Sen mens
Vad kan sen mens bero på? Har de senaste månaderna fått min mens den 9e. Den har alltid vart punktlig och kom på morgonen. Nu är den en dag sen och jag har lite småpanik. Har haft sjukt ont i brösten och molvärk i ca 1 vecka. Har alltid ont i brösten innan men har inte haft molvärk förut.
Gravid? Mina graviditeter har inletts med en veckas mensvärk utan mens. Sen även om man haft väldigt punktlig mens så behöver det inte vara något konstigt att mensen plötsligt hoppar och blir någon eller ett par dagar sen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Har ingen aning faktiskt, vet inte riktigt när jag har ägglossning så kan inte räkna ut det haha. Vet inte riktigt hur man räknar heller.
Får se om den kommer snart eller inte helt enkelt.
Stress? Jag lyckades skjuta på mensen av stress och rädsla inför badet i skolan. Fick mensen samma morgon, två veckor för sent. Då var jag glad.
Känner mig inte alls stressad men kanske omedvetet är det.
Vet däremot att jag förra månaden var enormt stressad men då kom den som vanligt :/
Blir tokig på kroppen ibland haha
Det kan rubba sig. Jag har regelbunden mens ibland, ibland rubbas den. Helt naturligt. Ena gången var den 2 veckor sen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mensen kommer alltid 14 dagar efter ägglossning, så om du har regelbunden mens kan du räkna ut när ägglossningen är.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Stress eller sjukdom kan också påverka mensen.
#6 När jag googlat nu så står det "normalt sätt" men kan tydligen skilja några dagar med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Stress och ångest påverkar. Jag har haft väldigt mycket ångest på sistone så att min menscykel är på sin 37:e dag nu. Brukar vara runt 30-33. Har känt av att den är på väg dock, men får se om den kommer eller skippar denna månad helt.
Ska försöka stressa ner och ta det lugnt.
Men den kom nu på kvällen, en dag sen bara :)
Februari är ju en dag kortare än de andra månaderna så har du en 30 dagars cykel så kommer den en dag "senare" i mars. :) Bäst är att räkna dagar från mensens första dag istället.
/Surpan
#11 haha det hade jag ärligt talat inte tänkt på, att februari är kortare.