Ömmande bröst
Mina bröst ömmar alltid 2-4 dagar innan mens ock är sjukt jobbigt. Har testat olika bhar men olika illa vilket jag än väljer och går ej utan bh av flera anledningar. Finns det något man kan göra för att lindra det? Min sambo kan inte ens ta på dem när vi har sex när de ömmar :(
Alvedon? Ipren?
#1 undviker värktabletter då jag varor beroende av det för några år sedan.
En riktigt varm dusch eller vetekudde brukade lindra för mig när jag fick ömma bröst när dom växte.
//Jessie
#2 Av vanliga Alvedon?
Ja då är det väl värme som finns kvar som #3 skriver.
#4 nej inte just Alvedon men har lätt att bli beroende och vågar inte chansa . Duscha gör jag ibland men ingen skillnad :( Är 25 år så brösten lär nog inte växa mer. Vet inte varför de ömmar var gång :/
Det är inget ovanligt med ömmande bröst i samband med mens.
Jag menade inte att dina ömmar för att dom växer, utan bara att värme fungerade när mina ömmade och att mina ömmade för att dom växte.
Jag har vet fler som får ömmande bröst omkring mens eller ägglossning, det beror förmodligen på hormonerna. Jag upplever att det verkar vara ganska vanligt.
Använder du något hormonellt p-medel (typ p-piller)?
//Jessie
En liten tröst är att det kan förändras till det bättre med tiden.
#8 Är du ts?
#7 inga hormonella pmedel. Pdator #8 förhoppningsvis. Varit såhär flera år
Frågan är hur man kan lindra det är jobbigt :(
När jag googlade runt lite så verkar det finnas några läkemedel man kan ta, men det känns som ganska "allvarliga" läkemedel. Mastalgia verkar vara det mecininska, eller åtminstone engelska, namnet för ömma bröst. Kommer upp ganska mycket om du googlar på det.
Nattljusolja har nämnts på vissa sidor. Jag åt det ett tag för akne men det skulle tydligen vara bra för lite allt möjligt. Kan ju vara värt att testa om det är så att du får ömma bröst vid varje mens? Vet dock inte hur länge man måste ta det för att det ska ge verkan, och det finns inget vetenskapligt bevis för att det fungerar.
Annars verkar det tyvärr vara värktabletter som gäller. Men om det gör väldigt ont/är till mycket besvär tycker jag att du ska vända dig till gyn eller läkare och se vad dom säger.
//Jessie
#12 Värktabletter blir det inte eftersom jag varit beroende av det och tänker inte hamna i det träsket igen. Vilket är stor risk om jag tar det. Även läkare mm har sagt att jag bör inte ta det då återfallsrisk är stor annars.
Har talat med läkare redan. De sa att de hittar inget fel på brösten och att de inte kan göra så mycket eftersom jag inte kan ta värktabletter, mycket som är beroendeframkallande sa dem när man varit i det träsket.
Jag visste inte man kunde bli beroende av receptfritt. Trodde de var fria från beroendeframkallande ämnen.
#14 Man kan, treo t.ex är receptfritt, och många som är beroende av det.
Jag personligen tror man kan bli beroende av allt egentligen.

Går knappast att lindra, det är hormonellt och många får så innan mensen :(