Menskopp?
Har en spiral och har ganska mycket flytningar. Trosskydd sitter aldrig kvar, skulle en menskopp kunna vara ett alternativ till trosskydd? Har aldrig testat en sån.
#0: absolut. Luktar mindre, mer miljövänligt och inte fuktigt/svettigt som trosskydd och inte uttorkande som tampong.
#1 Men är det hälsosamt? Den skulle ju sitta där hela tiden i såfall, det kanske lätt bildas bakterier och sånt då?
#2 Man tömmer ju den givetvis och bör inte ha i den mer än 12 timmar innan tömning där man också gör rent med intimtvål eller enbart vatten.
Själv har jag haft min i ca 3-4 år och är supernöjd! Varit toppen för ekonomin och de dagar jag blöder mest kompletterar jag ändå med binda eller trosskydd (som ändå går åt mindre i slutändan).
Lite trixigt att få i den ibland men det är en egen teknik man får lära sig så att det funkar bäst för en själv.
#3 Ja, givetvis, tar man ut och tömmer och rengör men sen sätter man in den igen. Om man vill ha istället för trosskydd. Det får liksom inte vila. Men antar att man kan varva med trosskydd men vill inte ha det.
#2: tamponger är samma princip, men vid tömning och tvätt av koppen blir det ju mer hygieniskt på alla sätt.