Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettermenscykeln-och-mensskyddgynekologsnack
Läst 472 ggr
Lona
0

Menskopp

Jag trodde inte att jag skulle behöva mensskydd längre pga klimakteriet men hej, vad jag bedrog mig!
Ni som har menskopp, vilket märke har ni? Har ni testat olika och olika storlekar?
De flesta verkar ju vara väldigt nöjda med sina.
Är de liksom "mindre torra" än en tampong att föra in/glider de lättare?
Svår att få att sitta korrekt?
Jag antar att jag har ett rätt normalt underliv med varierande mensmängd, har aldrig fött barn.
Tips?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1

Jag hade jättesvårt att använda tampong för det blev för torrt men har inga problem med menskopp!

Tog lite övning att få in den i början men gick rätt fort att lära sig hur man ska göra.

Min första var en Mooncup och har haft den i många år (minst 10 år) utan problem. Skaffa ganska nyligen en ny men då Mooncup blivit svårare att få tag på blev det en {MonthlyCup](https://www.menskopp.se/) då det är ett svenskt företag som gör och jag är väldigt nöjd med den också. Den är lite mjukare och ännu lättare att få in.

Har aldrig haft barn och har inte överdrivet mycket blodflöde vid mens och kör på normal storlek på MonthlyCup (är storlek B på Mooncup men den funkar fortfarande bra för mig trots att jag är över 30 nu).

Min gamla funkar fortfarande bra och jag har den som reserv nu men kände att det var trevligt med en ny därför skaffa jag en till (bra med en extra när man som jag råka tappa den i toan vid ett tillfälle när jag skulle tömma den, bara att ta den andra då och sen koka och göra rent som vanligt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Menskopp - Nu från 19.90 kr/månad. Menskoppen finns i fyra färger och tre storlekar. Tillverkas i Sverige, storleksgaranti och fraktfritt i hela världen.
Lona
0

#1: Tack för svar! Monthly cup kikade jag på, det får nog bli en sån.

Man borde väl kunna ha den insatt tillfälligt om man tror att man ska få mens? Jag tänker om man ska iväg någonstans, det är inte så smidigt med tampong och jag vill helst undvika bindor.
Mensen kommer och går lite som den vill just nu.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1

#2: Det tror jag säkerligen går bra att använda den på det viset. Har själv haft den i om jag inte vet ifall mensen ska komma igång den dagen eller inte när jag varit iväg på saker. Sen under mens brukar jag bara tömma den morgon och kväll utan problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

AlvaU
1

Jag använder också MonthlyCup och är nöjd. Har jag den lilla läcker det igenom lite, men ingenting när jag har den mellanstora (har aldrig fött barn och är 30 år). Jag brukar ta en liten klick av ACOs intimgelé att smörja in med först, men det är för att jag har torra slemhinnor.
Jag tycker det är trevligt att det finns olika färger att välja mellan också!

[EM_L]
1

Jag använder Lunette, modell 1 och är super nöjd.

Har bara läckt två, tre gånger när jag har blött något extremt.

För mig är det enkelt att sätta in den.