Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettermenscykeln-och-mensskyddgynekologsnack
Läst 154 ggr
B'puff
2022-08-13 13:42
0

Blöder analt efter mens

Hej, jag undrar om det är någon mer än jag som har erfarenhet av att blöda analt under delar av menscykeln? Jag har alltid ( sedan tonåren, 45 nu) kunnat blöda lätt efter nr 2. Men sedan jag fick min dotter för 11 år sedan så har det långsamt ökat. Under graviditeten hade jag ett bråck i underlivet, längs med ena ljumsken, från slidmynning och bakåt. Inget gjordes år det trots hemsk smärta då man trodde att det skulle spontanläka efter förlossningen. Och det gjorde det.
Men sedan har jag som sagt blött oftare. Sedan ca tre år tillbaka så kan det komma perioder då jag känner mig svullen , jag får liksom inte plats i mig själv. Generellt under ägglossning. Jag får en molvärk, och sväller såväl vaginalt som analt. Och sedan blöder det.
Jag är undersökt vid den första långa blödningsperioden, rektoskopi och kolonoskopi, inga polyper eller något onormal. Var till gynekolog för undersökning för en månad sedan för att se om han hade något att säga. Sade bara att alltså bra ut och undrade om inte jag skulle börja med preventivmedel igen för att minska min migrän..
Några tankar, förslag?

Mvh B’puff

Maria
2022-08-13 16:15
0

Det är inte så att du har magsår?

/Maria

@NN@
2022-08-13 16:48
0

Är blodet ljusrött eller mörkrött?

Karmatarerskanise
2022-08-13 16:59
0

Äter du någon typ av ssri-medicin?

B'puff
2022-08-13 20:19
0

Tack för era kommentarer.
Blodet är ljusrött. Så det kommer från de yttre delarna av tarmen. Jag tar relativt mycket zomig nasal pga kronisk migrän, men inga andra mediciner.

Hur skulle kopplingen till magsår vara? Är inte blödningarna mörka och inblandade i avföringen då? Och jag har som sagt inte särskilt ont,som värst molar det lågt på obestämd plats .
Det gör inte alls ont att det blöder.

/ B’puff

Maria
2022-08-13 21:00
0

Kopplingen till magsår är ju mer logisk än att det skulle handla om din menscykel.😉

/Maria

Karmatarerskanise
2022-08-13 21:02
0

#4: har du kollat så blödande slemhinnor inte är en bieffekt?

B'puff
2022-08-13 21:59
0

Blödande slemhinnor är inte en känd bieffekt , det har jag kollat.
Och det blöder som sagt oftast efter att mensen slutat, kan pågå dagligen upp till 8-10 dagar efter..sedan upphör besvären generellt tills efter nästa mens..