När ta gravtest?
Jag hade oskyddat sex 8 och 10 december. Min mens skulle även ha infunnit sig där nånstans runt 10 december men ingen mens har kommit än och den har alltid varit regelbunden med max 1-2 dagars skillnad från gång till gång.
Om jag skulle ha blivit gravid 8 eller 10 december hur länge bör jag vänta med gravtest för att det ska vara tillförlitligt?

Om det är enda gången under den cykeln som du haft oskyddad sex är sannolikheten att du är gravid helt minimal. Ett ägg behöver tid både att släppa, hinna ner i äggledarna, bli befruktat, vandra ner till livmodern och bädda in sig i livmoderväggen. Det tar ett par veckor. Ska du ta ett graviditetstest ska du vänta till nästa cykels slut och ta ett test då.
Ja, jag förstår att sannolikheten för graviditet borde vara låg.
Det som känns lite märkligt är mensen som aldrig dröjt så här många dagar över tiden.
Vi använder P-dator som preventivmedel och har gjort så i flera år utan problem. (Använder kondom om vi har sex de dagar P-datorn visar röd lampa)
Min mens har varit som en klocka tills nu plötsligt när den är 9 dagar sen och jag ser ingen tillstymmelse till att det skulle vara på väg att börja blöda nu heller.

då skulle jag ta ett graviditetstest nu. Inte för att du blivit gravid mellan 8-10 december, utanför att cykeln kan ha förskjutits och du haft ägglossning vid ett senare tillfälle än vad du normalt sett har. Får du ett negativt test, räkna en cykel från nu till ungefär när du borde ha mens och ta ett test till då. det kan vara så att kroppen nhoppar över en ägglossning. det förekommer mer ofta än man tror. mensen kan då utebli. Kroppen är trots allt inte konstant, utan saker kan påverka den. Även om mensen varit som en klocka fram till nu behöver den ju inte vara det varenda mens frammåt :)
Jag gjorde ett test med morgonurinen i morse som visade negativt. Jag får ta ett nytt på ett tag.
Dock har jag fått lite konstiga flytningar idag. De har pågått sedan tidigt på morgonen och de är rikliga - mycket mer än vad jag haft någon gång förut och de är blodblandade.
Min mens brukar aldrig börja på det här sättet. Det brukar vara rent blod bara och inte utspätt med massor av vattniga flytningar som jag har just nu. Och jag har inte det minsta mensvärk heller, det brukar jag annars ha i början av mensen.
Ja, ja. Jag får väl bara avvakta och försöka njuta av jul/nyår så länge och testa igen senare.
Min mens har också varit som en klocka men är 68 dagar sen. Nyligen gjort gravtest som va negativt 🤷♀️🤷♀️👀
Hur går det för dig?