Räcker cellprovet?
Räcker det att gå på Cellprovskontrollerna när man blir kallad till dem eller ska/bör man även boka tid hos en gynekolog? Om man alltså inte har några problem i underlivet. Man blir ju aldrig kallad till gynekolog antar jag? För det är ju barnmorska som gör cellprovskollen.
En undran bara, för åren går ju och jag gör ju cellprovskoll men har aldrig varit på gyn? Men är kanske onödigt gå dit om allt känns bra?
Nu är väl jag kanske lite petig då jag har en sjukdom som heter endometrios. Men jag känner mig tryggare att en gynekolog har koll på mitt underliv än bara en barnmorska. För jag känner att en bm inte är lika kompetent alla gånger. För jag hade själv problem med konstiga blödningar vid samlag och smärtor(detta i flera år) och ibland mellanblödniningar fast jag inte gick på något preventivmedel eller hade ens sex just då. Gick till bm och ville ha problemet undersökt. Men ne hon hittade inget vid cellprov och då var det ju inget fel. Detta var innan jag fick diagnosen endometrios. Så måste säga att mitt underliv är nog den kroppsdelen som jag och läkarna har mest koll på. Och det känns skönt att ha någon som är kompetent som har koll på en kroppsdel som oftast folk helst vill tänka på. Så ja jag skulle bara be gyn ta en koll om än du inte har besvär faktiskt. Om jag minns rätt ska man kolla iaf en gång om året hos gynekologen. Nu minns jag inte vart jag läste dessa rekommendationer eller när. För dom kollar ju inte bara utsidan utan även livmoder och äggstockarna med ultraljud för att se så dom är ok.

Memento mori

Medarbetare för Julen