Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4514 ggr
Fridaaaa
0

Kissa ofta

På kvällarna när jag gått och lagt mig dröjer det oftast inte mer än 30-60 min innan jag måste kissa igen. Så är det inte dagtid. Vad kan detta bero på?
Nej inte gravid. Haft så ett tag och är noga med att inte dricka 1-2 timmar innan läggdags.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hoseok
0

Urinvägsinfektion är det jag antar direkt att jag har så fort jag måste kissa ofta.Men vet inte eftersom du säger att det bara händer på natten.

Fridaaaa
0

#1 Detta har varit längre tid och skulle märkas på dagen med i så fall :)

oh-la
2

Hjärnan som spelar dig ett spratt… Det är otroligt vanligt att man "övar" in en kissrutin sim sedan är ganska svår att bli av med, framför allt när man ska sova. Det är precis som att jag blir sjukt kissnödig så fort jag satt mig i bilen. Kan ha kissat precis innan, men tio minuters bilfärd sp är det kört :p

Fridaaaa
0

#3 Sjukt jobbigt är det i alla fall :/ Men jag är verkligen kissnödig, är som om jag inte har kissat oftast. 

Sånt är sjukt jobbigt när det är så :P

Men hur kan man bli av med det? Minska ner på det i alla fall?

oh-la
1

#4, ja du… Bra fråga :P grejen är ju att man verkligen är kissnödig, och då är det ju svårt att ignorera! Egentligen tror jag det är en vana som behöver brytas, i alla fall var det så man pratade om det när jag läste det på sjuksköterskeprogrammet. Fast det är lättare sagt än gjort… :P hade du behövt kissa ofta över hela dygnet kan det vara medicinskt, men jag tycker som sagt att det låter mer som en grej :) ledsen att jag inte kan ge dig några tips, för det är verkligen sjukt jobbigt!!

Fridaaaa
0

#5 Ja jag har jättesvårt att somna om jag är det och måste upp ändå :P 
Ja det är enbart när jag gått för att sova/titta på film innan läggdags :) 
Ingen fara! Men ja det är sjukt jobbigt :/

Karmatarerskanise
1

Det handlar om att kroppen slappnar av. Somnar man inte märker man kissnöd8gheten som kommer med avslappning.

Fridaaaa
0

#7 Men borde det komma 30-60 min efter man kissat då?

Karmatarerskanise
0

#8 Det gör det.  Det är inget konstigt utan fullt naturligt.

Fridaaaa
0

#9 Hmm allmänt störigt i alla fall :(

[Giiisella]
1

Kan bero på att vätska samlas i benen under dagen när du står/går/sitter. När du lägger dig ner ökar det venösa återflödet till hjärtat och du kissar mer. Eller så kanske du ska försöka låta bli att dricka på 2-3 timmar innan och se om det blir bättre. Och som någon skrev, ibland är det psykologiskt, när man slappnar av och kanske ligger och känner efter.

Fridaaaa
0

#11 Jag ligger inte och känner efter :) Inte medvetet i alla fall :) 
Hmm mer än 2 timmar innan blir nog svårt, blir att jag ligger törstig istället. Klurigt :/ Något man kan dricka som inte är så vätskadrivande?

[Giiisella]
0

Nja, vätska som vätska skulle jag nog tro, men undvik kaffe i alla fall. Prova att minska lite på hur mycket du dricker 2-3 h innan och ta endast små klunkar? Tillräckligt så du inte blir törstig heller :)

Fridaaaa
0

#13 Ja kaffe & te blir det inte på kvällen :) 
Dricker max 1 glas av det jag dricker. Till sommaren blir det svårt med hmm men fram till dess kan jag ju prova

Åsa S
1

Man kan ju kolla upp hos ex. en gynläkare så det inte är nått fel dit behöver man ju ingen remiss. Till mig på vårdcentralen sa de också att det kanske bara var så att det var psykiskt att jag måste kissa ofta men hos gyn hittade de en 10x16cm stor cysta i min livmoder som trycker på urinblåsan, väntar nu på operation (de tror dock den är ofarlig men den bråkar ju med allt annat den trycker på + jag ser ju lätt gravid ut). Jag är dock bra mycket äldre än dig men man vet aldrig tycker man nått är konstigt kan det vara bra kolla en gång för mycket hos läkare än en gång för lite.

Fridaaaa
0

#15 Tog cellprov förra året och hade detta innan dess, och visade ingenting :) 
Det borde de väl hittat i så fall? 

Usch tar att de hittade det ändå, men var ingen liten :/

Åsa S
0

Nej cystor, myom etc. syns inte i cellprov utan de syns på ultraljudet som gyn brukar ta ex. med den där staven de kör upp mellan bena eller ett vanligt typ ultraljud utanpå magen som man brukar göra för gravida.

Fridaaaa
0

#17 Aa ok trodde det syntes på sånt.
Bokar man hos UMO då (inte fyllt 26 än) eller på vanlig gynmottagning?

Åsa S
0

Du bokar hos en riktig gynläkare brukar kosta  runt 350kr ifall de har avtal med landstinget men det kan det vara värt för att få reda på om allt ser ok ut eller om det är nått som kan åtgärdas.

Jag gick till en privat gynmottagning med avtal och de utför sina operationer på st göran mitt i stockholm som ju är privat sjukhus vilket är skönt för mig för det är ett litet sjukhus jämfört med Danderyd dit jag egentligen tillhör och det känns för stort där vill jag inte ligga kvar i flera dagar.

Fridaaaa
0

#19 Hmm får se nu när CSN kommer hur mycket pengar det är över :) 
Men vet jag på torsdag, så får boka i så fall :) Ja lika bra att kolla upp det, bättre en gång "för mycket" än för lite :)

[Devya]
1

Jag tror knappast att det är något fel på dig  om du endast upplever det här på kvällarna. Det har nog högst troligen blivit en fix idé hos dig. Inget ovanligt alls faktiskt. :) Jag har en tid under dagen då det är likadant för mig, eftersom det har blivit en vana helt enkelt. För mig är det dock inte på kvällen utan mellan 12-13.30, varenda dag.

Fridaaaa
0

#21 Dock har jag inte gått upp annat än när jag är kissnödig och när jag går på toa så är jag verkligen kissnödig, precis som att jag inte har varit på toa på flera timmar?

flocken
0

Här liknande på kvällen Släppa ut hunden, toa , borsta tänder, släppa in hund, toa , säng. Allt inom 10 min.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Karmatarerskanise
0

Det är så för de flesta jag känner. Ligger man vaken i sängen blir man kissnödig och kan kissa mycket även om det går bara 20 min mellan. Förklaringar till varför har du fått.

Hade något varit fel hade det ju självklart inte bara kommit när du ska sova.

Maria
0

Jag känner igen det där. I många år så var jag tvungen att gå upp och kissa en "extra" gång och jag kunde verkligen kissa trots att det sista jag gjorde innan jag lagt mig just var att kissa.

Med åren har det så sakteliga försvunnit.

/Maria

Fridaaaa
0

Det har blivit värre senaste åren tycker jag, när jag blivit "äldre" så att säga.
Men åh, finns alltså ingenting att göra åt det då? Det är pest och pina :/

Karmatarerskanise
0

Ja det är verkligen inte kul när man inte kan somna och får springa på toa flera gånger.  Ett under att det kommer mycket var gång.

Fridaaaa
0

#27 Ja inget kul alls :/ 
Jag som dricker dåligt överlag med fattar inte vart det kommer ifrån allt heller xD

[Giiisella]
0

Du har en hel del vätska perifert i t.ex. benen (i venerna), och som jag skrev tidigare så skjutsas denna vätskan tillbaka mot hjärtat när du lägger dig ner, därav att du måste kissa ett tag efter att du lagt dig.

Fridaaaa
0

#29 Jo jag läste det. Men undra varför det ökat med åldern så att säga hmm
Ja jobbigt är det i alla fall :(

[Devya]
0

#30 Man blir gammal! Du kommer att se att mycket blir sämre med åldern. :D

Fridaaaa
0

#31 ;) Åldersnojja haha! Trots att jag inte är så gammal, än xD

Karmatarerskanise
0

#31 😃

[Tisstassen]
0

Jag tror det har hänt mig samma sak som #3 skrev… Varje gång jag kommer hem, stänger dörren och ställer ner väskan så blir jag helt galet kissnödig haha, måste nästan springa till toan ^^

Fridaaaa
0

När vi ska iväg, då måste jag alltid på toa precis innan vi kör, även om jag varit där kanske en halvtimme innan xD Sambon blir knäpp på mig ibland :P

[Tisstassen]
0

Haha, om jag åkt iväg å kommer på att ja glömde gå på toa blir ja plötsligt kissnödig när ja kommer på de ^^

OlgaMaria
0

Du kanske behöver mer vätskedrivande ämnen på dagen, och du kanske behöver dricka mer också. Om det är så att du dricker för lite kanske kroppen kvarhåller vätska, för att sedan komma ut när kroppen slappnar av på natten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
0

#37 Får inte i mig mer att dricka tyvärr :/ Då blir det att jag äter mindre istället :/

obstitant
0

Har likadant. Jag måste kissa det ALLRA sista jag gör innan jag går och lägger mig och sen somna fort för att inte behöva gå igen efter en stund. Blir jag väckt eller störd en stund efter att jag somnat måste jag gå upp och kissa. Och på morgonen är det rusning direkt… Tror det är som flera har skrivit,  när man ligger ner rinner vätska som samlats i benen tillbaka upp och in i systemet.

Fridaaaa
0

Testat två kvällar nu att inte dricka efter kl 18-19, men nix hjälpte ingenting :/ Blö…

Maria
0

I mitt eget fall tror jag att det satt mer i huvudet än i blåsan.😉

Precis som jag måste kissa innan bion oavsett om jag behöver eller inte.

/Maria

Fridaaaa
0

#41 Frågan är hur det uppkommit i så fall? Eftersom jag aldrig gått upp annat om jag verkligen varit kissnödig :P

OlgaMaria
0

Testa att dricka ett glas vatten med citron/lime/äppelcidervinäger före varje måltid - vätskedrivande, aptitstimulerande och hjälper matsmältningen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
0

#43 Gillar dessvärre inget sånt :/ 
Och kan sällan dricka före måltid, då blir jag mätt och orkar knappt äta :/

Karmatarerskanise
0

Äppelcidervinäger finns i kapslar. Då behövs två klunkar. Det blir du knappast mätt på.

Fridaaaa
0

#45 Jag har svårt att svälja kapslar. Tabletter överhuvudtaget. Haft sedan jag var liten. Ja jag vet att det är psykiskt men inget som jag kunnat tränat bort. Tar liksom tvärstopp.

bommen99
0

Hej Frida (glömde hur många aaa det va)r.

Ser att det enbart är flickor/damer/tjejer med på alla inlägg (nästan i vart fall) Tar mig dock friheten att komma med några "hints", då jag har viss erfarenhet i ämnet.

Det rör sig förmodligen inte om ngt somatiskt, d.v.s. ngn bakomliggande sjukdom som orsakar detta.

Någon i detta inlägga har varit inne på  "venösa återflöden och det tangerar lite om vad som kan betraktas som fakta. Mkt enkelt uttryckt, vid vila rinner, blodet "enklare/snabbare" till njurarna och då, som en följd, blir man nödig. Alltså MYCKET enkel uttryck (jag kan skriva ganska mkt mer fakta om detta, men det tarvar nog sida upp o ner som ingen ids läsa) 😴

Denna procedur tar oftast längre än 1 timme, snarare  kanske 4 tim. Jag tror inte att du har ngt direkt somatikst fel eller att en GYN-läkare kan ge dig ngt bra svar. Snarare tror jag att det rör sig om "bad habbits", d.v.s. en sorts vana (ovana) man lägger lagt till med och som i sig kan vara svårt att ta sig ut. Elakt uttryckt är detta mer psykiskt än somatiskt, men behöver för den skull inte vara negativt

Detta har i så fall inget att göra med vätskeintaget (förutsatt att det är normalt) eller andra "kurer", dock skall man givetvis undvika vätskedrivande saker som t.ex. kaffe innan natti natti.

Träna på att hitta din "grej" utan att fokusera för mkt. Vinner du en extra halvtimme eller så  är det bara att gå vidare.

Naturligtvis skall man inte kasta ur sig diagnoser kors o tvärs, har man rejäla problem som liksom tär på en, skall man självklart uppsöka läkare.

Tror, och hoppas givetvis, att du fixar detta, Du verkar i  vart fall ha massor av vänner och det betyder mkt vill jag lova

//håkan

Fridaaaa
0

#47 Dock är frågan hur det skulle uppkommit? Eftersom jag aldrig gått på toa vid läggdags om jag absolut inte varit kissnödig, dvs aldrig gått "Bara för att" så frågan är då hur det uppkommit som en "ovana" samt då att jag verkligen är kissnödig :P

Kaffe och sånt dricker jag aldrig på kvällen/eftermiddagen :)

[134643]
0

#48 Jag blir alltid extremt kissnödig när jag kommer till stallet, oavsett när jag kissat innan. Jag kan inte heller säga att jag någonsin kissat "bara för att", utan någon gång måste jag varit superkissnödig och min hjärna kopplade ihop det. Tror att det är samma sak för dig, din hjärna har ställt in sig på det helt enkelt och det har blivit en vana. Däremot vet jag inte vad du kan göra åt det, förutom att hålla dig typ och "bryta vanan", men jag förstår att det inte är speciellt enkelt :p

Fridaaaa
0

#49 Ja kan ju vara så.
Nej det är jättesvårt, då jag inte kan somna när jag ärkissnödig sedan blir det mer och mer och till slut måste man gå upp xD Det är skitsvårt :P