Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 6122 ggr
[postmortum91]
0

bra sängar?

Jag och sambon har en dubbelsäng som jag är så sjuuuukt trött på. Den suger, jag sover asdåligt. Jag vill skaffa mig en kontinentalsäng från jysk. De verkar ha helt okej sängar för okej summa pengar. Har ni någon erfarenhet av de sängarna?
Sängen får kosta max 10 000 kr, men ska ändå vara bra. Ingen säng som sjunker ihop efter något år som vår gjort nu. Den lutar efter att vi legat i den. Just nu har vi typ den billigaste resårbotten från IKEA.

Snälla ge mig tips på någon säng ni tycker är bra, men för ett bra pris.

[lillelull]
0

Jag har en från Ikea en pocketresårmadrass som är väldigt tjock, den heter nog Hesseng (stavning?) men tycker den är jättebra och är nöjd med den. Jag har den i fast. Första natten var katastrof då ja var van vid min mjuka gamla ( urusla madrass som jag egentligen fick mer ont o ryggen av ) men efter några nätter i den nya madrassen så märker jag verkligen skillnad. Tycker den är tryckavlastande och skön. Den är 160!

smellcaramell
0

beror på hur ni sover. Är man liten och lätt + sover på sidan bör man ha en mjuk säng, sover man på rygg ska man ha en hård o.s.v. Jag är själv liten och sover på sidan och enda butiken i min stad som hade sängar som va något sånär bra var ikea, min säng är toppen trots att den används som både säng och soffa dagligen i iallafall 4 år, känns fortfarande som ny ;) Men jag kan konstatera att man inte kan köpa en säng efter att ha sett en bild i ett reklamblad eller vad andra säger, hade jag gjort som mina föräldrar sa hade jag haft ont i ryggen för jämnan.

Det svåraste när man har en partner är ju att man sällan ska ha samma typ av säng, så egentligen är det bäst att ha varsin resårbotten+ varsin bäddmadrass för optimal komfort, men ingen gillar väl skarven som då blir mellan madrasserna.. ;)

Till exempel om en kvinna som väger runt 60kg, har mycket former och alltid sover på sidan ska dela säng med en man som väger 85kg och alltid sover på rygg så slutar det alltid med att ena parten har ont i ryggen om man inte har "varsin" säng om du förstår vad jag menar, alltså att kvinnan har en resårbotten+bäddmadrass och mannen har en. Finns ju fler sorters sängar än bara resårbotten men de måste ju ändå passa den som ska sova i sängen.. :)

[lillelull]
0

Jag åkte in på Ikea och provade länge och pratade med en väldigt duktig på sängavdelningen och jag trots att jag är lätt och 175 cm lång och ligger pä sidan så fick jag ändå bäst komfort av en fast säng, man ska alltid ta sig tid att prova och tycker verkligen det är värt att bekosta sig en dyr säng, god sömn är något av det viktigaste i livet :) De har garanti att man kan lämna tillbaka madrassen inom 90 dagar då de tar runt 20-30 dagar flr kroppen att anpassa sig. Jag valde en tryckavlastande säng också för det är väldigt skönt med min fibromylgi. Har också bara tempur/ memoryskum kuddar i sängen. Så sköööönt! Lycka till med din säng!

pyromanen
0

Det är så olika vad man trivs med så man måste nog prova. Själv får jag ont i rygg och bäckenleder i en mjuk säng. Det är som att kroppen trillar isär 😊. Är ganska mittemellan gällande längd och vikt och mår bäst på fast underlag. Allra bäst gillar jag futon, så när jag får rpd nångång ska jag skaffa en bra sån. Nu har jag en ca 20 pr gammal hästens. Förmodlugen är en ny sån svindyr, men jag kan ju säga också att den efter 20 år är som ny med undantag för en i annan missfärgning. Så det löner sig i längden att köpa kvalite.

Karmatarerskanise
0

Kommer aldrig mer köpa ikeasäng. 

Är andra gången nu som jag har Hilding. Ena sida fast andra medel så jag kan variera mig.

[Devya]
1

Jag har en ikea säng som är så underbart skön. Jag har haft den i tre år och innan dess köpte jag den av en annan som hade haft den i tre år. Madrassen är mellanhård och helt superb för mig som sover både på sida och på rygg.

[postmortum91]
0

Jag har nu kollat lite på nätet och varit inne på jysks hemsida och läst recensioner på några sängar som verkade fått väääldigt bra betyg. Jag tänkte att jag såklart ska åka till affären och provligga själv först. Men hos dem kunde man vända madrassen och välja mellan hård och medel-madrass. Dock har vi inte råd med en ny säng just nu, så vi får vänta till de har extrapris på sängarna igen, vilket typ är varannan vecka :P

[lillelull]
0

Ja alla tycker olika och man får prova sig fram, det är verkligen helt olika, vissa kan i princip sova på golvet och trivas med det medans vissa älskar mjuka sängar som jag anser känns som att lägga sig i ett badkar typ men. Prova alltid och ta din tid, prata med en duktig säljare också som verkligen kan sin sak och inte bara vill pracka på dig en dyr säng bara för att

Lona
0

Jag har en Ikea-säng som har en 15 år på nacken vid det här laget.
Har varit jättenöjd med den, möjligen börjar den bli lite "saggig" - men jag har å andra sidan gått upp rejält sedan jag köpte den och behöver förmodligen en fastare säng än då.
Det är som sagt 90 dagars provtid på Ikeas sängar, dessutom 25 års garanti vilket jag tycker är mycket bra för det priset 👍.
Hade jag haft kvar kvittot på min säng så hade jag alltså kunnat reklamerat den och bara betalt mellanskillnaden för en ny säng.

Jag vet inte varför men jag har fått något emot Jysk, tycker att deras produkter inte riktigt håller måttet trots att de blivit rätt mycket dyrare sedan starten i Sverige.

Det är klart att man skall ha en säng som man sover bra i, det är värt en hel del, men samtidigt har jag helst en säng som inte är totalt snordyr.
Som en kompis som hade köpt en ny Hästens-säng i lyxigaste utförandet för bortåt 50 000:-  . När de haft sängen en månad hade de fest varpå en av gästerna spydde i sängen. Trots behandling av proffs så gick lukten inte bort…

Skulle jag köpa ny säng idag så skulle det med stor sannolikhet bli en från Ikea igen 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Devya]
3

#7 Man kan knappast säga att sängen inte var av bra kvalitet bara för att spylukten inte vill försvinna ur maddrassen. Jag skulle inte ens skylla på proffsen - spylukt är otroligt svårt att få bort från maddrasser, soffor och dylikt. Det får man nog skylla på gästen. :)

Karmatarerskanise
0

#9 Själv tycker jag Ikeas sängar och de flesta av deras soffor är ren skit. Tappar formen på någon månad.

Att en hästens inte förlorade lukt är ju inte alls relevant i fråga om kvalitet. Eller ja, kanske spyan kvalité då.

[Devya]
1

#11 Jag har aldrig haft något problem med min ikea säng som jag har haft i tre år. Däremot hade jag tidigare en säng från jysk som tappade formen efter två år… Det kändes som bortkastade pengar… 

Min kompis köpte dock en ikea soffa som tappade formen efter tre månader, men min andra kompis köpte också en ikea soffa som har inte tappat formen och den har hållts i tre år hittills.

Jag köpte en jättedyr fin soffa från ett dyrare ställe och den tappade formen efter någon vecka…

Så det beror helt enkelt på vad för sorts soffa/säng man skaffar skulle jag våga påstå. Ibland har man tur och ibland har man riktigt otur.

Karmatarerskanise
0

Jag har aldrig haft tur på Ikea.  Jysk har jag aldrig köpt säng eller soffa hos vad jag kan minnas.

Hilding sängar är jag inne på min andra omgång och de håller formen även denna gång. Köpta hos sova.

Min första soffa var från Ikea. Nedsutten på min plats efter några veckor. Sängen tog nog två månader.

Jag tror mer det handlar om märke. En del gör kvalitetsmöbler, andra inte.

Dux är ett annat märke som håller bra kvalitet.

smellcaramell
0

#13 Tror kvaliteten på ikeas sängar kan ha förbättrats en hel del sedan du köpte säng där sist (med tanke på att du är inne på omgång nummer 2 av hilding sängar). Min säng är 3 år men är som ny, och då används den som jag nämnt innan både som säng och soffa. Jag tycker ikeas sängar är väldigt bra, speciellt med tanke på priset och om man behöver en mjuk säng, som är extremt svårt att få tag på till ett lämpligt pris, för jag vill och kan inte lägga ut hur mycket som helst på en säng när jag har djur som kan "råka ut för" olyckor i sängen, är student o.s.v.

Sedan kan man självklart råka få tag på ett dåligt exemplar av varan, men så är det ju med allt och ikea är ett stort företag som är väldigt hjälpsamma om man som kund inte är nöjd.

Karmatarerskanise
0

#14 Hade Ikea däremellan. Så det är bara några år sedan jag hade Ikeasäng.  Jag tycker priset visar vilken låg kvalitet dom håller ;) Jag köpte ändå en av de dyrare som fanns.

Men smaken är som baken. Jag kommer aldrig mer köpa mjuka möbler från Ikea.

Lona
0

Oj, jag menade inte så angående spyan i Hästens sängar, att det skulle vara sängens fel. Vad jag tänkte var att jag slänger hellre en Ikea-säng för 5000:- än en Hästens för 50 000:-
Jag köper alltså hellre en billigare säng - förutsatt att den är skön att sova i givetvis - även om den inte håller lika länge som en dyrare kvalitetssäng. Då byter jag hellre upp mig när det behövs.
(Nu trasslar jag in mig inser jag men i vilket fall så menade jag inte att det var Hästens fel att spylukten inte försvann utan snarare att det känns mindre surt att slänga en Ikeasäng än en från Hästens, typ. Eller så skaffar man sig vänner som inte spyr i ens nya säng 😃)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karmatarerskanise
1

#16 Sista alternativet låter bäst ;)

Fransu
0

Vi har också en säng från Ikea, vi köpte den för snart tre år sedan. Däremot är själva bäddmadrassen från Jysk, den hade fått bäst i test, så vi körde på den. Vi är jättenöjda med vår säng. Det är en 180-säng och fast på båda sidor. Jag ska enligt min vikt och längd (164 cm/53 kg) ligga mjukare, men av någon anledning har jag alltid tyckt om att ha lite hårdare underlag då jag sover.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sindri
0

IKEA har just lanserat ett nytt sängsortiment:

http://m.ikea.com/se/sv/pages/news/sangsortiment_fy16/?cid=a1:em|a2:se|a3:nl|a7:lwi|a10:barkarby|c1:16374103|c2:213408180|cc:915

Håller också med #18 om att välja hårdare säng, man kan kompensera med tjockare bäddmadrass. En mjukare säng blir nerlegad fortare. Hotellsängar känns alltid väldigt fasta och man sover som en gud i dem.

Em_
1

Älskar den här bäddmadrassen! http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50298135/

Har en billig resårmadrass under, sover som en gudinna på ett litet moln ^^

The_pearl
0

#0 Om du kan, gå in i en riktig sängaffär, typ sova eller liknande där de kan sängar. Där kan de tala om vad du kan behöva och vad din partner kan behöva. Ta det med er och kolla efter det dom sa på tex jysk. Jag tycker jysk har bra sängar ändå. Prisvärda. Min sambo hade en kontinentalsäng när vi träffades som han har kvar som jag tycker är skitkass. Märket på sängen heter "zäng". Jag har bestämt mig för att kosta på mig en riktigt bra bäddmadrass istället för att köpa ny. Annars får vi väl köpa en ny. 😊