Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 833 ggr
Anonym
Anonym
2018-01-06 12:41
0

Visdomstand

Hej! Igår fick jag helt plötsligt ont i tandköttet, precis där visdomständerna kan dyka upp. Haft jätteont i natt och imorse när jag vaknade var tandköttet svullet. Jag har fått mina visdomständer i ovankäken, men för flera år sen. Har för mig att jag hade ont i tandköttet då också; men inte helt säker. Kan det vara för att visdomstanden är på g, har ni upplevt svullnad och smärta innan era visdomständer kommit fram?

Aleya
2018-01-06 12:44
0

Ja jag har haft ont som tusan i kanske 3 dagar då en visdomstand ska komma upp. Och svullet är det också. Men har fått alla mina och dom jäklades alltid under sommaren och skulle komma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2018-01-06 12:47
0

Då förmodar jag att det är visdomständerna som spökar, då behöver jag inte rusa iväg till t-läkaren. Visserligen borde jag det, men jag har såån tandläkarskräck. Får väl ta tag i det ändå kanske.. Någon gång! 😉

parsley
2018-01-06 12:53
1

Det finns något som heter klorhexidin som man kan använda om man fått inflammation i tandköttet pga visdomstand. Jag har fått det rekommenderat av tandläkare, eftersom jag vägrar att dra ut visdomstand pga tandläkarskräck.  Hittills har det räckt att skölja med det några gånger då jag fått problem med tanden. Om du söker på klorhexidin på t ex Apotea så hittar du produkter. De ska bara användas under begränsad tid och du förstår säkert att du bör kontakta tandläkare för rådgivning och ev undersökning av dina tänder.

Aleya
2018-01-06 13:47
0

#2 annars kan du använda corsodyl om det inte vill ge sig. Men det ska bara användas en kort tid och bäst anser jag är tandkrämen som man kan applicera direkt på problemområdet. Men använd inte vanlig tandkräm under behandling med corsodyl. Man kan få missfärgade tänder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[IdaSoren]
2018-01-06 17:00
0

Jag har bara fått en visdomstand men den har gjort ont lite från och till när den har växt. Det brukar gå över efter någon dag. Annars kan jag också tipsa om klorhexidin (jag har använt Hexident) när man har inflammation i tandköttet, både för visdomstanden eller av andra anledningar. Det har alltid funkat superbra på mig.

[rumelle]
2018-01-06 17:34
0

Tycker det låter väldigt mycket som att en visdomstand är på väg.

Anonym
Anonym
2018-01-06 18:10
0

Ska köpa hexident eller liknande. Just nu känns det mycket bättre. Svullnade har lagt sig, borstade på tanden och svullnaden. Det blödde lite, och nu känns det som att det vätskar sig lite. Börjar fundera på om jag fått in något mellan tand och tandkött som har irriterat. Jaja, får se vad det blir av det hela :) Jag är bara glad att det inte gör så löjligt ont längre!

powerade
2018-01-07 01:59
0

Hade lila med mina visdomständer. Stundvis gjorde det även ont runtom tänderna närmast. Fortfarande ont stundvis och svullen då dom inte är 100% utväxt