Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 713 ggr
Jossangizmo
0

Torra ögon

Vet inte i vilket forum jag ska fråga men provar här.

Jag undrar om någon här har tips på ögondroppar mot torra ögon som man kan ta när man har linser? För jag tvivlar på att man kan ta vilken som helst när man använder linser? 🤔 Känner mig ofta väldigt torr i ögonen när går tex i varuhus eller när A/Cn i bilen är på, och det är inte alls behagligt!

Tacksam för svar! :)

DesK
0

Ögondroppar som är bara vanlig koksaltlösning kan du alltid använda. Annars säljer alla linsoptiker ögondroppar mot torra ögon, så kolla hos din optiker.

/Désirée

[Tibonnanj]
0

Jag kunde använda min linsvätska som ögondroppar. Minns tyvärr inte vilket märke det var.

Blanksteg
0

Blink's ögondroppar tycker jag är bra! De har en version avsedd för linsbärare. Finns på apoteket. De innehåller ett konserveringsmedel som omvandlas till något jag inte kommer ihåg, innan droppen når ögat. (Undvik konserveringsmedel annars, som oftast finns i flerdosbehållare).

Jag brukade använda dem tidigare, men nu använder jag Viscotears ögongel (endospipetter), då jag endast behöver under natten och när jag vaknar.

[Thiah]
0

Finns mängder av droppar på apoteket som du kan använda. Bepanthen har droppar bland annat. Gå bara till apoteket och fråga :)

[Devya]
1

Finns ju en hel del ögondroppar för de som använder linser. Det är bara att gå in till apoteket och köpa ögondroppar.

Det kan också hända att du behöver andra linser , för det kan vara de som gör dina ögon torra. Jag bytte till ett nytt märke då jag märkte att jag började få jobbigt torra ögon. Det kan också vara bra att använda glasögon emellan för att låta ögonen vila litegrann.

DesK
0

Varför jag föreslog att man bör köpa ögondroppar hos sin optiker, är för att det numera finns så många olika linstyper och alla har lite olika egenskaper, därmed kan vissa droppar kanske vara mindre lämpliga. Det har de knappast full koll på på apoteken. (Jag har haft linser i drygt 45 år, så jag vågar påstå att jag vet vad jag talar om)

/Désirée

Gredelin
0

Hylo-Gel ögondroppar 300 doser 10 ml köps med fördel på apotea.se  Fungerar med linser.