Andning
Hade ingen ankng vilket förum jag skulle fråga så frågar här; Är det konstigt att andas genom mun o näsa samtidigt? Alltså inte in och ut samtidigt. Men in genom båda näsa o munn samtidigt och sen ut på samma sätt. Kompisarna säfer jag ljuger och det inte går men jag har lixom "kollat"/testat det miljardtals gånger..
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Klart man kan andas genom båda samtidigt.
Ja.. det är väl inte konstigt?? Så varför insisterar folk det inte är det?
Instagram
Öppnar man munnen så går luften per automatik in den vägen.
men om man med tungan eller läpparna minskar luftgenomströmningen den vägen så tar näsan över allt mer.
Så man kan välja om man andas genom näsa/ mun eller båda kombinerat.
Ja.. asså så vet jaf jag inte e konstig 😂
Instagram
Man brukar säga att det inte går att andas med både mun och näsa samtidigt, det här jag hört massor av gånger. Men säkert är det en myt. Men det är nog därför de säger så.
/Surpan
Det har jag aldrig hört om människan. Hunden däremot.
Klart det i så fall är en myt om människan. Det är inga problem att andas med båda.
Jag kan faktiskt inte andas med båda samtidigt - men för en del kanske det är en träningsfråga? Att liksom kunna "stänga för delvis" upp till näsan? Jag kan bara antingen eller.😊
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har lärt mig att det inte går att andas med båda samtidigt och att det är därför man brukar särskilja begreppet andning med näs- och munandning. Kan någon länka en sida som visar att människan kan andas genom båda samtidigt?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#8 jag försökte leta upp sånt.. men jag kan ju det. Aldrig tränat eller liknande #7 har bara alltid kunnat
Instagram
#8 Behöver du en sida när vi i tråden Kan? Jag letar ju inte upp en sida för att bevisa något jag kunnat hela mitt liv ;)
Kollade med min familj nu. Alla 5 medlemmar kan också.
#10 Okej. Ingen i min närhet kan det och det verkar vara mycket mer vanligt att man inte kan det än det motsatta.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Jag känner inte heller ngn som kan utöver mig.. därför jag tänkte jag va abnormal 😂
Instagram
#11 Jag tror alla kan. Bara man gör rätt.
Testade på två väninnor jag fikade med i idag. Dom sa att dom inte kunde. Jag bad dom stänga till munnen lite så dom inte kunde få in lika mycket luft sär och vips så kunde dom.
Alltså, att andas genom näsan med munnen öppen går ju med lite övning men båda samtidigt? Fattar inte hur ni gör.,, :-P
#14 vet inte.. det bara gör det 😂
Instagram

Jag kan andas med båda samtidigt. Varför skulle man inte kunna? Men man uppmärksammar kanske inte att luften går in och ut på båda ställena samtidigt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#16 vadå inte skulle kunna. Alla är olika. Är väl samma som när folk ska lära o vissla. Vissa har alltid kunnat, vissa lär sig lätt, för andra är det svårare och några får aldrig till det
Instagram
Hmm, kan det vara som med att kunna rulla tungan? Det är ju faktiskt genetiskt, även om jag inte kommer ihåg vilket av anlagen som är dominant/recessivt. Vissa kan det, andra kan inte.
#18 Det tror jag inte. Tror bara det handlar om att veta hur man gör. Det finns ju inget fysiskt som hindrar människan från att andas med båda om man inte har någon missbildning i andningsvägarna.

#17 Att kunna andas med både mun och näsa är något som alla kan. Säkert samtidigt också men det är inget man lägger märke till.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Men kan alla det verkligen? Jag vet att jag tjatar, men jag begriper inte HUR. Ser förmodligen ut som en idiot när jag sitter här och testar. ;-D Att andas genom näsan när munnen är öppen går, även om det är obehagligt och ger lock för öronen. Men faktiskt, när vi läste anatomi (orkar dock inte leta reda på källa) så fick även vi lära oss att man inte ”ska kunna” andas med både näsa och mun samtidigt. Uppenbarligen så kan en del det, men jag tvivlar faktiskt på att ALLA kan. Ska till tandläkaren snart, ska höra vad hon har för erfarenhet. :-) Kan förresten fråga syrran också, hon är narkosläkare och borde ju veta hur andningsvägarna fungerar in i minsta detalj. Apropå tungan så skulle många förmodligen säga att det också är en träningssak, vilket det alltså inte är.
Medan jag läst den här tråden så har jag testat. Det var inga problem att andas både genom näsa o mun samtidigt.Slappna av i ansiktsmusklerna om ni vill testa.
själv har jag inga problem att andas genom båda, det är vad jag för hela riden för får inte tillräckligt med luft när jag bara andas med näsan
Hakuna Matata.
Jag var givetvis tvungen att testa om jag kunde andas genom näsa och mun samtidigt. Jodå, det funkar. Känns konstigt, men det går. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Jag kan andas in med båda men inte ut 😂
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓