Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 1069 ggr
Surpan
2018-03-05 13:26
1

Parfym

Länge har jag letat efter en parfym, en sån där parfym som verkligen känns som "jag". Men hur jag än letar så har ja inte hittat någonting ännu, så jag vänder mig till er för att se om någon har något tips.

Jag letar efter en parfym jag kan använda även till vardags. Jag  jobbar i en mansdominerande och "smutsig" bransch och klär mig väldigt avslappnat. Oftast är jag osminkad men jag tycker om att sminka mig lite då och då på fritiden. Jag har en son på ett år och går inte ut särskilt mycket utan det blir mest fika/middag hos våra föräldrar eller lunch på stan. Jag är i övre 20-års åldern, kvinna och rätt "vanlig". Jag är något doftkänslig och kan få ont i huvudet av tunga parfymer.

Jag letar efter någonting lättanvänt och fräscht. Jag vill inte ha någonting "flickigt" utan det får gärna vara unisexliknande. Fruktigt kan vara okej om det är åt det fräscha och inte det söta hållet. Väldigt blommiga dofter går bort. Den ska vara lätt och enkel, men ändå hålla bra på huden.

Har ni något tips? 😊

/Surpan

Maria
2018-03-05 14:07
1

Åh min absoluta favorit och den enda parfym jag äger numera är Elisabeth Ardens "Green tea".

Den luktar friskt och nyduschat och jag som ofta har besvär med huvudvärk klarar t.om den doften.

Testa den ifall den skulle passa dig.

/Maria

Surpan
2018-03-05 14:15
0

Tack för tipset, jag ska kika på den. 🙂

/Surpan

Ziryen
2018-03-05 14:17
0

Tänkte också rekommendera Elizabeth Ardens "Green Tea". Frisk och mild doft! Enda nackdelen är att jag inte tycker att den håller en hel dag, men tycker priset gör upp för det.

Giorgio Armani Air di Gioia är en personlig favorit som jag tycker att du kan pröva, har vänner som är känsliga för parfym och de klagar aldrig när jag använder den.

Surpan
2018-03-05 14:23
0

#3 Tack för tips! Jag har kikat på Air di Gioia, men inte testat den. Däremot har jag testat Acqua di Gioia, och det passade mig inte alls. I flaskan doftar den fruktigt fräsch (citrusaktigt) men väl på min hud doftar den fränt rengöringsmedel. 😕

/Surpan

[IdaSoren]
2018-03-05 14:33
1

Har du provat Clean:s parfymer? De är fräscha och luktar nytvättat, inte alls tunga eller utstickande dofter.

Fransu
2018-03-05 16:55
0

CK One är en unisexdoft jag tycker är riktigt fräsch och lättburen. Och jag håller med IdaSoren, sniffa på Cleans dofter också. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Tuulikki]
2018-03-05 17:51
0

Tipsar också om Clean

Surpan
2018-03-06 08:01
0

CK One använder jag ibland, den är trevlig. Tyvärr saknar den något.. Kanske nyhetens behag? Den var väldigt poppis bland killarna udner min gymnasieperiod så det är inte direkt en ny bekantskap. Men som sagt, den är ju trevlig.

Clean… Ja.. Det här kommer låta larvigt men jag har valt bort Clean på grund av att de har känts alldeles för överhypade och överskattade. Clean är lite som parfymernas Micheal Kors-väska. Skitlarvigt, jag vet. Jag ska gå iväg och lukta lite på dom, jag har för mig att jag tykte om Warm Cotton när jag sniffade på den för några år sedan, har ni annars något tips på vilken av Cleandofterna som är bra? Hur är hållbarheten på huden?

/Surpan

Gaara
2018-03-06 10:30
0

Oj, jättesvårt! Jag använder och älskar Twilly d'hermès. Men den är kanske lite för flickig för dig. Jag vet faktiskt inte. Har liksom bara haft två olika parfymer någonsin då jag ofta kört helt utan så är inte jätteinne på vad som anses vara vad doftmässigt. Men om du ser den någonstans där man kan testdofta så tycker jag att du i alla fall ska ta en sniff på den. :)

Fransu
2018-03-06 11:41
0

Själv använder jag Gucci II edp sedan många år tillbaka. Jag älskar den! Men jag är rädd att du med din beskrivning i första inlägget skulle tycka den är för kvinnlig i sin doft. Men den är inte tung på något vis. Provlukta den gärna om du ser den.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."