Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 1024 ggr
[sweet_cupcakes]
0

Pormaskar , 20 år

Jag är runt 20 år och har fortfarande en hel del pormaskar, när jag var yngre typ 15 hade jag pormaskar/finnar i hela ansiktet, men nu har jag bara pormaskarna och dem finns på kinderna det är dock fortfarande något jag vill få bort, hur kan jag minska på detta?

Jag sminkar mig aldrig, brukar rengöra ansiktet ibland men inte varje dag.

Karmatarerskanise
1

Bra rengöring och återfuktning.

Scorpio97
2

Kost och övrig hälsa är också viktigt, åtminstone för min hy. Det syns direkt för mig när jag mår dåligt eller ätit fel, då får jag massa finnar och pormaskar.

//Jessie

[sweet_cupcakes]
0

#2 ok men jag har haft det hela mitt liv oavsett hur jag ätit.

#1 Bra rengöring och återfuktning innebär? Krämer? Rengöra med vatten? jag höll på med olika acnekrämer i något år men det funkade inte så bra, jag rengör ju ansiktet regelbundet med vatten men inte varje dag, men kanske bör rengöra det med vatten varje dag? + skaffa någon kräm? vad för kräm rekommenderar ni?

Scorpio97
0

För mitt ansikte fungerar det bäst att tvätta med vatten morgon och kväll, och sedan smörja med lite mandelolja. Olika rengöringskrämer och liknande har bara gjort det värre.

//Jessie

Karmatarerskanise
0

Tvättgel, ansiktsvatten, serum och dag/nattcreme samt scrub 1-2 gånger per vecka.

Det enda som fungerat för mig är Biolines serie Primaluce.

[xMondSy]
0

Scrub och peeloff mask 2 gånger i veckan har gjort att mina pormaskar syns mycket mindre och blir inte lika "stora". Du kan även gör en toner av 1 del äppelcidervinäger och 3-4 delar vatten och badda ansiktet med ibland också :-) Jag har som du problemhy fortfarande (24år) och det kvittar hur jag lever till vardags. Men sköter jag om ansiktet 2-3 dagar i veckan så blir den bättre, men missar jag någon gång så blossar de upp på en gång :-(

[Devya]
2

Det kan vara bra att ordna om kosten. Du säger att du har haft dem oberoende hur du har ätit, har du då ändrat om din kost flera gånger? Det gäller ju nog att vara konsekvent för det är inget som ändras över ett par månader.  Det tar oftast längre tid än så. 

Jag själv har börjat äta mycket mer grönsaker t.ex. broccoli, grönkål, spenat, rödbetor och dylikt. I princip varje dag äter jag färsk spenat och ett par gånger i veckan andra nyttiga grönsaker. Dessutom äter jag inte längre choklad, godis, kex, glass eller kakor. Jag har börjat se resultat av den kosten. Jag har fått mycket finare och klarare hy. Dock har jag fortfarande problem med huden på näsan men hoppas att det börjar ge med sig efter en tid också.

Det är också viktigt att rengöra sin hud, varje dag och inte nu som då. Man blir otroligt smutsigt i ansiktet under en dag. De som använder glasögon har säkert insett detta. :)  Jag brukar använda make up remover för vattenfast smink och det är fantastiskt hur bra det tar bort all smuts.

Jag tror starkt på att det är väldigt viktigt att hålla sin hud ren men att också se till att äta rätt. Det är så otroligt många som fuskar med maten och det får ju givetvis konsekvenser. Så det gäller att vara ärlig med sig själv och rannsaka sitt samvete, äter man nu faktiskt bra och näringsrik mat? :)

Åsa S
0

Kan ju även vara hormoner, jag är 44 och får fortfarande finnar i samband med mens och liknande.

[sweet_cupcakes]
2

#7 Jag äter redan rätt, och vad jag menar med oberoende av vad jag ätit är att jag tror alla har haft lite varierande matvanor under sitt liv (det betyder inte att jag ätit massor av onyttigt) 

den tiden då jag åt som mest nyttigt hade jag faktiskt mest pormaskar/finnar(det var under 3 års tid). Du får med ditt inlägg det att låta som om att jag inte äter bra, men du vet ju inte? jag äter bara ekologiskt, mycket grönsaker nästan inget kött dessutom motionerar jag mycket. Extremt enstaka gånger äter jag godis men det är inget jag tänker sluta med helt då det är en njutning enligt mig (nu bantar jag så nu är det inget godis)

Min bror har svår Acne och han äter också bra och är smal. Det finns fler i min släkt som har det, jag tror snarare som vissa andra i tråden skriver att det är hormoner nu när jag tänker efter.

Jag kommer börja rengöra huden mer noggrant och börja med någon kräm och hoppas på förbättringar eventuellt träffa någon som är bra på hud och se om det finns någon orsak till detta.

Behöver inte fler tips nu. Så tråden kan låsas, eller så kan ni ha kvar den.

Annielle
0

Du kan gå in på den här hemsidan som Gabriela som är ekologisk hudterapeut driver, det finns fråga och svar där hon bloggar och så kan man maila henne m.m. om man vill.

Hon är väldigt hjälpsam omtyckt och trevlig! 🙂

http://turkos.se/category/bloggen/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[AnimeV4]
0

Vilket sammanträffande!😃Jag inbillar mig att det blivit bättre med sockerskrubb ett par gånger i veckan och tvätt med Bulldog shower gel varje dag🙂