Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 2335 ggr
[Littlepig]
0

När använda bh?

Hejsan, jag är en 13årig tjej som vill ha lite mer vuxna erfarenheter & svar. Detta är bara av ren nyfikenhet - vilken Bhstorlek tycker NI att man bör ha när man börjar med bh? Själv tycker jag att 60A/65AA är på tok för tidigt ifall man har den storleken, men vad tycker ni är rimligt?

Intehärutandär
2

En top är att föredra, som en sportbh. Det står ju för BystHållare, har man inga att hålla upp så behövs ingen bh.

[Littlepig]
0

#1 Fast nu är ju denna tråd inte för min räkning då jag redan har kupa & bh, anser själv att jag behöver det. Utan mer allmänt vilken storlek ni tycker att man borde ha när man HAR bröst, faktiskt :)

[GråHäxa]
1

Det får man göra som man vill tycker jag. Man kanske inte har något fysiskt behov av bh när man har en så liten storlek, men det kan finnas andra anledningar.

Jag fick bröst mycket senare en mina kompisar och hade väl egentligen inget behov av bh när jag köpte min första. Men det kändes väldigt jobbigt att vara den enda som inte hade fått mer en några knoppar när de andra hade c kupor. Att köpa en bh kändes bra psykiskt för mig. Dessutom kändes det lite mer som att jag hade bröst under tröjan, det var ju mest en bh och inte så mycket annat men jag mådde lite bättre utav det :)

Jag minns väldigt tydligt hur några av mina vänner alltid skulle påpeka i omklädningsrummet att jag inte hade några bröst och därför inte borde ha bh. Jag blev så himla ledsen när dom sa så!

Därför vill jag verkligen få fram att det är viktigt att man själv får avgöra det. Vill du ha bh så ha det, vill någon av dina vänner med mindre bröst ha bh, så låt personen ha det :) Det behöver inte handla om fysiskt behov.

[lillelull]
1

Jag kommer ihåg när jag var i den åldern, alla hade bh och jag hade minst bröst i klassen ( har fortfarande små bröst ) Och jag skaffade bh av rent grupptryck först då och hade inte den på mer än vid gympa/ omklädningsrummet men sen kändes det också rätt skönt tyckte jag och började använda det vid andra tillfällen . Sen samtidigt kunde killar i klassen påpeka att " öh varflr har man Bh om man inte har några bröst? " Men det var mitt val i slutändan och jag var nöjd med det även om jag i första hand skaffade det för att alla andra hade det Minns min första bh var typ storlek 65 AA med nalle puh på haha :)

[lillelull]
1

Jag tycker man kan ha de oavsett bröststorlek så länge man är nöjd med valet själv.

smellcaramell
0

när man tycker det börjar bli jobbigt med brösten så tycker jag man bör skaffa något sorts stöd. Sedan tycker jag storleken spelar mindre roll men vid någon gräns brukar de flesta känna att man får ont i ryggen, har svårt att röra sig på ett normalt sätt o.s.v. Sedan är den gränsen olika för alla så finns ingen magisk gräns.

[silkesnosen]
0

Jag skaffade min första BH på grund av att det gjorde så himla ont med växande bröstkörtlar. Jag hade troligen bara en liten A. Det har inte alltid med tyngd att göra huruvida man har BH. Jag har större idag, men behöver inget för tyngden, men avskyr skumpandet och skavandet mot kläder  och dessutom ser det mycket bättre ut med BH. Jag anser ju att andra ska låta bli att ha åsikter och att man bestämmer själv i tonåren.

pyromanen
2

När man själv vill ha bh. Det finns många anledningar att vilja ha bh. T.ex. För att hålla uppe tunga bröst, eller för att känna sig fin eller kvinnlig, En av mina kompisar hade pyttesmå (även som helt vuxen) och för henne var bhn nästan viktigare än för mig som har stora tunga. För henne gjorde bhn henne mer kvinnlig och fick tröjan att puta mer över brösten (vadderade kupor). Så: döm ingen och låt varje tjej/kvinna göra som hon vill!

[Littlepig]
0

Hejsan! Tack för alla svar. Jag kanske formulerade mig lite fel - jag har absolut ingenting emot folk som har bh i liten storlek när de själva vill använda det (då menar jag 65AA och 60A som jag räknade upp), utan endast att jag tycker det är fel när man är extremt liten, 7-8 år vilket jag sätt. Glömde nämna det, men vill tillägga att jag absolut inte är emot tjejer som använder bh i sådana storlekar utan endast att jag tycker det är lite fel ifall man har det & är yngre.

Scorpio97
0

Jag tycker man ska välja det själv. Personligen ser jag inte poängen med att använda BH om man har AA, jag skulle inte använda BH om jag hade mindre bröst, för då skulle jag se det som en onödig kostnad helt enkelt. Men vill man ändå ha det,  så tycker jag man ska ha det. Oavsett om man har A eller E, man ska själv välja om man vill ha eller inte vill ha BH. 

Sen är det ju tråkigt att vissa börjar använda BH bara för att dom tror att dom "måste" eller för att dom vill kunna ha papper i för att brösten ska se större ut. Det var det flera som gjorde när jag gick i mellanstadiet. Och då har man ju inte riktigt BH för sin egen skull. Samma sak med typ smink, det tycker jag också att man ska ha om man vill, men inte för att man tror att man måste ha det eller liknande. 

Själv började jag med BH i sexan och hade då 80B och fick snabbt gå över till 80C. Dom  andra tjejerna hade tjatat på mig ganska länge (jag fick bröst först, men började med BH sist) eftersom dom ansåg att man skulle ha BH. Så jag vägrade tills det började göra ont i brösten när jag sprang och liknande. Då skaffade jag BH.

//Jessie

[Devya]
0

#9 Min syster fick bröst då hon var 8 år gammal (en större a-kupa) för att sen få b-kupa då hon var 9 år, då hade hon redan kommit i puberteten. Då hon var 12 år hade hon redan hunnit få D-kupa. 

Jag började få bröst redan då jag va 7 år gammal men det var inte särskilt stora vid det laget. De kom ordentligt ut då jag var 10 år gammal så då började jag använda bh.

Så åldern har ingenting med saken att göra. Om man däremot börjar ha bh i 8 års åldern fast man inte behöver det så kanske det är lite onödigt men det är nog upp till dem hur de vill göra.

[Indii]
0

Undrar bara vad det är för föräldrar som köper BH till sina 7-åringar? Kanske samma som låter dem börja sminka sig i samma ålder…?

[Devya]
1

#12 De kanske lika bra tog dem från sin/sina äldre systrar? Det gjorde jag då började få bröst. Jag hittade en liten sport bh som jag började använda. Jag var 8 år vid det laget men den kändes väldigt obehaglig så jag slutade.

[Littlepig]
0

#12, Jadu en hel del faktiskt. Föräldrarna i fråga låter sina 7-8åringar använda bh och smink. Vet det eftersom jag sett det i tex omklädningsrum i skolan samt när de gick förbi på min gamla mellanstadieskola. De hade även lätt smink och mascara.

[Indii]
2

#14 Stackars barn. När jag var 7 år gammal visste jag knappt vad BH eller mascara var för något.

Klara.Nordgren
1

https://www.youtube.com/watch?v=oWSovHNqp08

En bra tips, kolla på denna video hon e gym på att förklara bra!

[Littlepig]
0

#15, Ja samma här. Tycker lite synd om barnen. Tycker man ska vara barn så länge som möjligt. Påstår inte att jag inte är barn, men det är lite skillnad då de är 7 o jag fyller 14 menar jag :)

[Littlepig]
0

#16 Tack så mycket!!

[Forest]
0

Det finns dom som bara har små bröstoch som är smala så ser inte varför dom inte ska kunna bära bh. Nu är min dotter 14 år och haft bh sen hon var lite mer än 12 år, man köper passande bh efter åldern. Hon och jag tyckte att enfärgade i bummul utan inlägg även små mönstrade passade fint.