Menskopp?
Hallo!
Jag tänkte prova menskopp lite senare i mitt liv för att det verkar så praktiskt och skönt att slippa en massa bindor och tamponger!
Så skriver några frågor för att kolla i förväg=)
Hur vet man vilken storlek man ska ha?
Kan man ha en storlek större för säkerhets skull?
Vilket märke är bäst?
Behöver man koka koppen? Eller kan man skölja av den och sen rengöra den ordentligt en gång under mensveckan?
Hur mycket kostar dom?
Hur många cm in ska den sitta?
Kan man ha menskopp när man har flytningar?
Kommer nog på fler frågor=)
Vad tycker ni om menskoppen?
Själv tänker jag att man kan ha ett trosskydd också med menskoppen för säkerhets skull när man har mens=)
/mvh
MEML
1. Hur vet man vilken storlek man ska ha?
Det brukar stå beskrivet där du beställer koppen ifrån. Rent generellt brukar de säga att är man under 30 och aldrig har varit gravid så ska man ha den mindre storleken, annars ska man ha den större. Många webbshoppar har dock storleksgaranti, vilket innebär att du kan få byta kopp kostnadsfritt om det visar sig vara fel storlek.
2. Kan man ha en storlek större för säkerhets skull?
Vissa webbshoppar skriver att man bör ha den större storleken om man har väldigt riklig mens, men det är svårt att garantera passform om man går emot "rekommendationerna" som jag skrev ovan.
3. Vilket märke är bäst?
Finns så otroligt många märken att det inte går att svara p.. man får testa sig fram. Vissa märken är lite hårdare och vissa är lite mjukare, och det kan vara fördelar med båda beroende på hur man är skapt. Om ett märke inte passar kan det vara värt att testa ett annat, men jag har inte koll just nu på skillnaden mellan de olika märkena.
4. Behöver man koka koppen? Eller kan man skölja av den och sen rengöra den ordentligt en gång under mensveckan?
Man bör koka koppen en gång per menscykel (före eller efter mensen), annars räcker det att tvätta den med vatten och tvål en gång per dag.
5. Hur mycket kostar dom?
Runt 2-300 kr, lite olika beroende på märke. Googla runt så ser du :)
6. Hur många cm in ska den sitta?
Nedersta delen av koppen ska vara precis innanför slidmynningen, men man är ju olika skapt så det är olika hur långt in den hamnar. Min brukar alltid glida upp lite högre upp efter nån timmes användning, så jag brukar sätta den där redan från början.
7. Kan man ha menskopp när man har flytningar?
Tror inte man bör använda menskoppen dagligen, men visst, om man har mycket flytningar och vid något tillfälle inte kan använda trosskydd så kan man säkert använda koppen.
8. Vad tycker ni om menskoppen?
De första månaderna var det lite knepigt att få till det rätt, men efter det har jag använt menskopp i många år och varit otroligt nöjd. Bästa mensskyddet tycker jag.
Ok=) Kollade youtube och en massa andra trådar här på ifokus=)
Kanske är värt och prova Lunette modell 1?
Verkar vara underbart med menskopp! Så miljövänligt och inget slöseri på en massa pengar. Så länge man inte svimmar av sitt blod=O Fast jag gör inte det=)
ÅH! Har läst på olika sidor där personer berättar om menskoppen och så.
Jag tänker! Snart blir det dags att köpa menskopp C= Kanske nästa år. Ska bara spara på pengar.
Får önska mig pengar i julklapp kanske? Och spara veckopengar!
Har du fått mens än? Vem är det i så fall som betalar dina nuvarande mensskydd?
Att köpa en menskopp blir billigare i längden, så du kan säkert övertala dina föräldrar att köpa en åt dig.
#4 Har haft mens sen den 16 Juni 2017=)
Min pappa främst och när jag handlar själv och behöver så brukar jag köpa själv med mina egna pengar.
Berättade för pappa igår och jag sa "Det verkar vara rena uppfinningen för kvinnor. Även om dom kostar 200-300 kr så håller dom i 10 år." Senare på kvällen kommer pappa in i sovrummet och säger "Är det en succé hos kvinnorna när du läser om det?" "Ja! Flera personer berättar att det är det bästa man kan få=)" sade jag.
Han säger " Då borde vi skaffa oss en till dig=)" Jag säger "Ja=D Men jag vill vänta med det för att jag vill läsa om det" Då säger han " Det är smart tänkt=) Innan man bestämmer sig."
Så var det inget mer med det! När jag säger att jag vill skaffa mig en menskopp så gör vi det snarast.
#5 Vad bra! Har du testat tampong? Menskopp är ju väldigt mycket bättre men tampong kan ju ge lite känsla för hur det är att föra in en menskopp också. Om tampong fungerar för dig borde det fungera med menskopp också. Sen verkar det vara vanligt att man tycker det är knepigt att föra in den i början, så var beredd på att det kanske tar några månader innan det känns bra.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#6 Har testat tampong=) Men den luktar illa🤪
Är beredd på att det inte kommer att funka för första gången.
Funderar på Lunette modell 1 som går att köpa på apotek.
Asså! Vilken grej den menskoppen är=) Det är så många som är "kära" i sin menskopp så jag måste skaffa mig en innan detta året är slut!
Så vad tycker ni om Lunette modell 1? Jag skulle vilja testa den=)
Är snart konstgjord is i parken nära där jag bor så jag åker jättemycket skridskor och spelar hockey och gör konståkningstrix. Och vill inte att mensen ska stoppa mig! Och bindor låter inte kul när man rör på sig😛 Åker i minst 2 timmar och under den tiden så kan ju bindorna läcka!
Hej MEML, vilken gullig pappa :) Jag har använt menskopp (Lunette) i ca 2 år, den fungerar toppen och jag kommer aldrig byta tillbaka till tampong el liknande. Tamponger duger ju inte bara åt sig blod utan nallar även på slemhinnor etc. Jag tycker att underlivet fått en mycket bättre balans efter att jag börjat med kopp. Aldrig problem med Svamp o liknande vilket är väldigt skönt. "Min lunette" var i början något stel men den har mjuknat med tiden. Första insättningen var rätt trixig kommer jag ihåg men det går om man slappnar av och tar tid på sig (hade både barn o man som stod i kö för att komma in på toa, ingen hit). Jag har inte testat något annat märket än lunette, den har fungerat bra för mig och har därför aldrig har anledning att prova någon annan. I övrigt har annars två saker jag tycker kan vara värt att nämna: 1: om man har mkt riklig mens får man vara beredd på att tömma den lite oftare. Det är inget problem, bara en sak att tänka på. 2: det blir lite meckigare med tömning på allmän plats/jobb. Alla toaletter har inte handfat så då blir det svårare med handtvätt o tvätt av kopp vid själva tömmamdet om handfatet är utanför toaletten/där man kan låsa om sig. Det finns engångsservetter man kan köpa till koppen men de har jag nästan aldrig använt. Om toaletten inte har tillgång till handfat brukar jag bara försöka leta upp en som har det :) Är det verkligen kris o i behov av tömning är god handhygien det absolut viktigaste, då ser jag till att tvätta händerna noga och bara hälla ut innehållet utan att tvätta koppen som kan rengöras vid nästa tillfälle. Koppa lugnt när det är dags och tänk vad bra för både dig o miljön! Xo