Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 379 ggr
powerade
2022-01-20 09:29
0

Hudvård?

Hej.
Finns det någon som är insatt på hudvård. Kropp och ansikte?
Vart kan man vända sig?

Jag har provat lite olika men det som verkar funka rätt bra är Nivea. Men Nivea har ingredienser som är vanligt förekommande att få problem med.

Har ni tips?
Behöver något som återfuktar ordentligt och gärna någon som har en serie för Torr hy

Namiko
2022-01-20 09:33
1

Jag använder olivolja till kroppen. Jag kan få extremt torr hud på vintern och då är olja det enda som fungerar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

powerade
2022-01-20 11:58
0

#1: har du provat andra oljor?

Namiko
2022-01-20 12:17
0

#2: Nej, olivolja var det första jag testade och det funkade så bra att jag inte haft anledning att testa något annat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Dagnykatt
2022-01-20 15:21
1

Jag har fasnat för märket "la roche de posay" som finns på apoteket. Superbra produkter som verkligen gör det de ska! Milda och allergivänliga.

Sindri
2022-01-20 22:14
1

Man kan lägga ner oerhört mycket pengar på hudprodukter om man vill, men jag tycker som med mat; ju kortare ingredienslista desto bättre.
Ett annat mantra kan vara att man bara skall använda sånt utvärtes som man kan ha invärtes.
Man kan ha torr hy av olika orsaker så drt som passar en kanske inte passar en annan.
Det finns många bra oljor i livsmedelsbutikerna, jag gillar både oliv-, avocado-och tistelolja.
Jag gjorde ett vax till trä av 90% kokosfett och 10% bivax. Upptäckte att det är helt underbart till huden också.
Till läpparna har också blandat i kakaosmör och lite vaniljpulver. Helt underbart.

Scorpio97
2022-01-20 22:32
0

Jag hade mycket problem med huden när jag var yngre och provade mig igenom en massa olika märken, både billigare och dyrare. Det som tillslut fungerade för mig var det enkla: vatten, lactacyd-tvål och mandelolja. Tvål enbart på kroppen, inte i ansiktet. Har provat några andra oljor men jag gillar mandeloljan bäst så det är den jag främst använder. Men även tex kakaosmör ibland.
Någon gång ibland gör jag en hemmagjord skrubb på salt/socker, olja och tex honung. Lite eterisk olja om jag vill ha annan doft.

Min syster gillar Exuviance. Hon gick dit och fick träffa en hudterapeut som valde ut produkter som passade just henne och hon blev väldigt nöjd med det. Men jag har faktiskt ingen koll på ingredienserna i det.

//Jessie

Dagnykatt
2022-01-20 23:29
0

#5: varifrån får du tag på tistelolja och hur skiljer den sig från andra oljor? Har aldrig stött på den.

[Moon AppleGrey]
2022-01-21 01:15
0

Jag använder Nurmes tvål Tea Tree till ansiktet då den är till för ansiktstvätt.

Nurme Tea Tree Soap är en kallrörd tvål med antiseptisk tea tree-olja. Tvålen rengör huden på djupet genom att avlägsna smuts och döda hudceller, men utan att rubba hudens naturliga balans. Passar för hela kroppen och alla hudtyper, särskilt aknebenäge...
Sindri
2022-01-21 02:31
0

#7: Ica Maxi

Caeli
2022-01-21 09:57
0

Hade problem med acne i tonåren vilket även fortsatte i vuxen ålder. Testade mängder av produkter men inget hjälpte förrän jag slutade med alla krämer och rengöringsprodukter.

Numera använder jag bara vatten i ansiktet. När det är riktigt kallt ute låter jag huden sköta sig själv för att inte tvätta bort den naturliga skyddsbarriären. Blir det torrt - vilket är extremt sällan - använder jag olivolja.

Så mitt tips är att köra så naturligt som möjligt.🙂

• Redigerat 2022-01-21 10:18 av Caeli
Lona
2022-01-21 13:55
0

#10: Men blir du ren med bara vatten? Det blir inte jag men jag är å andra sidan ofta smutsig, alltså "riktig smuts" som lera, från stallet etc. Det försvinner inte utan någon slags rengöring mer än vatten.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
2022-01-21 18:51
1

#11: Då skulle jag verkligen rekommendera kokosolja. Det är det enda jag använder till ansiktet. Suveränt att ta bort smink med också.

Caeli
2022-01-21 19:08
1

#11: Så smutsig blir sällan jag. 😉

powerade
2022-01-21 23:26
0

#10: jag har 0 problem med acne men jag blir torr. Fruktansvärt torr på hela kroppen.
Läpparna spricker. Eksem som flagnar och får hudflagor i ansiktet.
Läpparna och kroppen har jag under kontroll men det är ansiktet som är problematiskt.
Det jag har nu funkar ej så bra meb bättre än inget. Känner mig torr och stram hela tiden ändå:(

Tvättar bara med vatten. Alltid gjort.

powerade
2022-01-21 23:29
0

Vet någon hur olivoljan jobbar?
Återfuktar den eller behöver man återfukta med annat?

Jag har provat kokosolja. Och rent sheasmör

Dagnykatt
2022-01-22 02:14
0

#15: jag har förstått olivolja är uppbyggd av för stora "partiklar", så att det tränger inte in i huden, utan som en hinna utanpå. Men jag vet att ofta används på huden. 🤷‍♀️

[Moon AppleGrey]
2022-01-22 02:25
0

#15: olja återfuktar inte alls.
Oljan kapslar in fukten man fått från ex. hudkräm.

Sindri
2022-01-22 02:36
0

Det är svårt med hudproblem för det kan bero på mycket. Kost, hormoner, luften.
Jag blir supertorr på vintern, har problem med fötter, underben och händer när elementen går på, så för min del är det luftfuktigheten som spökar.
Jag har en luftfuktare i sovrummet som hjälper en del.
Huden skall ju producera det fett den behöver för att hålla sig frisk och smidig.
Om du har använt Nivea väldigt länge så har huden lärt sig att den inte behöver producera då mycket fett.
Jag tycker att arganolja funkar väldigt bra på mina torra underben.
Du kan ju själv experimentera med olika blandningar med kokosfett, oljor, kakaosmör etc.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
powerade
2022-01-22 09:29
0

#18: underlättar ju inte när man bor i norra Sverige med torr luft överallt.

Men jag har varit tvungen att börja med krämer då jag blir så Torr. Under sommaren kan Jag trappa ner. Och börja mer mot vintern.
Så det är ju inte direkt så jag förstört mitt egna för de har aldrig funnits

Sindri
2022-01-22 11:31
0

#21: Då har du antagligen samma problem som jag. Jag tycker du skall testa det jag skrivit ovan.
Får du inte problem med luftvägarna också? En luftfuktare i sovrummet är inte dumt. Jag har en från Philips som har ett tyst nattläge. Jag sätter den på hög effekt ett par timmar innan jag går och lägger mig, har sedan nattläge under natten.