Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 3690 ggr
Derp
0

Blödning efter spiral

Satte ju in en Kyleena för 1v sen. Vet att det är lite tidigt att säga något nu men jag har redan hunnit ha blödning 2 dagar, 2 dagar utan blödning och nu började det om igen. Normalt blöder jag väldigt lite i 3 dagar och har en cykel på 27. Kan inte ha tampong pga att jag blöder för lite i vanliga fall så det är verkligen små mellanblödningar det handlar om nu…

Hur såg det ur för er innan det återgick till det normala? Hur lång tid tog det och blev det nån skillnad? 🙂

Fien
0

Första gången jag satte i spiral blödde jag mindre mängder fram och tillbaka i ett halvår typ. Den här gången har jag knappt blött alls, något litet precis vid isättningen och ett par gånger efter det, har haft den i 5 månader ca och ammar bebis (men det gjorde jag förra gången också…). Har mirena.

Namiko
0

Jag har Mirena och hade mellanblödningar i drygt ett halvår efter insättning, mindre och mindre hela tiden. Hade bara mens en gång efter, så månad 2 var den redan borta. Efter det har jag bara haft "mens" (liten blödning på ett par dagar) en gång per år.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Derp
0

Skönt! :) Ser fram emot att det blir bättre men tycker nog det är jobbigast att pojkvännen verkar besvärad av det. Kan ju inte riktigt hjälp att det blöder till och från och lär göra ett tag till :(

Karmatarerskanise
0

En del väljer att ta ut den eftersom sin inte slutar blöda.

Surpan
0

Om du är okej med blödningarna, varför stör det din pojkvän? Hur påverkar det honom?

/Surpan

Fien
2

En vecka är ju ingen tid alls. Kan ju vara att du blöder pga insättningen också…. om din pojkvän inte kan klara en vecka skulle jag föreslagit att han skaffar ett lämpligt preventivmedel själv… brukar vara sådär populärt för den manliga delen av befolkningen att utsätta sin kropp för något… Det är ju inte så att man vill blöda själv heller…

Derp
0

Jag tror inte det är pga insättning då det avtog ganska snabbt och sen kom tillbaka som en riktig blödning så det känns mer som mellan/stänkblödning. Men ja en vecka är ju för kort tid för att säga varken eller om det håller i sig länge :) Vi hade ju sex ändå sist, men det märktes att det var lite av en grej, trots att det för mig inte spelar någon roll alls egentligen.

Karmatarerskanise
0

Jag trodde inte man fick ha sex så tidigt efter insättning

Fien
0

#8 Nej jag tror man ska vara försiktig precis i början pga infektionsrisken i alla fall. Vet faktiskt inte om man har 100% skydd från dag ett heller… Ts: Blödningen du har nu är säkert hormonell, kommer nog hålla på lite fram och tillbaka ett tag… man får själv avgöra om man tycker det är värt det eller inte men jag skulle ändå rekommendera att ge det lite mer tid än en vecka, framförallt om du bara har stänkblödningar… så hade jag första gången men tycker att fördelarna med spiral ändå är såpass många att jag "stod ut". :) så det blev en igen sen ju :).

[Thiah]
0

Min kopparspiral har varit inne en månad. Har kanske varit blödningsfri i 2v sammanlagt, om ens det. Förväntade mig mycket blödningar under en period. Sen om maken skulle gnälla på det kan han själv gå och fixa sig. Och det vet han så han gnäller bara lite försiktigt på trådarna som han känner av.

tk1971
0

Satte in en Kyleena för nästan 2 månader sedan. Efter den inledande lilla blödningen har jag inte haft nånting alls. Ingenting. Och hur skönt är inte det?!

Det kan ju förstås bero på att jag hade haft en Jaydess i tre år innan insättningen av denna spiral.

Vikan
1

Satte in Kyleena i september. Tror jag knappt blödde vid insättningen, någon mindre, kortare blödning första veckan. Numera har mina vanliga mensblödningar minskat och är mest blodblandade flytningar som kommer regelbundet

Derp
0

Vad kul att det gått bra för er :) Cant wait! Man är skyddad direkt om den sätts in under mensens första dagar läste jag på Kyleenas sida. Satte ju in min under mensen dag 2 eller 3? Vad gällde sex var det 1 vecka man skulle vänta och jag väntade 6 dagar vilket kanske var dumt, men det är ju något ökad infektionsrisk de första 3 veckorna.

Derp
0

Egentligen var jag lite intresserad av en kopparspiral men de avrådde mig då jag egentligen blir väldigt illamående istället för att ha direkt smärtsam mensvärk.