Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 601 ggr
gickan87
0

Första flytten

Har bott hemma hos mor och får alldeles för länge.
Vi är väldigt tajta och det svider i mitt hjärta men vill verkligen skaffa mig en egen bostad och leva mitt eget liv.

Dem kan vara väldigt känsliga, hur lägger man upp det så dem inte blir alltför ledsna?

Och vad behöver man i början?
Har en säng och ett bord, en soffa som knappt håller ihop.

Nyttjar ju alltid mina föräldrars möbler annars…

Allt känns som ett enda dilemma.
Jag har bott hemma på tok för länge och det kommer svida för oss alla när navelsträngen klipps av.

Är orolig för mina föräldrars hälsa :(

MVH Erika :)

Tarotstollan
1

Har du köksporslin, bestick, handdukar, glas, grytor, stekpannor, lakan mm?
Ibland tänker man inte på hur mycket saker det behövs för att vardagslivet skall fungera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mitchika
2

Svårt det där, speciellt när jag inte känner dina föräldrar. Jag hade nog satt mig ner och lugnt förklarat att jag tänkt testa på hur det är att bo själv i eget boende ett tag. Det kan hjälpa om du har lite planerat inför samtalet som var du funderar på att bo, vilken typ av boende du vill ha, hur du tänker lösa eventuella problem som kan uppstå o.s.v.

Ju mer man har planerat och förberett, desto lugnare brukar föräldrar kunna känna sig.

Saker man behöver som jag kan komma på vid första flytten är:

Grejer till köket: Stekpanna, kastruller, grytor, stekspade, mått, knivar, skärbrädor, durkslag, grytlappar, underlägg, skålar, bunkar, visp, slevar, kryddor (salt, peppar, o.s.v) tallrikar, bestick, glas, koppar, köksbord med stolar, hushållspapper, fryspåsar, matlådor, disktrasor, diskborste, diskmedel, skrubbsvampar, rengöringsmedel, mikrovågsugn, papperskorg etc.

Hemmaapotek: Huvudvärkstabletter, hostmedicin, halstabletter, plåster, bandage, sårrengöring, bomull, nässpray, ögondroppar, ögonskölj, salvor, mediciner mot eventuella egna besvär man kan ha, (magproblem, allergier t.ex) receptbelagda mediciner etc.

Badrummet: Tandborste, tandkräm, tandtråd, munskölj, handdukar, (båda små att hänga upp för att torka händerna på samt stora) toapapper, toalettborste, rengöringsmedel, schampo, balsam, duschtvål, handtvål, hudkräm, nagelsax, fotfil, hårtork, rakhyvel, papperskorg, tvättkorg, tvättmedel, sköljmedel, mensskydd, rakapparat, etc.

Sovrummet: Säng, påslakan, örngott, lakan, kuddar, täcke, nattduksbord, byrå

Hallen: Skohylla, skohorn, galgar, dörrmatta innanför ytterdörren, byrålåda/någon typ av förvaring, paraply

Städgrejer: Dammtrasor, soppåsar, sopsäckar, dammvippa, dammsugare, dammsugarpåsar, mopp och skurhink, skurmedel, sopborste, (rekommenderar en med skyffel) ättika (superbra på att ta kål på lukt, bland annat)

Förvaring av saker: Bokhyllor, hyllor, byråer, etc. Vad som än passar dina behov bäst

Övriga bra att ha-grejer: Sax, vanlig tejp, silvertejp, måttband, pennor, anteckningsblock, brandsläckare och brandfilt, (kan finnas i vissa bostäder) olika typer av batterier du kan behöva, lite enklare verktyg (hammare och tång har jag haft väldigt bra användning för) flugsmälla, strykjärn, strykbräda, fönsterputs, gardiner, mattor

Det är vad jag kommer på nu och jag lovar att jag glömt en massa för att klockan är mycket och jag är trött i skallen. Självklart måste man inte ha allt jag listat, men jag hoppas det kan ge en hyfsad överblick på vad man kan behöva i första egna hemmet.

Jag hoppas andra kan fylla på med bra saker att ha som jag inte kom på eller missade i min trötthet. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Maria
3

Det bästa är väl att i samtal med dina föräldrar ta upp det här med flytta hemifrån och stå på egna ben ofta.
Prata om det varje dag i alla möjliga sammanhang så att de förstår att det är något du önskar och kommer att göra. Göra så att de sakta tar in att du verkligen kommer att flytta.

Jag och min man flyttade hastigt ihop och det var inte så omtyckt av mina föräldrar men det kom nog som en chock för dem att det gick så fort.

Vi hade nästan ingenting men fick så småningom ihop lite grejor genom saker vi fick av vänner och saker vi skaffade begagnat.
Jag tror inte vi hade någon enda ny pryl nästan som vi köpt på egen hand haha.😉

Första bohag kan man enkelt köpa ihop på loppis t.ex.

Lycka till.

/Maria

• Redigerat 2020-12-30 05:32 av Maria
gickan87
0

#1 Har lite som jag köpt på mig genom åren. Får ta och göra en liten inventering.

#2 Får ta mod till mig att prata med dem. Sist det kom på tal så blev dem bara arga.

Vill inte bara sticka heller, behöver dem som hundvakt när jag jobbar.

Tack, det var en massa grejer!

#3 Har testat det och dem svarar bara svävande eller också ignorerar dem och pratar om annat istället.

Skulle ju kunna ta mitt pick och pack och bara dra men vill inte förstöra våran fina relation. Dessutom behöver jag dem att vara hundvakt när jag jobbar.

Har hittat en jättefin hörnlägenhet drygt 20 minuter från nuvarande adress.

Funderar på om jag törs testa att anmäla intresse på den. Blir inflyttning i februari isåfall.

Men kanske blir lite väl tajt med tiden för mor och far att vänja sig vid tanken.

Maria
1

#4 Med tanke på att det är svårt att få tag på lägenhet så tycker jag att du ska slå till.
De kommer att komma över choken så småningom. Det var ju dessutom nära så problemet borde inte bli så stort.

/Maria

gickan87
0

#5 Just här där jag bor är det rätt lätt att få tag i bostad. Men det är väl svårare att hitta en lägenhet i ett lugnt område.

Caeli
0

De är ju helt naturligt att barn flyttar hemifrån så varför skulle de bli chockade? Om jag förstår det hela rätt så är du inte så ung eftersom du säger att du har bott hemma alldeles för länge.

Är de beroende av din hjälp för att få vardagen att fungera? Tänker eftersom du nämner deras hälsa.

Maria
1

Egentligen tycker jag dina föräldrars beteende är konstigt.
Vi har bara en son och han är vårt allt men jag minns glädjen när han flyttade hemifrån. Det låter kanske konstigt men det var en glädje över att ha fostrat ett barn till att kunna stå på egna ben och stoltheten över det.
Visst blev det annorlunda men livet går vidare.

Även om de inte vill prata om din framtida flytt så kan du ju prata mer och mer om det så borde det väl sjunka in tänker jag.

/Maria

gickan87
0

#7 Det stämmer är 30+. Har haft det lite för bekvämt med mat lagad och billig hyra.
Det har liksom aldrig blivit av. Är sladdbarn. Mina syskon flyttade redan vid 20 års ålder.

Jag vet inte om dem är så mycket beroende av mig, kör oftast det dem behöver då pappa inte orkar köra så långt. Det har jag även förklarat för dem att jag kommer fortsätta med.

Självklart kommer jag fortsätta hjälpa dem med det jag kan. Men vill verkligen få rå om mitt eget liv lite mer.

#8 Haha jag håller med dig. Är sladdbarnet och har väl blivit mer gullad och bortskämd.

Får försöka ta tag i det här nu efter nyåret.

gickan87
0

Ny fråga, håller på och räknar lite.

8000:- efter att alla räkningar är betalda att leva på, nöje, mat och oförutsedda utgifter. Det är väl en rätt bra budget?

Maria
2

#10 I mina öron låter det jättebra.

/Maria

gickan87
0

#11 Toppen! Plus att jag redan har sparade pengar att plocka från ifall något oväntat inträffar.

Karmatarerskanise
0

Sökte du lägenheten?

gickan87
1

#13 Ja, jag sökte den tyvärr var det 8 st före mig i kön så det blev inget.

Vi har pratat här hemma och dem förstår min situation. Så kommer flytta så snart jag hittat den lägenhet :)

Karmatarerskanise
0

#14: så bra att dom förstår :)
Håller tummarna på att det dyker upp en lägenhet :)