Överviktig?
Är det övervikt att väga 55-57 kg när man är 157 cm lång och fyller 13? Det är väl också ganska långt att vara 157 cm när man är 13?
Nej, det låter inte som övervikt.
Vad som är en vanlig längd för en trettonåring vet jag dock inte, om jag minns rätt så var jag runt 160 cm lång då. Sen är det ju olika hur man växer, vissa får växer lite hela tiden medan andra får en växtspurt och sedan saktar det ner. Så 157 cm är säkert helt rätt för just dig.
//Jessie
Vad bra Men det konstiga är att jag bara har växt 1 cm på 1 år
Som sagt så är det olika hur man växer, vissa växer snabbt under en kortare tid och vissa växer långsammare under en längre tid. Om du vet hur långa dina föräldrar är, och hur dom växte (snabbt/långsamt) ger det en bra fingervisning om hur du kommer växa.
//Jessie
#2 har du fått mens?
Medarbetare på Skor iFokus
#3 Båda mina föräldrar är ganska korta #4 Ja det har jag
#2 Det var helt samma sak för mig. Jag var 157cm då jag var 13 år och växte endast 2cm till efter det.
Om dina föräldrar är korta så är det högst sannolikt att även du blir kort. Inget fel med det.
Hihi, har en kompis som är 18 men bara 152cm lång ;) Så det är jätteolika, jag är 171cm lång, oxå 18 år :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Ok tack för svaren :) Men är jag normalviktig?
#8 Absolut. Jag vägde ungefär lika mycket, samma längd och ålder. Jag var absolut int överviktig utan t.om. nästan lite underviktig enligt hälsovårdaren.
I din ålder så är det rätt normalt att väga så för den längden. :) Din kropp kommer att utvecklas på många sätt till innan du är "färdig" så att säga. :) Själv så är jag straxt 30 år och lika "kort" som du är. :) Alla är vi olika. :)
Låter som en lagom vikt och höjd. Några växer tidigt andra senare.
Ok vad bra att höra, tack till er som svarar :)
Jag slutade typ växa när jag var 12-14 minns inte exakt, medan resten av tjejerna i min umgängeskrets var korta då och började växa senare så det är väldigt olika. Vikt ska man inte behöva bry sig om när man är så ung (så länge man inte är så överviktig att det påverkar hälsan, men 10 kg "hit eller dit" är inte så skadligt för hälsan, det är mer om man kanske borde väga 60kg men väger 100 som det faktiskt är farligt).
Jag har vägt ungefär lika mycket sedan jag gick i sjuan fram tills idag(19 år nu) och trots det märker jag stor skillnad på min kroppsform, till exempel så är jeansen jag hade i sjuan alldeles för stora nu då min kroppsmassa har flyttats runt under puberteten och min kroppsform ändrats :)
När man får mens brukar man sluta växa. Man kan absolut växa lite till, men det minskar i alla fall drastiskt
#14 stämmer inte i alla fall, beror på hur tidigt man får mensen o.s.v. Min barnmorska sa till exempel att man brukar ha växt klart 2 år efter man fått mens, vilket inte alls stämmer i mitt fall då jag fick min mens när jag var 9 :) Tycker alla dessa "regler med undantag" är så onödiga, det finns ingen magisk dag när man slutar växa, man kan ha en växtpaus och sedan växa flera cm, vissa börjar växa senare o.s.v. Alla är olika individer och man vet aldrig hur en enskild persons pubertet kommer arta sig :)
Jag växte ganska mycket efter jag fått mens
Jag växte ganska mycket efter jag fått mens
Du är inte överviktig, det låter alldeles lagom. Man brukar säga att man växer i ca 2 år till efter mensen, men det är såklart väldigt individuellt.
Undrar vad de gick på då? Låter väldigt konstigt om de ansåg att du hade lite undervikt om du vägde liknande och samma längd eftersom jag själv är 167,5 (det vill säga ca 10 cm längre) och väger ca 57 och inte är underviktig och är vuxen.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#19 Det kanske var för att alla mina revben syntes? Jag hade stora bröst och stor rumpa men allt annat var minimalt på mig. De tyckte inte att jag såg hälsosam ut och de var oroliga, likaså min släkt som vid ett tillfälle trodde att jag hade ätstörningar.
Jag tror inte att det gick enligt bmi utan enligt vad de såg för jag såg otroligt mager och undernärd ut trots de kg jag vägde.
Nuförtiden väger jag 53kg och mina revben syns mer än tidigare och min midja är otroligt liten medans höfter, rumpa och bröst är lika stora som vanligt. Jag har dock blivit lite mer proportionerlig då jag numera tränar och har muskulösa ben och armar.
Poängen är att fast man kan väga lika mycket som någon annan och ha samma längd, så kan de där kilona se helt annorlunda ut på mig än på någon annan.
# 20
Oj, det lät lite ovanligt! Bra att de gick på vad de såg och inte Bmi då som det ju alltid brukar göras annars mest.
Men huvudsaken är/var ju om du mådde bra, åt normalt och så, det är ju alltid det viktigaste!
För visst kan kroppar vara olika och det där med att revbenen syns tydligt är ju inte så kul, mina syns lite för mycket och har alltid gjort det, men det är ok nu så länge jag inte väger 55 eller mindre.
Låter ju som du har en riktigt snygg kropp!
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag är också 157 lång och väger 55-57 kg! Jag är dock 20😉
#15 #16 absolut kan man växa mer, det skrev jag. Jag menade mer att förklara varför TS inte växt så mycket de senaste året. Den generella kurvan är att man växer som mest innan man fått sin mens (om man har livmoder alltså)
Jag var kring 157 när jag var 13, är idag 170 lång, slutade växa i slutet av 9:an, vad jag vägde när jag var 157 har jag däremot ingen koll på men var rätt spinkig
https://www.instagram.com/aros_yoda/