Problem med underliv
Hej! Jag har ett ganska stort problem med mitt underliv som jag inte får bukt på. Jag luktar illa. Det är ofta inte flytningarna utan emellan vulvan och blygdläpparna. Drar jag fingret där luktar det väldigt illa. Asså surt typ men inte gott alls. Jag kontaktad UM 3 gånger o har tagit 3 antibiotika kurer för baktriell vaginos. Båda gångerna försvann besvären direkt för att sedan komma tillbaka 2/3 veckor senare. Jag tvättar endast med barnolja och sover utan trosor på nätterna samt ibland även på dagarna. Men ni har besvären kommit återigen! Jag tycker även att mina flytningar luktar surt, inte äckligt, men de smakar tydligen (enligt pojkvän) surt. Men ingenting som är äckligt. största problemet är just mellan vulvan / blygdläpparna där de luktar, ja, typ fisk. Vad kan det vara? kan inte fortsätta ta massa antibiotika kurer och börjar tvivla på att det är baktriell vaginos, trots att besvären försvinner. Snälla hjälp !!
Jag har faktisk liknande problem🤐 Hade tydliga symptom på Bakteriell vaginos men jag sökte dock inte upp UM . Nyligen innan detta hade jag åkt in för att kolla upp eventuell svampinfektion, som precis höll på att försvinna då jag som du skriver klätt mig luftigt, duschat med barnolja osv.
Nu i dagsläget har jag återkommande problem med "fisklukten" främst när jag haft mens eller samlag. Det är heller inte själva flytningarna som är ovanliga på något sätt, inte gryniga eller illaluktande utan det är "allt" runt omkring som inte verkar stå rätt till. Det känns heller inte lockande att söka vård och få antibiotika för av min erfarenhet ställer det till med en massa andra obalanser i kroppen som jag verkligen inte vill deala med just nu.
Kan även tillägga att detta verkar komma och gå för mig också ,ed korta intervaller även fast jag inte behandlats.
Lite läskigt. Jag läste precis på exakten mina egna symptom. För mig kan denna "fisklukt" komma ca en halvtimma redan efter jag duschat eller tvättat mig. Sover heller aldrig med trosor och har aldrig trosor när jag går med mysbyxor hemma. Har inte behandlat för något då jag inte vill äta antibiotika om det inte är akut.. Följer denna tråd..
#1 #2 skönt o veta att man inte är ensam! Ofta hör man om just illaluktande flytningar. Men detta är liksom inte problemet. Hoppas någon kan komma med ett svar så man kan åtgärda detta. Verkligen jobbigt!
Vet inte om det är rätt men man kan prova med mjölksyrabakterier för att återställa balansen. Jag har använt kapslar från Helhetshälsa som har hjälpt mig, de heter Probioplex. Jag förde in en varannan dag i en vecka.
💖🧡💛💚💙💜
Barnoljan är bara en massa syntetiska ämnen som inte bidrar på något bra sätt. Själv tvättar jag aldrig med något speciellt, bara vatten. Använder inget annat än vatten till kroppen heller - bara under armarna vid behov men oftast inte där heller. Huden rengör ju sig själv till stor del och det är lätt att störa balansen med olika produkter.
Kanske du kan tvätta med Lactacyd intimtvål - den har rätt PH samt innehåller mjölksyra som huden använder som skydd. Samt smörja med kokosolja vid behov.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har börjat med kokosolja sån man hittar i livsmedelshyllan. Jag tvättar bara med vatten men smörjer in mig med oljan efter. En liten klick räcker gott o väl ☺ Jag har innan smörjt mig med barnolja som var stor hjälp för slipoa få svampinfektioner som man lätt får i våra jobbyxor dom andas inte öht. Tycker kokosoljan känns bättre nyligen börjat men hört bra om setta 👍 Hoppas ni får hjälp för era besvär
Tack för svar. Intimtvätt har jag provat men de luktar speciellt äckligt ändå efter sex och om jag använder det på kvällen och sover utan trosor luktar det igen på morgonen. Jobbigt att inte kunna ha morgon sex. Har fått mer flytningar nu igen. Asså typ gryniga, vita, tjocka. Kanske har fått Svamp? Hursomhelst så smörjer jag med ekologisk kokosolja också. Ingenting hjälper. Flytningarna luktar som sagt ingen speciellt.. utan det är mellan blygdläpparna och vulvan. får testa mjölksyrebakterier,probioplex. Kan man svälja de eller ska man stoppa upp dem? Kan man ta en varje dag eller bara under en vecka?
När det gäller Probioplex så fick jag rådet (från min kroppsterapeut, som även sa att läkarna börjat rekommendera detta) att föra in en kapsel varann dag i en vecka i slidan. Det hjälpte mig. Vet inte så mycket mer, kan säkert vara individuellt med dosering och längd på behandling, om det är rätt behandling.
💖🧡💛💚💙💜
Eftersom besvären försvinner för att sedan återvända så vore det kanske idé att även undersöka din partner?
#9 frågade senast gynekologen och de sa att han inte kan bära baktriell vaginos på det sättet. Och att det inte var någon faktor.
Har du försökt att inte använda något än bara vatten för att tvätta dig där nere? Jag har aldrig tvättat mig där nere med något annat än vatten och jag har aldrig under mina 32 år haft några problem med mitt underliv, inte ens Svamp eller uvi. Våra underliv är ganska speciella på det viset att de är självrengörande. :)
Jag tvättar också bara med vatten. Och jag har problem till och från. Aldrig haft Svamp eller någon annan "sjukdom" där nere. Men det är jobbigt att inte vet vad det beror på. Följer alla konstens regler när det gäller underlivet men inget hjälper i alla fall. Som tur e så är det i perioder jag har problem. Det känns som mitt underliv lever sitt egna Liv och inte alls kan ta hänsyn till mig hehe. Jag känner mig inte fräsch och är rädd att andra ska känna att jag luktar. Och att folk ska tro att jag inte tvättar mig,isf.
Har läst om överväxt av candida. Gjorde något självtest där man ska fylla ett glas med vatten och spotta saliv. Faller salivet till botten eller hänger det trådar är det förmodligen en överväxt. Gjorde det nyss och det hänger typ trådar från det redan efter 15 min. Undrar om någon vet mer om detta? Jag tränar väldigt hårt så att minska på kolhydrater och socker blir svårt om jag skulle lida av detta. Skulle det kunna vara en anledning till mina besvär? Eller är jag helt ute och cyklar?
#13 Ja, det är antagligen anledningen. Man måste inte äta massa kolhydrater och framför allt inte socker för att man tränar. Lyssna på Jonas Colting (elitidrottare som förespråkar lågkolhydratkost och skrivit böcker om mat bland annat).
Men hur ska jag veta 100% att jag har det? Bör jag söka upp läkare? Är det farligt? Läst mycket och vissa säger att diet inte hjälper. Finns det något annat sätt att bli av med det än diet? Bör jah inte kyssa eller ha sex med min kille nu?
Alla har candida. Det är en naturlig del av vår fauna så att säga. Men om det blir för mycket kan man få besvär. Kost hjälper. Svamp trivs av socker framför allt. Man kan ta behandling mot Svamp men det är mycket mycket mycket bättre att göra vissa andra justeringar för att hålla candidan på en bra nivå livet ut. Dra ner på socker. Ät inte för mycket bröd och pasta. Ät probiotika. Drick en citron varje dag. :) Du kan kyssas och ha sex som vanligt.
Okej tack för snabbt svar! Gäller socker också fruktsocker? Alltså naturligt socker. Den största energikällan är väl kolhydrater. Spelar sport på elitnivå och behöver nog kolhydrater. Om jag inte märker skillnad, kanske det inte är en överväxt? Men med stor sannolikhet borde det vara så? Har tagit typ 4 antibiotika kurer, kanske mer under min livs tid.
+ jag har p ring just nu. Bör jag ta ut den?
Ok. Antibiotika kan ju stimulera mer candida. Ja fruktsocker är också socker. Kolla in Jonas Coltings böcker. Har flera VM-medaljer. Även Björn Ferry, en annan elitidrottare som också gett ut kokbok om lågkolhydratkost. Kolhydrater är EN energikälla. Kroppens främsta energikälla är fett - det är så vi lagrar energi och det är därifrån vi hämtar energi när maten är förbrukad. Ät mer ägg, smör, avokado. Lär dig att tillaga grönsaker på roligare sätt och ät istället för pasta, ris. Byt ut pasta mot bönor kan vara en enkel kompromiss. Framför allt - socker har du ju verkligen ingen nytta av ifall du vill prioritera din träning! :)
Ja, jo, hormonella p-medel inklusive p-ring har ju som en vanlig biverkning att man kan få svampinfektioner. Så det skulle kanske bli lättare utan den.
Vet inte vart jag ska börja? Får panik av alla långa listor om vad jag får äta och inte. Godis och alla onyttigheter kan jag ta bort direkt. Det ”typiska” onyttigheterna. Men sen då? Ska jag ta bort pastan helt? Vad ska jag då äta innan träning för att få samma energi? Sen alla dessa listor. Får inte äta bröd, inte jäst (måste jag läsa vad som innehåller jäst och inte). Har liksom inte tiden att sitta och fundera över vad jag får äta och inte. Vart ska jag börja liksom? Det blir alldeles för mycket för mig.
Börja med det som inte känns för mycket! Små förändringar kan göra stora skillnader. Ta bort godis och onyttigheter. Börja drick citron varje dag. Ät probiotika. Det räcker. Sen om du känner inspiration kan du göra något mer. Det ska vara kul och inspirerande att ta hand om sin kropp. Gör det du mäktar med och känner att du klarar.
Synd att du verkar hetsa upp dig så. Att minimera kolhydrater är inget konstigt och inget man behöver få panik av. Jag vet att många idrottare tror att man måste äta kolhydrater om man idrottar, men det är ingen lag.
Om man tränar hårt tål man däremot mer kolhydrater då man får muskler som kan härbärgera dem. Kolhydrater lagras annars i kroppen som fett.
Jag har själv lidit av candidaöverväxt (+ annat orsakat av för mycket kolhydrater) och det var inget konstigt alls att lägga om kosten. Har inte haft en känning på över 10 år.
På den här sajten kan du lära dig mer.
https://kolhydrater.ifokus.se/articles/581c8d1a8e0e743cff00110b-lchf-kryssningen-2017?readstate=false
Det behövs inga långa listor på vad man "får" eller inte. Bara att läsa på vad kolhydrater egentligen är och ersätta, bröd, pasta och socker med annat. Du kommer att äta så gott och bli så mätt.
Du behöver inte göra en helomvändning, en del får lite övergångsbesvär innan det vänder.
Men läs på om Jonas Colting, Björn Ferry m fl som maxpresterar utan att leva på kolhydrater.
På den här sajten finns många härliga recept. Man behöver inte bli medlem för att läsa dem.
Om du börjar googla på LCHF kommer du få hur mycket som helst att läsa och lära, men ta det lugnt, ta det i din takt. Men du har alla chanser att bli av med dina besvär.
Det som jag har hört och lärt mig från olika föreläsningar är att kolhydrater är en enormt viktig energikälla. Speciellt för idrottare. Hjärnan funkar inte lika bra utan. Jag märker det själv. När jag inte ätit kolhydrater innan exempelvis en match. Jag presterar inte alls lika bra. Jag ”hetsar” inte upp mig. Men jag blir lite stressad över alla listor. Och jo, det är långa listor. Jag har försökt minimera allt socker i form av godis, sötsaker osv. Dock känns det lite ”onödigt” att ta bort en viktig energi källa om jag inte ens vet att jag har candida överväxt. För hur ska jag veta det till 100%. Mår ju inte dåligt överlag. Förutom problem med ångest och nedstämdhet som jag har jobbat med i 3 år och idag mår sååå mycket bättre. Lite återfall då och då men absolut okej!
Ok. Vad man får för budskap beror på vem som är avsändaren.
Axa som är en stor producent av kolhydratstinn mat, har varit en stor aktör inom svensk idrott. De har fått alla att tro att kolhydrater är viktigt, att man skall kolhydratladda inför viktiga prestationer. De har gett ut massor med fina, påkostade broschyrer som handlar om det. De har samarbetat med idrottsrörelsen i många år. Så - visst har du fått höra ofta och mycket hur viktigt det är med kolhydrater. Och vill du tro det så får du absolut göra det.
Men kan du åtminstone googla Jonas Colting och Björn Ferry som ju bevisligen INTE kolhydratladdar och toppresterar ändå. Kan du klicka på länkarna och läsa vad där står.
Här är en till
https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7162f0b9cb46222d070338-71-aring-har-akt-oppet-spar
Jag har också läst om ett fotbollslag (Inte svenskt tror jag) som lade om sin kost och blev nästan oslagbara.
Tänk om allt du hittills lärt dig är fel? (Viket många hävdar)
En bensinbil kan man inte lära att gå på etanol, men kroppen kan faktiskt lära sig att använda ett annat bränsle. Om du normalt går på kolhydrater (vilket jag också gjorde för 11 år sedan) så behöver du fylla på med kolhydrater hela tiden. För det som kroppen inte använder på en gång lagras som fett och är sedan svårt att komma åt och bränna. Det är därför folk som försöker svälta sig ner i vikt inte lyckas. Kroppen tar energin från musklerna i första hand och där lagras inget fett.
Går man på kolhydrater så måste man tillföra nya hela tiden, och kolhydrater omvandlas till socker. Mer eller mindre snabbt.
Som sagt, börjar man lära om kroppen att gå på fettdrift istället så tar det lite tid, man får omställningsbesvär och kan prestera sämre i början. Men kroppen kan lära om.
Men vill du inte så vill du inte. Jag hade stora besvär av mitt sockerberoende och candida och fick massor med infektioner, förkylningar, astma mm, så jag var villig att prova allt för att bli bättre. Det blev jag också. Jag är praktiskt taget aldrig sjuk nuförtiden.
På kolhydrater iFokus och Diet doctor kan du läsa hur många historier som helst om folk som blivit friskare genom att lägga om kosten.
#24 Tycker det är superbra att du minskat ner på socker! Det gör stor skillnad för de flesta av oss.