upp i vikt och får torr hy.
Jag kan bara tala för mig själv, men för mig hjälpte det att sluta med nästan alla kolhydrater. Jag var dessutom rätt "fettskrämd" innan vilket gjorde att min kropp fick dåligt med bränsle för att hålla mig varm.
Framförallt skall man äta riktig mat, lagad från grunden.
Så nej, inte mycket kolhydrater, tvärtom.
På köpet blev jag friskare, gladare och sov bättre.
Det är också viktigt med motion, gå ett par rundor på kontoret räcker inte. Om du har långt till jobbet så försök gå en bit av sträckan i alla fall. Både dit och hem. Du måste få fart på din ämnesomsättning.
- Redigerat 2022-11-23 07:14 av Sindri
Merinoull är mitt favoritmaterial. Det är väldigt lättskött, svalt när det är varmt och värmer när det är kallt. Låt det vädra ibland så håller det sig fräscht. Funkar bra i mössor också eftersom det inte brukar klia.
#6 Antar att du är kvinna och att 82 är ditt födelseår då är du i den åldern de första klimakteriesymptomen brukar komma smygande ett av dem är att termostaten inte funkar och det är lika vanligt att frysa som att få värmevallningar. Mitt började runt 40års ålder som att jag var jättekall hela tiden, händerna var som isbitar det enda som höll en varm var att röra på sig. Sedan efter 4-5år kom värmevallningar istället men de försvann sedan när mensen försvann och jag hade passerat klimakteriet så jag var en av de lyckliga en del kvinnor har ju trasig termostat även efter menopaus. Tyvärr är många läkare även gynekologer helt ovetande om klimakteriet och har väldigt konstiga uppfattningar