Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 638 ggr
Jungfru82
0

D-vitamin

Detta är nog fel forum men jag testar Jag har D-vitamin av märket Tillval och jag tar en om dagen innehåller 400IE Satt och googlade på hur mycket D-vitamin man skulle ta och då stod det mellan 2000-5000IE per dag vågar jag öka min dos …köpt billigt på apoteket och verkar vara en väldigt låg dos….finns det D-vitamin men högre dos? Någon som vet bra märke som man kan köpa receptfritt på apoteket

Lia
0

Jag fick D-vitamin mot kraftig brist. Och den är på 800. Så jag tror definitivt inte att du ska höja den dosen utan råd från läkare om du inte har brist.

Agda
0

Jag tar d-vitamin som innehåller 2000IE (D3-vitamin av märket Holistic, finns på apotea.se).  I vintras tog jag ibland 2 tabletter/dag.

vendelay
0

Jag tar D2-vitamin från Helhetshälsa (vitaminvaruhuset.se), den innehåller 3000IE.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Giiisella]
0

400 IE = 10 mikrogram Apotekets egna tabletter är med denna styrkan och de rekommenderar 1-2 tabletter/dag. Högre än detta hade jag inte vågat ta själv, utan i så fall rådfrågat läkare och fått ta blodprov för det först. Har för mig att allt för hög dos d-vitamin kan vara farligt..? EDIT: Hittade precis detta: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/

vendelay
1

Såhär skriver Livsmedelsverket:

"Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag enligt EFSA 2012."

Anledningen till att jag äter mer är pga D-vitaminbrist som är konstaterad av läkare.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤