spiralfrågor
hej! satte in en spiral idag och fick veta att jag är skyddad om tre dagar och fick veta vad jag ska göra om komplikationer uppstår. Men sedan säger min mamma som också har spiral att jag inte får bada på ca en vecka och inte ha sex på samma tid pga att livmodern ska hinna läka…. Detta fick jag ingen info om.. Nån som vet vad som stämmer? kan jag bada?
Jag har för mig att man ska vänta med bad och sex tills man slutat blöda. Hur lång tid det tar är väldigt olika.
Mvh Linn
Det jag fick höra när jag satte in min första var att man har en högre infektionsrisk första veckan, så man bör vänta med bad och sex.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
hmm.. känns ju som att min barnmorska borde sagt det då? hon sa att jag var skyddad om tre dagar, i och med att jag haft stav tills spiralen sattes in, och då uppfattade jag det som att det var ok att ligga då? kan inte hitta någon info om detta på internet heller?
Ring och fråga. Annars vänta i 7 dagar… inte så stor skillnad på 3 eller 7 dagar. Eller använd kondom för att slippa en eventuellt oönskad graviditet.
Skyddad kan du ju vara även fast du bör vänta pga infektionsrisken.
#1 men vissa blöder ju i flera månader, hur gör man då? TS, är det en hormon eller en koppar?
#6 hormon!
Jag fick höra att man skulle undvika tamponger, bad och (penetrerande) sex i en vecka, just för infektionsrisken. Inte så bra att använda kondom heller, med andra ord - den är ju inte heller steril. Jag tycker att du ska skippa bad och sex en vecka, SÅ lång tid är det ju inte och en infektion kan få långtgående följder om man har otur.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
ja men precis! nu har den suttit en vecka utan bad, sex och tampong! tack hörni!
#9 har du haft mycket ont? Jag ska sätta in min kopparspiral imorgon. Mest nervös över att min lilla unge ska hålla sig lugn i vagnen under tiden….:p
#10 inte alls, hade nästan inget ont alls! haha lycka till! hur gick det?:)
Gick toppen för mig. Knappt någon smärta eller blod :) Mem känns overkligt att man nu skulle vara skyddad i 5 år… Bara sådär
#12, men va härligt :D jaaa ellerhur, helt sjukt bra! om det nu funkar, alltså inga konstiga biverkningar, då är det ju underbart!