Viktuppgång
Har de senaste månaderna gått upp i vikt av någon anledning, är inte överviktig alls men är ändå lite orolig över det. Vägde 44 innan, nu nästan 49 kg och är 156 lång. Jag löptränar och äter väldigt nyttigt. Det syns inte på kroppen att jag har ökat i vikt, ser ut som innan. Vad kan orsaken vara? Jag har en bakgrund med ätstörningar och är rädd för att om jag går upp för mycket kommer jag troligtvis få så mycket ångest att jag går tillbaka till att kontrollera min vikt och vad jag äter.
Kan du ha lagt på dig muskelmassa?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#1 Tror inte det, jag tränar ju bara kondition och det bygger inte så mycket muskler
Hur gammal är du? Kanske kroppen som mår bättre och återhämtar sig ätstörningarna? Som du sjäkv skriver är du ju verkligen inte överviktig och om det inte syns är det vål väldigt lugnt!
Hur gammal är du? Kanske kroppen som mår bättre och återhämtar sig ätstörningarna? Som du sjäkv skriver är du ju verkligen inte överviktig och om det inte syns är det vål väldigt lugnt!
Snuffles om jag kommer ihåg rätt så är du tonåring. Så du växer än och din kropp utvecklas på olika sätt, bla så ändras ditt skelett och kroppen ändras även på andra sätt som att brösten växer, rumpan kan bli större, så att du går upp i vikt är inget konstigt. Är väl först nånstans mellan 18-20 år som man räknas ha växt färdigt.
Nu vet inte jag alls hur bmi som används idag funkar. Det som användes förut var att man tog bort siffran 1 i längden och fick då vad som är normalvikten så du behöver inte fundera över vikten, inte än i alla fall.
.
#3 Jag är 16. Nej, egentligen så spelar det väl ingen roll så länge jag mår bra men mitt tankesätt är fortfarande ganska messed up och om jag väger över 49 får jag panik
Det låter som att du behöver prata med någon om detta för att träna (ytterligare?) på att få en sund bild av dig själv.
Ja, är du 16 och dessutom haft ätstörningar kan kroppen behöva växa och bli tyngre för att bli en frisk vuxen kvinnas kropp. Och det kan mycket väl vara så att din "friska vuxenvikt" kommer ligga över 49 kilon, så att prata med någon och ställa om inställningen "panik vid 49" låter som en bra ide.
Om det inte syns så finns det ju inget att bry sig om. :) Du är ung och kroppen ändras på många sätt då och likaså vikten. Det är helt normalt och som det ska vara. :)