Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1167 ggr
Officielle
0

Preventivmedel

Jag använder p-piller just nu men upplever att jag inte riktigt är mig själv med dem. Använde tidigare p-plåster som jag mådde bättre av men var nojig att det skulle lossna hela tiden. Vet någon om det finns andra preventivmedel som innehåller samma hormon som p-plåster? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Karmatarerskanise
0

P ringar. Är det enda som inte påverkat mig negativt alls.

Fien
0

Jag blev gravid med p ring… har sedan läst att de inte är så säkra (typ 95% eller något sådant). Har haft hormonspiral i två omgångar och tycker de funkar jättebra. Verkligen skönt att slippa tänka på piller varje dag, få biverkningar, mindre blödningar och man kan bli gravid rätt omgående efter uttag.

Karmatarerskanise
0

#2 P ring är lika säker som tex p piller och plåster. Alltså mer än 95. Tror det är 99%.

Gravid kan man bli oavsett medel. Inget är 100%.

Fördelen med ringar är att diarré inte påverkar. Man behöver inte komma ihåg var dag. Det är ett jämnt upptåg av hormoner fördelat under dygnet.

Min kompis har blivit gravid 2 gånger på 2 år med spiral..

[Devya]
0

#2 Det finns de som blir gravid trots hormonspiral också. Preventivmedel ger inte ett 100% skydd. Det måste man komma ihåg. :)

Fien
0

#3 de kanske är säkrare nu, detta var för 4 år sedan så förhoppningsvis är de bättre nu. #4 absolut men hormonspiral anses vara lika säkert som sterilisering (som inte heller är 100% säkert). Fördelarna är nästan detsamma med ring och spiral tycker jag som provat båda. Dock får man ju ta ut ringen efter 3 veckor, vänta en vecka och sätta i ny… spiralen kan sitta i fem år…,

Karmatarerskanise
1

#5 Jag har haft ringar i minst 8 år.

Jag har aldrig mens. Jag sätter in en ny  ring direkt.

Du får gärna visa dina siffror på att en spiral jämförs med sterilisering.  (Källa) Det har jag missat helt :)