Menstrosor
Är det någon här som har testat menstrosor? Alltså trosor som har inbyggt mensskydd som man kan använda ensamma eller i kombination med tex tamponger för extra skydd. Exempel: https://shop.libresse.se/products/hipster-heavy eller https://www.coolstuff.se/intressen/klader-accessoarer/wuka-menstrosor-pid-18302?att=SGVhdnkgRmxvdyAtIEw=
Om någon har provat skulle jag gärna höra mer om hur ni tycker det fungerar, om det känns som vanliga trosor eller om dom är obekväma på något sätt, om ni någon gång har blött igenom och så vidare!
Själv har jag funderat på det i några år men inte testat än. En stor orsak är priset, ofta runt 300 kr paret och ska man ha för flera dagar blir det snabbt dyrt. Jag har bara mens ca 2-4 gånger per år (självvalt, med p-piller) vilket också gör att kostnaden känns större.
Men jag skulle vilja testa menstrosa istället för binda exempelvis på natten (bindan hamnar lätt snett när jag rör på mig i sömnen) och på sista/första dagen när jag inte blöder så mycket. Som enda mensskydd när jag blöder som mest är jag väl mer tveksam, åtminstone om jag ska ut bland folk, men det är såklart en vanesak (det tog lång tid innan jag litade på bindor också, haha).
Så det vore intressant att höra om någon har erfarenhet av det, om det har fungerat bra för andra kanske det tillslut får mig att beställa ett par :)
//Jessie
Jag har inte testat än, men har tänkt göra det. Den främsta anledningen till att det inte blivit av är för att jag har investerat i en uppsättning tygbindor (innan jag visste att menstrosor fanns). Jag använder alltid både tygbindor och menskopp eftersom jag inte vågar lita på bara det ena eller det andra. Även om det så klart ska räcka med en, men jag är nybörjare på båda och livrädd för läckage. Jag tycker att tygbindor lätt hamnar snett, därför har jag funderat på menstrosor då jag föreställer mig att det blir ungefär som tygbindor fast de sitter garanterat kvar på ett och samma ställe. Ber om ursäkt om det inte alls var detta du ville ha som svar hehe… men en annan sak är att jag har förstått det som att de flesta föredrar menstrosorna från comfydence, i alla fall i jämförelse med de från libresse. Tydligen är bindan i libresses trosor ganska liten och tyget är syntetiskt/"plastigt".
#1 Det är intressant att höra dina tankar även om du inte heller har testat :)
Jag oroar mig också för läckage, trots att jag aldrig haft någon olycka bland folk och egentligen vet att det går bra. Det är faktiskt en av orsakerna till att jag väljer att ha mens så sällan. Trots att jag har enkel mens fysiskt så är det psykiskt jobbigt.
Så om jag kunde ha dubbla skydd skulle jag nog ha det. Men jag har testat tre olika menskoppar och får det inte att funka för mig. Antingen får jag inte in den alls, eller så läcker det eller blir obekvämt. Tampong får jag inte heller till så det är bekvämt och sedan blir jag jättetorr efteråt, vilket inte är ett alternativ för mig. Osäker på om min fysik inte funkar med den typen av skydd eller om det är något mentalt för mig som påverkar. Så jag har fått lära mig att lita på enbart binda.
Bra att vet att fler verkar föredra dom från Comfydence! Även om dom var ett snäpp dyrare så kan det ju vara värt det om dom fungerar bättre. Såg att dom har i boxer-modell också vilket är vad jag föredrar. Och att dom har prova-på-garanti
//Jessie
#2: Jag förstår dig verkligen! Jag har heller aldrig direkt haft någon olycka men man tänker ju konstant "tänk om jag har en fläck i baken" eller "tänk om jag blöder ner stolen/soffan/sätet nu"… Väldigt stressande… så det känns bra att kunna ha dubbelt skydd. Men vad tråkigt att det inte funkar med menskopp för dig. Men det finns väl inte så mycket att göra åt det, du har ju testat många sorter och mer kan man ju inte göra tyvärr. Om man inte vill prova sig igenom hela utbudet men det blir ju väldigt dyrt…
Gud vad bra att Comfydence har prova-på-garanti! Då kan det nog vara värt att testa tänker jag! Om inte annat kan man ju köpa något/några enstaka par och prova, bara för att se om det känns bekvämt och säkert, innan man köper för många. För det blir ju en ganska dyr investering antar jag, men de kommer ju hålla väldigt länge troligtvis, speciellt om man köper av god kvalitet.
Hur blev det nu då, Scorpio?
Valde du ett par?
.
Har heller inte testat ännu, men har funderat på det länge då jag är trött på bindor och aldrig skulle kunna tänka mig att använda kopp eller tampong.
Så tack för tipsen om märken och så. Uppskattas. 🙂
#4 Nej, jag har inte beställt några än :)
//Jessie