Urinvägsinfektion
Jag hade en pojkvän i 3 år och fick inte uvi en enda gång, men nu gjorde vi slut vid nyår och jag träffar en annan kille. Nu har jag haft uvi 2 gånger (tror att det är det iallafall) senaste månaderna. Har hört att man ska kissa efter sex, men att de också kan va en myt… Men eftersom jag aldrig gjort de i min tidigare relation så borde inte just det vara anledningen iaf. Någon som vart me om samma? Kan byte av sexpartner öka risken för uvi…? Finns de nått ja kan göra för å förebygga detta i fortsättningen? Det har varit väldigt lindriga besvär, men de är ju inte så kul ändå…
Jag hade så med en kille. Fick uvi stup i kvarten. Sen gjorde vi slut och har inte lika stora problem just nu. Dock måste jag alltid kissa efter sex, annars kan jag ge mig tusan på att jag får något problem. Så det och att hans flora har något som verkar få dig att reagera är nog en sådan kombination.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Ja att kissa efter minskar risken.
Och tydligen har han bakterier som inte passar riktigt.
kissa efter och drick mycket så borde det gå att förebygga.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag hade så med ett ex för många år sedan, hade ständigt uvi och det spelade ingen roll hur jag än gjorde för det kom tillbaka.
Så berättade en gynekolog för mig att jag mest troligt var allergisk mot min dåvarande och jag tror hon hade rätt för så fort vi gjorde slut så blev det bättre även om jag fortfarande har uvi ibland. :P
"There is life after abuse. This is mine"
Man ska absolut kissa efter sex. Det är ingen myt att det motverkar uvi! Och det kan ju helt klart vara så att man lättare får uvi av en partner men inte en annan. Så kanske blir allt bra nu bara du kissar efter sex varje gång.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag var på umo härom dagen och ställde då frågan. Jag fick svaret att det ör mycket vanligt vid byte av partner. Och det beror på att man möter en helt ny typ av bakterieflora och detta ger en chock för ens egna immunförsvar som då blir nersatt. Då ökar så klart risken för tex uvi. Det kan också va att han har sina egna(som alla har) metoder och de kan va så att de ökar risken mer än va de gjorde me min förra partner. Han sa att det troligtvis var tillfälligt och att min kropp kommer vänja sig snart :) Och han sa också de där me å kissa, att om de kvarstår så kan jag se till å dricka mycket så ja kissar dagen efter i alla fall :)
Varför det är viktigt att kissa efter samlag är att urin är antiseptiskt och man sköljer då ur urinröret ganska omgående. Det gäller även för killar men de har ett längre urinrör som på så sätt skyddar lite bättre än kvinnans korta.
/Maria
Däremot skyddar kiss efter sex INTE mot könssjukdomar. Kanske någon blandat ihop det och sagt att det är en myt att kiss skyddar. Men kiss skyddar mot UVI men inte mot könssjukdomar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus