Mens extremt ofta?
Jag har en Mirena hormonspiral, insatt precis innan påsk förra året.
Innan spiralen hade jag ganska pålitlig mens, jag kunde alltid räkna bakåt och få att det var 28 dagar sen sist. Jag fick mensvärk 1-2 dagar innan mens, sedan hade jag mens och mensvärk, och sedan avslutades mensen men jag hade mensvärk ett tag till (1-2 dagar).
Sen satte jag in spiralen. Generellt har det sett ut så här de gånger jag haft mens, ibland har jag haft mens utan mensvärk, ibland har jag haft mensvärk utan mens. Det gick dock längre mellan gångerna jag hade mens, 6-8 veckor.
Nu däremot! Jag har "haft mens" 7 gånger under de senaste 5 veckorna. Och jag förstår ju att det troligtvis är samma mens, men det har följt ovan nämnda cykel av mensvärk-mens+mensvärk-mensvärk med ett hålrum på någon dag i mellan varje cykel. Åtminstone en gång har jag också haft ägglossning. Är det här normalt?
Allt jag har läst är att mångas mens försvann helt efter ett år med Mirena, och det här är ju typ raka motsatsen :D
Vad jobbigt! Men eftersom detta är något nytt ska du väl kanske avvakta och se vad som händer.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
En del får tyvärr mer mens med spiralen och en del slipper mens.