ansträngningsastma
`Hej. Vi misstänker att jag lider av ansträngningsastma och jag tänker gå till läkaren.
Tränade för 5 år sedan, då vi upptäckte detta. Glömde enkelt bort att andas och blev aldrig slut eftersom att andningen blev för svår innan jag blev trött. Det blev ingen direkt skillnad med tiden.
Jag slutade träna och därför blev det aldrig uppkollat ( inte haft något problem).
Nu har jag börjat träna igen och jag märker av samma sak. Blir inte flåsig men jag måste koncentrera mig och andas stora djupa andetag. Idag började det irritera i halsen och jag började hosta.
Tänkte kolla lite med er om någon har ansträngningsastma?
Hur märkte ni att ni hade det?
Och vad händer om ni skulle träna utan medicin?
Jag märkte det då jag tränade under våren (är pollenallergiker med) och jag fick så dåligt med syre att det svartnade för ögonen på mig. Jag trodde egentligen att jag var astmatiker då jag fick svårt att andas i andra situationer med men enligt doktorn så var jag inte det. Numera har jag astmamedicin som jag tar innan jag ska träna men när jag springer har jag ändå svårt att få luft och har blodsmak i munnen större delen av tiden. Jag klarar inte av att ta djupa andetag för då känns det som om jag inte får något syre alls, har nyligen provat att springa med mask över munnen då jag läst att det skulle hjälpa. Det har hjälpt på vissa punkter. Det största problemet enligt mig är väl att jag känner att jag har blivit starkare och fått en bättre puls men andningen är lika kass som när jag började. Och en av orsakerna till att jag började träna var för att jag ville få bättre lungor. Om jag tränar utan medicinen är allt det jag beskrev innan ännu värre. Vet inte om jag tycker att medicinen hjälper så mycket egentligen men det var länge sen jag tränade utan att ha tagit den innan.
Jag är för tillfället under utredning för just ansträngningsastma!
Nu vet jag ju inte om jag har det men mina symptom är att vid fysisk ansträngning så får jag svårt att andas, blodsmak i munnen, jätteont i halsen ner mot bröstet som sedan sitter i i flera dagar efteråt, hostar. Måste kippa efter luft om jag tagit i rejält.
Jag bokade en tid hos min vårdcentral där jag kom till en astmasköterska som då gjorde lite andningstester. Förvånansvärt blåste jag väldigt dåligt i vilande läge men inte så pass dåligt för en med vanlig astma men på gränsen.
Fick med mig en mätare hem där jag skulle prova vid ansträngning. Visade ingen direkt skillnad så nu ska jag mäta igen vid ansträngning fast när jag intagit astmamedicin först, så nu får vi se om det blir skillnad!
#2 spännande. Gjorde en blås test vid ett besök via företaget. Då hade jag väldigt bra lungor och bra syresättning ( då jag cyklade i 50 km i timmen) Detta kändes då inte speciellt jobbigt men mot slutet blev det tyngre och tyngre att få luft. Dock ingenting mot den träningen jag gör. Är ju skönt att få svårt på vitt om det är någonting fel
Jag har ansträngnings och förkylningsastma. Men jag upplevde inte det som dig att jag glömde att andas utan det bara sväller igen och blir svårt att andas. Ingen hosta utan bara kippa efter luft. Jag har många gånger fått ta medicin innan jag hade idrott som barn. Och det hjälpte väl något. Värst är det då jag är förkyld och kan knappt andas. Det sväller igen mer då än vid ansträngning.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Det upptäcktes när jag var 6 år och skulle börja spela fotboll. Fick sluta ganska snabbt därefter då jag inte kunde andas. Kommer ihåg att det först var "dammigt" i halsen och sen tog det nästan stopp i halsen. Gjorde jätteont i bröstet med. Är 26 nu och har fortfarande astma som underhålls med rätt medicin (som jag fick tjata mig till). Tar medicin innan jag ska göra något aktivt och har inte fått besvär på länge.