Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1699 ggr
[rara]
0

P-spruta

Hej. Jag har varit och tagit min första p-spruta (Sayana) på fredag. Gynekologen gav mig sprutan subkutant (dvs under huden) brevid naveln och nu har jag ett blåmärke och en bula där. Vet någon här om det är normalt?

Aleya
0

Det är inge konstigt att det blir så. Fick världens klocka på handryggen efter en liknande behandling. Tog några dagar innan det var borta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[rara]
0

Då får jag väl hoppas på att du har rätt, att det inte är något konstigt med det och att bulan försvinner snart…. Tack för svaret.

Aleya
0

Det tar ju ett tag innan läkemedlet absorberas så du får tänka att det tar ett tag innan bulan försvinner. Men blåmärket bör försvinna innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

bohan85
0

Har aldrig hört tala om det namnet på en p-spruta men den som är vanligast (depo-provera) skall ges i en muskel pga att annars utsöndra det för långsamt i kroppen.

[AnimeV4]
0

#4 Sätesmuskeln, väl?

[rara]
0

Nu bor jag inte i Sverige, så det är nog därför du aldrig hört talas om det namnet förr. Just Sayana ska ges subkutant.

"SAYANA wird subkutan in die Vorderseite des Oberschenkels oder in den Bauch injiziert." https://www.pfizer.de/fileadmin/produktdatenbank/pdf/011704_freigabe.pdf

Bjallstal
1

Jagär reunatiker och tar två sprutor i veckan subkutant. Och kan få bulor, blåmärken, mm beror helt på om jag träffar något blodkärl, nerv eller liknande. Btw föredrar att ta min i magen framför låren, rumpan. Tycker det gör mindre ont.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[rara]
0

Ok. Tack! Tänkte att hon kanske gjorde något fel. Men det verkar ju vara helt normalt.

bohan85
0

Ok men då är det säkert rätt .Den svenska p-sprutan som verkar innehålla samma sak måste dock ges intramuskulärt då den frisätts mycket långsammare från fettvävnad än muskel och därmed inte ger samma effekt.

[rara]
0

Jasså, det visste jag inte ens, att den ges intramuskulärt där. Det verksamma ämnet är ju det samma. Men jag googlade lite nyss och läste på en sida att Sayana inte ges intramuskulärt längre utan subkutant pga konstantare nivåer så. Undrar vad som är bäst?

bohan85
0

#10 ja det blir nog svårt att ta reda på men en studie som jag hittade menar att Sayana är en annan sammansättning än den svenska och att det ges subkutant ger lika bra effekt som den man ger intramuskulärt!