Hon äter inte
Hejsan. Min mamma började på 5:2 dieten för ungefär ett år sedan. Två dagar i veckan åt hon alltså ingenting, Max en kopp kaffe och lite vatten. Hon har förlorat jättemycket vikt, men nu börjar jag bli orolig. Näringsbristen gör att hon blir lättretligare, och hon blir sur när man tar upp det och säger åt henne att äta mer. Dessutom äter hon väldigt lite även när hon inte har fastedag. Om vi ska äta hamburgare äter hon Max en halv. Som sagt så börjar jag bli orolig, hon är så liten nu och äter knappt och vill inte prata om det. Till exempel så vill hon inte äta idag ens, när det är Lill julafton. Så jag tar gärna emot tips om extra näringsrik mat och tips för att övertala henne att skippa fastedagarna Förlåt för rörigt inlägg :S Även publicerad på halsa.ifokus
Hakuna Matata.
Vet du om din mamma har haft ätstörningar tidigare? Tips om näringsrik mat kommer tyvärr inte att hjälpa dig eftersom hon förmodligen inte kommer att vilja äta den, eller äta ytterst lite, eftersom hon verkar så bestämd på att inte äta.
Det är svårt att som barn styra över sin förälder (även om man är ett vuxet barn), men finns det andra i hennes omgivning du kan ta hjälp av? Som kan försöka nå fram till henne med att det hon håller på med inte är friskt? "Lura" iväg henne till vårdcentralen för något annat som t.ex. hälsokontroll och prata med läkaren i förväg så att hen tar upp hennes kostvanor?
#1 Nej hon har inte haft ätstörningar tidigare, inte vad jag vet i alla fall. Men jag ska prata med pappa så kan vi se om vi kan få henne till vårdcentralen.
Hakuna Matata.
Dumt att hon inte äter, hon/kroppen förlorar bara på det. Bättre att äta mat enligt 5:2-metoden. Men allt det där vet ni ju båda två redan. Jag förstår att du är orolig, det är svårt med mammor som vägrar äta bra…..
Envisas hon med att inte äta på fastedagarna så kanske hon i alla fall kan köpa näringsdrycker på apoteket? Dom är inte billiga, men dom innehålller i alla fall en hel del näring. Kanske under en övergångsperiod åtminstone?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#3 Jag ska prata med henne och se.
Hakuna Matata.
Jag vet inte om mitt tips är det bästa då jag inte alls känner dig eller din mamma men rent spontant känner jag: Vill hon verkligen sända ut de här signalerna till sin dotter? (antar att du är tjej?).
Nu är ju jag 24 år så som vuxen är det lättare att ta hårdsnacket med sina föräldrar, jag vet ju inte hur gammal du är. Men jag hade sagt till min mamma: Mamma, vill du verkligen sända ut de här signalerna till mig, att man som kvinna ska må dåligt över sin vikt och svälta sig, tänk om jag påverkas av ditt beteende och börjar matvägra själv?
Kanske inte är bästa tipset, men jag tycker definitivt hon borde skärpa sig, hon är ju trots att din mamma och ska vara någon slags förebild, vilket jag inte tycker hon är om hon låter dig oroas över att hon äter för lite. Hon kanske får en tankeställare om du säger något sånt, kärleken till sina barn är ju trots allt starkast.
#5 Ja, jag är en tjej. Jag kan försöka ta upp det, men sedan är jag även lite konflikträdd, så jag får nog se till att min bror 'backar up' mig,
Hakuna Matata.

Hur går det för dig/er?
#7 Jag tror det börjar bli bättre faktiskt. Hon har ätit de två senaste fastedagarna, mest keso och sallad. Jag tror att hon börjar förstå vad vi menar nu, och förhoppningsvis håller det i sig.
Hakuna Matata.
Heja!
#9 tack :) än så länge har det hållit i sig, hon brukar för det mesta äta lite grann även på fastedagarna.
Hakuna Matata.
#10 Härligt att höra! :-)
Mvh
Mig
#11 Det är skönt att det blivit bättre :)
Hakuna Matata.