Gluten?
Jag ska ringa VC idag och kolla om jag kan få en tid för att testa om det kan vara så att jag inte tål gluten… Har till och från galet ont i magen så att jag ibland till och med måste kräkas. Ofta i samband med att jag ätit mjuk smörgås eller annat med gluten i. Får också ganska ofta mycket gaser och att ha magknip känns som att det varit normalt för mig i hela mitt liv… Nr 2 skiftar också dagligen på konstistens och liknande. Jag känner mig också väldigt ofta mig trött och att träna känns som jag inte orkar längre för att det är så utmattande för mig… Nedstämd är också en del i det.
Ni som inte tål gluten, hur märkte ni det? Läste någonstans att man föds med känslighet för gluten men min kompis upptäckte i vuxen ålder att hon inte tålde gluten.. Hm…
/Anonymos
Oavsett om det är gluten som är boven eller inte så är det ju något som behöver kollas upp.
Problem med gluten kan uppkomma även i vuxen ålder - har blivit mer och mer vanligare. Jag är en av dem som inte tål gluten längre men gjorde det som barn. Du kan läsa mer om glutenintolerans och dess symptom på 1177: https://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/
Ett tips, vissa läkare vill inte ta gastroskopi men man kan inte utesluta glutenintollerans bara med blodprov.
Dessutom så kan man vara känslig för gluten utan att vara glutenintollrant. Jag tex tål inte gluten men är inte glutenintollerant. Jag får ont i lederna av gluten och blir dålig i magen men varken blodprov eller gastroskopi visade glutenintollerans.
Kom också ihåg att du inte får äta glutenfritt innan prover tas för då kan dom visa att du inte är gluten intollerant även fast du är det
l'm back
#2: Jag ska på utredning i oktober och de sa att jag skulle försöka utesluta gluten nu ett tag innan…
/Anonymos
#3 läkare brukar säga precis tvärtom, men det kan ju ha gjorts framsteg i metoder sedan några år sedan
l'm back
#4: Jag tänker att det är ju 2 månader kvar, så provar glutenfritt en månad och sen äter jag som vanligt igen för att se om jag märker skillnad.
/Anonymos
#5 Med gluten märks det inte alltid så snabbt. Jag märker det helt först efter 6 mån
l'm back