Tw matproblem
Jag hoppas det räckte att skriva tw i rubriken då detta är ett lite känsligt ämne för vissa människor.
Men det är iallafall så att jag i perioder har svårt att äta mat. Jag håller igång rätt mycket. Börjat få mycket huvudvärk. Småäter godis, fått dåligt humör o.s.v.
Så har funderat att eventuellt köpa näringsdrycker, någon som provat det? Någon som har samma probö3m som jag?
Får man bra hjälp om man åker till vc?
Jag äter helst sallad för att det är enkelt för magen.
Men mer riktig mat kan jag kolla på smaka på kanske äta en halv portion om jag har tur.
Vill gärna äta saker som nudlar, köttsopppa med klimp. Korv med bröd ( inte så näringsrikt alltså)
Vill ju gärna äta det jag vill äta Och kan äta men det går inte riktigt att leva på :/
Nej, det går inte att leva på, du kommer at få olika bristsjukdomar, inga muskler, tandproblem, magproblem mm.
Du bör söka specialhjälp, det borde finnas en enhet för ätstörningar, för det är det du har. Att börja med näringsdrycker är lika illa, det är mycket socker i dem. Du verkar också ha ett sockerberoende.
Man kan lära sig att äta riktig mat, men då måste du sluta med allt som är sött, för annars vill kroppen bara ha det.
Vad du gillar bestäms mest av vilken tarmflora du har, och den beror på vad du äter. En ond cirkel i ditt fall alltså. Men det positiva är att man kan ändra på det. Du klarar det kanske inte själv, så be om hjälp innan du drabbas av sjukdom.
Ditt dåliga humör beror på att ditt blodsocker åker berg- och dalbana. Så fort det sjunker vill kroppen ha mer socker och du blir på dåligt humör, får huvudvärk och kan få ännu fler biverkningar. Till slut kan du få diabetes och de trä inte roligt. Din lever kan tillverka glukos, men den struntar i det eftersom du hela tiden tillför socker utifrån.
Jag har själv haft problem med sockerberoende och dåliga matvanor, berg- och dalbana med blodsockret och det var hemskt. Jag lyckades bryta allt för 12 år sedan och idag mår jag kanon, är aldrig sjuk, superpigg och glad.
#1 vart vänder man sig? och kommer dom förstå o hänvisa rätt?
Jag antar attjag kanske låste gå via vårdcentralen?
Hur lång tid var den värsta tiden?
Och kan man äta gottis efter ett tag på specifika dagar ellertillfällen eller förstörs allt.
Jag har i flera år haft problem med magen och det jag äter och för varje gång magen kraschar och krampar blir jag rädd att äta mat och det är därdet mesta sockret kommer in. Samt att jag sen jag varit liten haft problem med smaker som gör att jag spottar ut och måste äta nånting annat.
Prata med läkare på din vårdcentral om att du har svårt att äta och får problem med magen och att du vill ha hjälp med att få hjälp med vad och hur du ska äta för att kroppen och magen ska må bra. Finns det en rehabmottagning där du bor med dietist kan det vara värt kolla ifall du kan boka tid direkt där
Nej näringsdrycker är ingen lösning. Och har du svårt för smaker i övrigt så tror jag inte att du kommer att gilla dem. De har oftast en ganska konstig bismak. Troligen ingen höjdare för magen heller.
Vad innebär tw?
Det ser ut som du behöver prata med din husläkare så du kan få hjälp.
#5: tw = trigger varning.
En del kanske är känsliga för ämnet av olika skäl, och då är det vanligt att man skriver tw så att folk får bestämma själva om de vill läsa vidare.
#6: tack. :)
Det hade inte jag heller någon aning om, vad TW betydde, så för mig fick det motsatt effekt, jag blev nyfiken och gick in och läste för att ta reda på det! 😂
Man lär sig nya saker hela tiden! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#7: ingen orsak.
#8: Var tidigare med i ett engelskspråkigt hjälpforum för "survivors", och då blir man van vid sådana förkortningar.