Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1217 ggr
Lizelda
2016-02-26 17:17
0

Extra effektiv deo

Just nu använder jag Extra Effective från ACO och det funkar jättebra men dels så blir mina armhålor lite ömma efter ett tag av kontinuerlig användning och dels kan jag inte raka mig om jag använder den, vilket jag vill.. Har testat denna som jag kan använda efter rakning men den är inte lika effektiv. Svettas när jag blir stressad, alltså hela tiden, och jag vill både vara torr och ha rakade armhålor. Finns det någon man kan använda?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
2016-02-26 17:38
3

Jag gör egen deo och sen jag börja använda den så har jag svettats mindre under armarna och luktat mindre så behöver inte ens använda deo varje dag längre.

Är enkelt att göra också.

1 del kokosolja (inte hårt kokosfett)
1 del potatismjöl eller maizena eller annan liknande stärkelse
1 del bikarbonat (jag har även använt bakpulver vid några tillfällen)
ev nån droppe eterisk olja om man vill ha doft (har man kokosolja med kokossmaken kvar luktar det lite kokos).

Så gör du:
Rör ihop och smeta i en burk. En klick under varje armhåla vid behov.

Har gammal  försvarets hudsalva tub jag haft i smeten och sen använder, dock kan den behöva stå svalt eller i kylen så det inte blir för rinnigt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Indii]
2016-02-26 17:51
1

Jag gör också den som #1 gör, fast jag hoppar över potatismjölet / maizenan. Funkar mycket bättre än de vanligaste deodoranterna som plötsligt fick mig att  börja svettas mer istället för mindre. 😐

Lizelda
2016-02-26 18:25
0

Funkar den även vid stress? Det är ju inte så att jag springer maraton varje dag så behöver inte något som har femtioelva tusen små bubblor som spräcks när jag rör mig typ.. Är extremt nojjig över att svettas, lukta illa och att det ska synas…

Sindri
2016-02-26 19:16
2

Behöver du extra skydd är arrowroot ett bra alternativ till potatismjöl.

Olja av kryddnejlika verkar bakteriedödande och luktar väldigt gott.

Kokosfett är hårt i kyla - blir olja i värme. Tror Maleficum menar "inte härdat kokosfett", silverpaketet från mejerihyllan

Maleficum
2016-02-26 20:48
0

#4 var precis det jag mena ja :) kom inte på vad det hette.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
2016-02-26 23:05
0

#4 Menar du att ersätta kokosolja och potatismjöl eller kan man få nytt recept? :) Vad hittar man de sakerna?

Sindri
2016-02-26 23:14
0

Receptet i #1 är helt OK.Men ta arrowroot istället för potatismjöl. Arrowroot hittar du i kryddhyllan.  Kokosfett som inte är härdat finns ofta nuförtiden i livsmedelsaffärer, men tyvärr kan det stå lite här och där. Du får fråga. Det som brukar finnas är Kung Markatta (säger vissa luktar härsket) René Voltaire (som jag tycker är ruskigt dyrt) och Biofood, som är det billigaste. Biofood finns ofta också på hälsokosten.
Eteriska oljor är jag lite osäker på. Jag beställer på nätet. Bor du i storstad kan det vara lättare, t ex Lifebutiken i Pub säljer sånt.

Lizelda
2016-02-27 00:39
0

Kokosolja har vi alltid hemma så det är lugnt, tänkte mest på olja :) Har vanliga lifebutiker det?

[tk1971]
2016-02-27 09:04
0

Blir det inte fettfläckar på kläderna av oljan?  Den bli ju flytande av kroppstemperaturen.

[Indii]
2016-02-27 10:30
0

#9 Det har jag aldrig upplevt. Kokosolja är ju neutral i färgen och går snabbt in i huden. Jag använder "Kung Markattas", och tycker inte att den luktar härsket, bara kokos! ☺

Sindri
2016-02-27 11:30
0

#8 av: Lizelda
Vet jag tyvärr inte, kolla. Eller beställ på nätet. http://kosmetikkompaniet.se/category.html/eteriska-oljor. Det finns fler som säljer på nätet, bl a Tvålköket, kolla bara att de är godkända att använda på huden.

#9 av: tk1971
Nej, inga fettfläckar, men tar man för mycket doftolja och svettas, kan det bli av den, men det går att tvätta bort.

Achatina
2016-02-28 11:38
0

Gjorde just (för några dagar sen) receptet i #1 och … well.. 😍❤️😍 

Använde pepparmynta droppar som man använder i matlagningen för doftsättning. Luktar polkagris och kokos ur mina armhålor 😃

Lizelda
2016-02-29 09:40
0

#12 Hur bra funkade det?

Elsaharr
2016-02-29 09:58
0

Tänker testa idag om alla ingredienser finns :)

Zingo ;D

Achatina
2016-03-03 11:57
0

#13 Tycker bättre om min egen deo än den man köper i affären. Den luktar bättre, blir inga fläckar på kläderna, torkar (oftast) snabbare och så verkar det räcka längre.