Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 704 ggr
[anonnn]
0

Överkänslig

Jag har alltid haft problem med mitt underliv. Jag misstänker vestbuli men jag har faktiskt ingen aning. Tidigare har jag sökt hjälp på ungdomsmottagningen, har även fått gynundersökning men jag tror inte barnmorskorna jag haft har förstått mitt problem.

Det är otroligt känsligt, särskilt vid öppningen, alltså vid ingången på utsidan. Det gör väldigt ont att ta runt där och det är en anledning till varför jag inte ens använder tampong, då det gör ont att stoppa in saker. Barnmorskan har sagt att alla är olika känsliga, det är individuellt. Hon har föreslagit feta intimkrämer och oljor som man kan smörja med, vilket hjälper när det gör ont - men det tar inte bort problemet. 

När jag och min pojkvän har sex gör det alltid smått ont att stoppa in den, när han väl är inne är det skönt. Däremot så blir det väldigt lätt fel. I och med att jag är så känslig så kan det minsta göra ont, om det är fel vinkel eller någon rör sig fel. Det spelar ingen roll om jag är våt, upphetsad eller avslappnad, går något fel gör det ont. Det går av denna anledningen inte ens pröva andra ställningar utan det enda som fungerar är missionären. Detta har verkligen förstört mitt sexliv. Jag tappar lusten när det bara ska göra ont.

Det är verkligen frustrerande. Om jag går tillbaka misstänker jag bara att jag får höra att jag bara är känslig. Finns det verkligen inget jag kan göra för att göra det bättre? Eller är detta något jag måste leva med eftersom jag bara är känslig.
Tacksam för hjälp!

Linn Is The New
1

Det kan vara så att du har en infektion eller Svamp som inte är lätt att se. Fråga om tid hos en "riktig" och duktig gynekolog som kam ta en närmare titt. Kan även vara så att du är torr och ev spricker lätt. Detta kan skapa irritationer och ev små sår.Testa att använd krämerna en längre tid och undvik sex och penetration. Sedan om det inte har hänt något, så är det något som inte stämmer. Man kan vara känslig men det ska inte göra ont.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Devya]
0

Det här känner jag så igen. Jag hade det så i ett par år och det var samma sak för mig, min dåvarande pojkvän och jag kunde bara ha sex i en position, missionären! Allt annat var totalt omöjligt men även missionären gjorde ont, dock lite mindre besvärlig.

Jag tror att jag endast var väldigt känslig och sen blev det liksom fast i huvudet på mig. Efter ca 3-4 år så blev det bättre för jag bestämde mig för att göra saker fast det gjorde ont och efter en tid så försvann smärtan. Det var som om underlivet blev van med sex. Hade jag dock inte haft sex på ett par dagar så gjorde det lite ont igen men det gick över sen andra dagen vi hade sex. 

Jag tror faktiskt att det mesta satt i huvudet då jag var alltid beredd på att det skulle göra ont. Och det var endast vid öppningen som det gjorde ont. Då han väl var inne så tog det inte länge förrän smärtan försvann.

Jag har dock inga jättebra råd att ge, bara lite hopp om att det vid något skede försvinner och förhoppningsvis tar det inte lika länge för dig som för mig!