Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 1156 ggr
Lona
0

Generande hårväxt

Jag har en hel del svarta hår i ansiktet, främst på hakan. Det verkar dessutom bli värre och värre med åren, jag är nu drygt 40 och skulle nog faktiskt ha ett glest men ändå tydligt skägg om jag lät det växa ut.
Har visserligen rätt rejäl mörk hårväxt på kroppen också, i synnerhet som jag är ganska ljushyad, men den är det liksom inte så många som ser…

Så vad skall jag göra med ansiktsbehåringen?
Att ta bort den med laser(?) har jag inte råd med.
Plocka stråna ett och ett är de liksom för många för, det känns som att jag skulle behöva ägna halva dagarna åt detta i så fall.
Har testat vaxstrips för ansiktet, hade ingen effekt alls på mina monsterhår.

För tillfället så rakar jag med en vanlig hyvel men det blir ju stubb med en gång och blir inte lika bra som om man hade kunnat få väck skiten med rot och allt.

What to do?
Kan man använda vaxstrips som är för benen fast det står att de inte skall användas i ansiktet?
Epilator? Hade en för en evighet sedan men jag antar att de utvecklats de senaste 25 åren…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annielle
3

Om Jag hade så pass mycket behåring i ansiktet som du beskriver skulle jag först och främst gå till läkare och undersöka om det är en hormonrubbning det är frågan om eftersom det låter rätt troligt.

Om du nu inte redan har kollat upp det alltså?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[thildaaaa]
0

Jag har silk epil 7 från braun, den har flera huvuden man kan sätta på, bland annat ett för ansiktet :) den är superbra! Jag har ej provat i ansiktet men den fukar super på benen :) http://www.braun.com/global/female-grooming/silk-epil-epilators/silk-epil-7.html

[silkesnosen]
0

Det är något som kommer med åren. Vi är ju på väg mot klimakteriet. Jag har inte fullt så mycket, men tar med pincett. Det finns en metod som utförs på en del ställen där de med hjälp av trådar tar bort håren. Fungerar som pincett, men ett proffs gör det. Sedan finns det även sockermassa.

Haztparken
0

Finns vaxstrips för ansiktet, rekommenderar dom :)

Loris M
0

#2 Kan du utveckla superbra? 🙂Jag har dåliga erfarenheter av epilatorer och har upplevt att man måste upprepa flera gånger på samma ställe för att få bort håren. Samt att epilatorn inte tar allt hår. Det kändes som det tog evigheter för att få bort allt.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Lona
1

#1, Jag har PCO vilket väl kan påverka det hela men när jag tog upp det med gynekologen för några år sedan så slog hon bort det med att jag överdrev (hon kan ju rimligtvis inte veta hur hårig jag är "naturell" om jag fixat till mig innan…). Hon kändes å andra sidan nonchalant rent allmänt, bland annat sade hon att "ja, dina ägg har det så bra, ingen fara om du vill bli gravid sen". Nu vill jag iofs inte ha barn men det kanske inte är ett så smart råd till en då 39-årig kvinna med PCO? #2, Ok, ska kolla upp! Tack! #3, Har förmodligen inte råd med trådmetoden, i synnerhet som den väl inte är en permanent lösning utan håret växer ut igen? Är det svårt med sockermassa? Har ett visst minne från tonåren med brända kastruller och ben… #4, Vaxstrips för ansiktet tog knappt något alls. Det var inget fel på stripsen, jag testade på andra ställen, utan jag har väl helt enkelt värstinghår. Kan man använda strips för övriga kroppen eller är de för starka för ansiktshyn som är känsligare än benen? #5, Har lite liknande erfarenheter av epilatorer men tänkte att de kanske är bättre numera, min var nog från tidiga 90-talet. Tack för era svar allihop :-) !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
0

#6 Mina erfarenheter är från sent 90-talet, så det var ett tag sedan det också :) Förhoppningsvis har det ändrats och då kan jag överväga att köpa ett nytt kanske. Jag har också ganska mycket kroppshår men rakar oftast just för att det går snabbast och smidigast. 

Vaxstrips för övriga kroppen borde man kunna använda på hakan i alla fall, tänker jag. Huden där är inte så känslig jämfört med överläppen t.ex. Men jag har inte testat.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Annielle
0

Jag misstänkte att det kunde vara pco du har, tråkigt att du har det och dessutom blivit så nonchalant och dåligt bemött av gynekolog när du har tagit upp det! 😕

Många blir ju bättre av lågkolhydratkost (Lchf) , men pallar man inte det skulle jag ju personligen äta så ren och bra mat som möjligt och definitivt skippa vitt mjöl, socker och mjölkprodukter om du inte redan gör det?!

Var dig själv, det finns redan så många andra.